Mikä olisi hyvä aloitus rahamäärä 1/2$ pöytiin?

Keskustelua pelistrategioista Texas Hold'em Fixed peleihin
Jaba

Viesti Kirjoittaja Jaba » 31 Tammi 2007, 10:29

Case kirjoitti:
rekkamies10 kirjoitti:Joku 20 tai 30 BI:niä kuulostaa melkoiselta liioittelulta. Mihin 30:BI:niä muka tarvii jos on voittava pelaaja? Onko se turvana, ettei mene heti katki jos tulee kolmekymmentä ohivetoa putkeen? Mun mielestä 1000$ on jo ihan tarpeeksi $1/2 tasolle. Kunhan ei tilttaile tai pelaa paskasti.
Ai 5 biniä riittää?

Et ole tainnut vielä kokea tappioputkea.

20:llä pystyy pelaamaan jo aika mukavasti.

Case
Tässähän on kyse limitistä ja eikös aiemmin jo keskusteltu että 300xBB on riittävä määrä.

TedForrester kirjoitti:
ferist kirjoitti:
Decius kirjoitti: On vähän offtopic kysymys mutta onko se Aki Pyysingin kirjoittama kirja lukemisen arvoinen? Tiedän kyllä ettei mainostusta saisi tehdä mutta sen lukeneet saavat kommentoida.
Pyysingin kirja tiivistettynä: Pelaa helvetin tiukkaa micro limit pöydissä. Ei kannata ostaa eikä Pyysing pelaajanakaan ole mikään kuningas sanoisin että sitä normaalia suomalais nettisormi sukupolven tasoa ellei paskempaakin. Kannattaa aloittaa esim. Sklanskyn kirjallisuudesta jos kirjallisuutta ylipäätänsä haluaa lukea. TwoplusTwo foorumeilta opin itse kaiken alkeellisen ja PT:sta kanssa. Paska kirja se on.
Onko sulla esittää perusteita? Vertaatko Pyysingin taitoja omiisi?

Mielestäni Pyysingin & Erolan kirja on hyvä. Se sopii varsin hyvin ensimmäiseksi kirjaksi ja kirjassa on kappaleita edistyneemmillekin pelaajille.
Samaa mieltä forresterin kanssa.

JarnoV

Viesti Kirjoittaja JarnoV » 31 Tammi 2007, 11:36

Case kirjoitti:Teenpä ehkä aavistuksen aiheesta poikkeavan lisäkysymyksen:
Mitä tuo minimirollivaatimus oikeastaan tarkoittaa? Jos sanotaan, että sulla pitää olla 300x BB vaikka $1/$2 limittiin ja haalit kasaan sen $600. Mitäs sitten kun häviätkin heti alussa $200 huonon tuurin takia? Nyt sinulla on enää $400, joten saatko enää pelata $1/$2 vai joudutko vaihtamaan alemmalle tasolle?

Jos peli on edelleen sallittua, niin miten se on mahdollista kun aiemmat kädet eivät vaikuta tuleviin?

Jos peli taas ei ole sallittua, niin mitä ideaa koko minimirollivaatimuksessa on?
Itse asiassa matemaattisesti voisi laskea optimin ns. Kelly-kriteerin [1] perusteella. Sillä on tarkoitus maksimoida tuotto ja minimoida mahdollisuus pankkikassan nollautumiseen. (Olettaen tietysti, että odotusarvo on ylipäätään positiivinen.)

Perusidea on pitää panos suhteessa odotusarvoon ja riskiin sellaisena, että se maksimoi pelikassan kasvun, mutta samalla pitää pelikassan kuihtumisen riski ("risk of ruin") minimissä (tai oikeastaan tarkkaan ottaen nollassa). Siihen liittyy pokerin suhteen vain se ongelma, että asteikko on liian karkea. Eli esimerkkinä: pitäisi siirtyä 0.15/0.30 peleistä 0.16/0.32 peleihin kun kassa on noussut tietyn verran. Tällaista mahdollisuutta ei pokerissa luonnollisesti tarjota. (Muissa panostuksissa sellainen kun taas voi olla mahdollista.) Vastaavasti tasoilla pitäisi siirtyä heti alaspäin, jos kassa hupenee.

Toisin sanoen, vastaus kysymykseen on, että jos haluaa maksimoida voittojen määrän mutta samalla minimoiden mahdollisuuden että pelikassa kuihtuu kokonaan pitäisi hilata ees taas limiteissä pankkikassan koon mukaan. Käytännössä taas, jos ei halua vaihdella tasoja jatkuvasti, pitää vain luottaa siihen, että pelikassan pienenemisen jälkeen ei käy uudelleen huono tuuri (edelleen olettaen että odotusarvo on positiivinen). Jos haluaa varmistua, ettei kassa kuihdu kokonaan (niin kuin esimerkiksi ammattilainen voisi haluta), niin silloin kassan merkittävän pienemisen jälkeen pitää vaihtaa pienempiin limiitteihin. Jos tippuu 300xBB:stä vaikka 150xBB:een ja jatkaa samoilla limiteillä, niin pelikassan kuihtumisen riski on kasvanut todella paljon.

Pelikassasuositukset ovat siis tavallaan yksinkertaistuksia yleisemmästä algoritmista, jolla maksimoidaan odotusarvo ja minimoidaan riski. Koska pokerin limiiteissä on niin suuret välit, niin käytännössä pitää pysyä yhdellä tasolla, vaikka vähän tekisikin tappiota.

Ylemmällä limiitillä jonkun verran kuihtunut kassa tarjoaa kuitenkin "riskittömän" mahdollisuuden tehdä rahaa pienemmällä limiitillä. Sitten jos siellä tekee taas rahaa, niin voi nousta ylöspäin. Eli ei kannata ajatella minimirollivaatimusta koskemaan yhtä pysyvää limiittitasoa varten, vaan pelikassasi koko elinkaarta. Sillä pystyt selviämään pahistakin downswingeistä käymällä pienemmissä limiiteissä.

Näin siis teoriassa ja jos olen oikein ymmärtänyt. :-)

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_criterion

ferist

Re: Niinpä niin.

Viesti Kirjoittaja ferist » 31 Tammi 2007, 18:55

Onko sulla esittää perusteita? Vertaatko Pyysingin taitoja omiisi?

Mielestäni Pyysingin & Erolan kirja on hyvä. Se sopii varsin hyvin ensimmäiseksi kirjaksi ja kirjassa on kappaleita edistyneemmillekin pelaajille.[/quote]

En vertaa Akin taitoja omiini, mutta tunnen ihmisiä ketkä ovat Pyysingiä vastaan pelanneet ja hän on kuulemma erittäin weak/tight pelaajana ja on hyvin helposti bluffattavissa. Itse en ainakaan kirjasta oppinut muuta kuin pelaamaan väärin kyllä kirjan opeille voi sen pari kymppiä päivässä tienata, mutta isompiin pöytiin hiemankin siirryttäessä pelitapa rupeaa olemaan väärin. Olen myös katsellut pari vuotta sitten Primalla Akin epätoivisia yritiksiä 40/80 PLO pöydissä kun samassa pöydässä ovat istuneet veijarit Antonius, Helppi ja Wahlroos. Sen jälkeen Pyysingiä ei noin korkeissa pöydissä olekkaan näkynyt korjatkaa jos olen väärässä.

Taitaa kyllä olla nainen, joka tuossa perheessä leivän pöytään nimittäin Johanna Pyysing on erinomainen omppu pelaaja.

RiverMaker

Viesti Kirjoittaja RiverMaker » 29 Huhti 2007, 19:19

Millä saitilla pelailet? :wink:
RiverMaker- "I'm going nuts!"

Pokerdog

no jaa

Viesti Kirjoittaja Pokerdog » 29 Huhti 2007, 22:34

Pyysingin taidot turnaus pelajana ihan OK. Koska se jaksaa odottaa niitä ässiä vaikka 3 päivää.
Bluffatavista pelajista helpomasta päästä.

Käteis pelajana mun mielestä syvältä.
:lol:

Kirjansa hän voi työntää hanuriinsa

Samoissa pöydissä istuneena

stonecold

Viesti Kirjoittaja stonecold » 30 Huhti 2007, 00:07

Eh aika mielenkiintoinen kommentti. Ai tuo tekee hyvän turnauspelaajan että jaksaa venata ässiä kolme päivää? Kuulostat kyllä just siltä et oot istunut samoissa pöydissä. Salli mun nauraa.

Zarqwon

Viesti Kirjoittaja Zarqwon » 30 Huhti 2007, 00:10

Itse olen pelaillut tällaisella ohjeella...

Eli päivän ensimmäinen buy-in on vaikka 25$ (A3). Sillä menen NL.50 pöytään (2*25/100=0,50). Jokaisen pelatun käden jälkeen tutkin onko pöydässä oleva pino kasvanut yli seuraavan tason (A4=50$) tai kutistunut alle edellisen tason (A2=10$). Jos jompikumpi on tapahtunut vaihdan pöytää, muussa tapauksessa jatkan samassa pöydässä.

T=Päivän tulos, joka määrää seuraavan panoksen ja pöydän johon suunnistan.

Kuva

Mitäs olette mieltä?

Nippel

Viesti Kirjoittaja Nippel » 30 Huhti 2007, 02:36

Jos asetat tavoitteeksi vaikkapa 100$, niin tuossa on vähän järkeä :innocent:
Jos enemmän niin taitaa aika monta kertaa päivän tuotto olla -25$
Jos pelaat voitollista peliä, tuo ei ole yhtään enemmän tai vähemmän +EV kuin normaali pelaaminenkaan
Jos ymmärsitte :)

EDIT: Hieno kaavio, en jaksa perehtyä :oops:

Zarqwon

Viesti Kirjoittaja Zarqwon » 30 Huhti 2007, 16:30

Jos pelaat voitollista peliä, tuo ei ole yhtään enemmän tai vähemmän +EV kuin normaali pelaaminenkaan
Juuri näin, mutta aloitellessani pelaamista tunsin tarvitsevani jonkinlaiset raamit jotka ohjasivat peliä ikäänkuin itsestään. Varsinkin kun olin vielä hieman epävarma omasta positiivisesta EV:stäni. Tuolla systeemillä turvasin päivätappioden pysyvän aisoissa.

Kun kokemus karttuu niin sitä tuntee munaskuissaan, että onko pöytä "hyvä" jossa kannattaa roikkua vaikka aluksi hieman takkiin tulisikin. Tai vastaavasti ymmärtää lähteä pöydästä jossa vastus on liian kovaa, vaikka aluksi kävisikin flaksi.

stonecold

Viesti Kirjoittaja stonecold » 30 Huhti 2007, 17:28

Tuo 300BB ohje saattaa olla vähän epämääräinen. Itse olen vahvasti sitä mieltä että 300BB on nimenomaan _minimi_ rolli tiettyyn tasoon. Jos haluaa varmistaa ettei tarvitse palata edelliseen tasoon niin rollin olisi hyvä olla 300-500BB.

Nimim. Ihan vitun pitkä tappiojakso takana.

Turpis

Viesti Kirjoittaja Turpis » 30 Huhti 2007, 19:30

Toi sopiva binien määrä riippuu erittäin paljon tasostakin. Mitä isommalla tasolla pelaa niin sen isompi rolli kannattaa pitää koska se tasojen tiputus tai katki meneminen on isoilla tasoilla niin paljon vittumaisempaa. Matalimmilla limiiteillä kannattaakin pelata isommalla riskillä. Jostain muistan lukeneeni jonkun suositelleen isoimpien päivätappioiden saavan olla 5-10% rollista. NL400-tasolla tämä tarkoittaisi että 3000$*10 tai *20 = $30000-$60000 ----> 75-150 buy-iniä. Tätä olen itsekkin noudattanut parhaani mukaan ja voin sanoa etten ikinä ole mennyt katki.

void

Viesti Kirjoittaja void » 29 Kesä 2007, 12:24

stonecold kirjoitti:Tuo 300BB ohje saattaa olla vähän epämääräinen. Itse olen vahvasti sitä mieltä että 300BB on nimenomaan _minimi_ rolli tiettyyn tasoon. Jos haluaa varmistaa ettei tarvitse palata edelliseen tasoon niin rollin olisi hyvä olla 300-500BB.

Nimim. Ihan vitun pitkä tappiojakso takana.
En sinänsä näe mitään ongelmaa tai pelkoa siinä että joutuu ottamaan tason alaspäin. Itse tein sen juuri +100BB:n DS:n jälkeen, ja nyt kun kuoppa alkaa olemaan täytetty niin palaan piakkoin takaisin.

Lucky-River

Viesti Kirjoittaja Lucky-River » 29 Kesä 2007, 13:26

Ite pelaan NL50:tä n. 2k rollilla. Isompaan en ole vielä pitkään aikaan menossa ja samaa kaavaa noudattaisin NL200:ssa.
Eli vähintään 10k kasaisin rollia ennen kuin menisin sinne pelailee. Osa saattaa olla sitä mieltä, että joku 3-5k riittää, mutta vaikka voittava pelaaja olenkin niin pystyn pelaamaan niin paljon parempaa peliä, kun on tukeva rolli pohjalla, että en lähde kikkailemaan liian isoihin pöytiin. :wink:

telly302

Viesti Kirjoittaja telly302 » 29 Kesä 2007, 13:54

Lucky-River kirjoitti:Ite pelaan NL50:tä n. 2k rollilla. Isompaan en ole vielä pitkään aikaan menossa...
NL25 2k rollilla, isompaan en ole menossa kun ei huvita eikä ole mielenkiintoa, enää.

Ylemmäs kannattaa siirtyä kun tuntuu hyvältä pelitaidollisesti ja rahatilanteen kannalta.
We will be happy to address your concerns if you write us in a courteous manner, without the use of foul language.

kalakauppias

Viesti Kirjoittaja kalakauppias » 26 Heinä 2007, 14:57

mikäs rolli fixediin esim1/2 tai 3/6 tasoille?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Texas Hold'em Fixed”