Lopetin pokerin. Yllätyitkö? Minä yllätyin.
Tämä tarkoittaa, että luette juuri nyt kenties viimeistä blogipostaustani pokerisivut.com:iin. Pysyn tyylilleni uskollisena, eli jäsentelen todella perusteellisesti päätökseen liittyviä ajatuksiani. Lopusta löytyy tiivistelmä teille, joita pitkällinen tajunnanvirtani ei niin kiinnosta. Ymmärrän kyllä. Tekstiä riittää ja se on luultavasti sekavaa. Lukekaa vaikka illalla, niin saatte helpommin unta.
LopettamispäätösLuin jostain seuraavaa: ihmismielellä on tapana tehdä melko harkitsemattomia päätöksiä. Kun päätös on tehty, on aika ryhtyä perustelemaan päätöstä itselle etsimällä syitä sille, miksi tehty päätös oli oikea. Päätöstä tukemaan löytyy hyviä syitä, ja ihmiselle tulee hyvä mieli. En tiedä, miksi lopetin pokerin. Ehkä olen todellisuudessa vain laiska, mutten suostu myöntämään tätä itselleni. Olen joka tapauksessa keksinyt monia syitä olla tyytyväinen valintaani, joten valinta tuntuu hyvältä.
Pokeria voi pelata huvin tai rahan vuoksi. Ihannetilanteessa pelaaja tekee hyvää tulosta ja samalla nauttii pelistä (itse pokerin pelaamisesta, ei ainoastaan rahan voittamisesta). Usein pokeria kuitenkin pelataan jommasta kummasta syystä: tuskinpa kovinkaan moni säännöllisesti rahojaan pelipöydissä pois jakeleva uskoo pelaavansa kannattavaa peliä. He tietävät häviävänsä rahaa, mutta ovat valmiita maksamaan miellyttävästä pelikokemuksesta. Eiköhän heitäkin ole, jotka pelaavat, koska he uskovat olevansa jatkuvan huonon tuurin uhreja ja todellisuudessa kannattavia pelaajia. Niin tai näin, pelaamisesta saatava viihdyke tai raha voi yksin riittää perusteltuun pelaamispäätökseen. Jos häviää pokerissa rahaa eikä nauti siitä, tulisi pelaaminen tietenkin lopettaa. Jos tämä ei onnistu, olisi hyvä soittaa peluuriin tai hakea jostain muualta apua addiktioonsa.
Oma pelini on lähes alusta asti ollut kannattavaa: vuonna 2006 NL10-käteispöydissä pärjääminen ei vaatinut kummoisia pelitaitoja. Tappiokuukausia ei vieläkään ole takana, eli supermontusta tai katkimenosta ei ole kyse. Huomasin loppupuolella pokeri"uraani" kuitenkin nauttivani pelaamisesta yhä harvemmin, kunnes pelaamisen ainut nautinto tuli rahan voittamisesta. Varianssi toi säännöllisiä downswingejä, joittenka aiheuttama kärsimys vei pelikokemuksen kuitenkin kokonaisuudessaan negatiiviseksi. Huomasin siis pelaavani pelkästään rahan vuoksi.
Moni pokeriammattilainen pelaa ensisijaisesti rahan vuoksi. Rahan vuoksi pelaaminen ei automaattisesti tarkoita, että pelaaminen tulisi lopettaa. Moni ihminen tekee työtä saamatta siitä erityistä nautintoa tai täyttymystä. Lopettamispäätös vaatii eri vaihtoehtojen punnitsemista keskenään. Mikä on odotusarvoni pelipöydissä? Onko se pelaamiseen käytetyn ajan ja energian arvoista? Mistä tämä aika ja energia on pois?
Sanotaan, että hyvä pokeriammattilainen osaa erottaa pokerin muusta elämästä: upswingit ja downswingit eivät vaikuta mielialaan, eikä peli vie ajatuksia pokeripöytien ulkopuolella. Itse en yllä aivan tälle ammattimaisuuden tasolle. Lyhytkin pokerisessio tarkoittaa, että pokeri vie muilta ajatuksilta tilaa pitkin päivää ja on tärkein yksittäinen mielialan määrittäjä.
Omalla kohdallani pokeriin käytetty aika ja aivotyö on osittain pois kouluttautumiselta ja uralta. Minun kohdallani ei ole lähimainkaan realistista tienata pokerilla sitä paria miljoonaa euroa, jonka turvin loikata halutessaan pois työmarkkinoilta. Mahdollisimman mukavaan oravanpyörään pääseminen olisi siis hyvä varmistaa. Minulle mahdollisimman mukava oravanpyörä tarkoittaa työtä, jonka tekemisestä ihanteellisesti jopa nauttii. Korkeakoulusta valmistumisen viivästyminen parilla vuodella ilman työkokemusta haittaisi uskoakseni uraa, jonka toivon luovani.
OdotusarvoniRiittääkö opiskelujen aikana jatketusta pokeriharrastuksesta voitettu raha korvaamaan sen aiheuttamia haittoja? Väitän, että omalla kohdallani ei. Jos odottaisin tienaavani pokerista rahaa jatkossa samaan tahtiin kuin tienasin vuosi sitten, jatkaisin kyllä pelaamista. Odotusarvoni on tässä ajassa kuitenkin laskenut, sillä:
Varoitus: paljon mutuilua tiedossa- Pelien taso on jatkuvasti noussut peliurani aikana, ja tulee melko varmasti nousemaan myös jatkossa. Hyvästä pelistrategiasta on entistä enemmän ja entistä parempaa tietoa yhä useamman pelaajan ulottuvilla. Hyviä pelaajia tulee siis jatkuvasti lisää. Toisaalta pokerin uutuudenviehätyksen haihtuminen luultavasti rauhoittaa pokeriyhteisöön virtaavan rahan määrää. Arvelen tämän vaikuttavan nopeiten käteisholdemiin ja yhden pöydän sittareihin. Omaha pysynee pehmoisena jonkin verran pidempään. MTT-turnauksista löytyy helppoa rahaa vielä pitkään. Nettipokeri on pitkään ollut suhteettoman helpon rahan lähde fiksuille, omistautuneille ja kurinalaisille ihmisille. Vaikeutumisen voisi nähdä korjausliikkeenä. Livepeleistä löytynee aina helppoa rahaa.
Mainitaan tähän väliin myös pokeribotit, joille erityisesti sittarit ja MTT-turnaukset ovat uskoakseni haavoittuvaisia (niin, no.. tämä botti on tehnyt jo vuosien ajan hyvää tulosta sittareissa). En usko, että
muut botit ovat juurikaan syöneet omia voittojani enkä ole tietääkseni koskaan pelannut
toista bottia vastaan. Botit ovat ehkä kuitenkin mainitsemisen arvoinen uhka, kun puhutaan tulevien vuosien peleistä. Keskitason LHE HU on tietääkseni jo bottien temmellyskenttää, ja pikkutasoilla menestyviä sittaribotteja on tiettävästi olemassa useita.
Ahkerasti peliään kehittävät ja taitavat pelaajat tulevat varmasti tekemään nettipokerilla rahaa vielä pitkään. Kehottaisin kuitenkin harkitsemaan tarkkaan ennen, kuin laskee loppuelämänsä pokeriammattilaisuuden varaan.
- Ongamen softa"päivitys". Kuten luultavasti tiedätte, minulla oli tapana pelata n. 16 samanaikaista turnausta, jolloinka normaalinopeuksisiakin turnauksia sai mahtumaan tuntiin päälle 20. Päivityksen jälkeen turnausten struktuuria muutettiin, jolloinka normaalinopeuksisten turnausten (kannattavin pelimuotoni) pelaajamäärät romahtivat. 16 pöydän avaaminen muuttui myös utopiaksi, kun kohtalaisen tehokas tietokoneeni kaatuili säännöllisesti jo 7 avatulla turnauksella. ETA-alueen sittaritarjonta on todella heikkoa Ongamen ulkopuolella (niin liikenteen kuin bonusten osalta), joten useammalla saitilla pelaaminen ei juuri auta. PokerStarssilta ja Full Tiltiltä löytyisi 16-tablausta kestävät softat ja todella paljon peliseuraa, mutta bonukset ovat paljon Ongamea huonommat. Tuntipalkkaani näillä saiteilla rokottaa myös verotus.
Arvelen, että pääsisin nykytilanteessa parhaisiin tuntipalkkoihin pelaamalla MTT-turnauksia samanaikaisesti useammalla ETA-saitilla. MTT-turnaukset pakottavat kuitenkin sovittamaan oman aikataulun täysin pokerin ympärille. Sessiot kestävät helposti 5-6 tuntia ja varianssi on brutaalia. Tämä ei sovi minulle. Pääsisin kohtalaisiin tienesteihin myös Starssin tai FT:n usean pöydän sittareilla, mutta verojen pienentämät tulot veisivät opintotuetkin. Uuden pelimuodon opettelu olisi mahdollista, mutta sittareita vastaaviin tuloihin pääsy vaatisi sellaista omistautumisen tasoa, johon minulla ei enää riitä motivaatiota.
Money, money, moneyTienaisin pokerista ainakin toistaiseksi paljon enemmän, kuin mistään työstä, johon voisin nykyhetkellä päästä. Koska lähes kaikki pokeriuran aikana tienaamani raha on mennyt säästöön, minulla ei kuitenkaan ole akuuttia rahan tarvetta. Asun HOAS:n vuokratuetussa kämpässä ja olen isäni vanhan Ford KA:n ylpeä omistaja. Holla ja balla. Uskon välttäväni itseisarvoisen kulutusjuhlinnan jatkossakin, joten ylimääräinen raha tuskin vaikuttaisi elämääni pitkään aikaan. Näin hyvää tilaisuutta tienata rahaa ei tietenkään pidä sivuuttaa kevyesti. Päätös on toki hankala. Olen kuitenkin saanut itselleni uskoteltua, ettei pokerin pelaaminen pelkän rahan vuoksi ole minulle hyvä valinta.
Pidin pokerista taukoja alkukesästä. Peli-into pysyi poissa. Pokerisoftat aukesivat vain väkinäisesti. Lopetin aktiivisen pelaamisen kesäkuun aikana. Kohta on marraskuu, joten tiedän suurella varmuudella päätöksen olevan lopullinen. Hukkaan heitetyn rahan ajatus häiritsee hieman, mutta kaipuu pelipöytiin on pysynyt poissa. Raha on pysynyt ainoana motivaationa pelata. Kotiutin kaikki rahani ja tyhjensin nettilompakot. Fungahz.com erääntyi. Nyt tämä postaus saattaa koko prosessin virallisen tuntuiseen päätökseen.
Katse menneeseen...Olen hyvin iloinen siitä, että kaverin tarinoitten herättämä ahneus ja kateus toivat minut pokerin pariin syksyllä 2005. Pokerivoitot (joittenka määrän pidän omana tietonani) ovat koko ajanjaksoa tarkastellen hyvässä suhteessa käytettyyn aikaan. Voin opiskella tutkintoni rauhassa loppuun ilman, että rahasta täytyy olla huolissaan. Olen saanut olla mahtavan yhteisön jäsen (pokerisivut.com ja toisaalta kaikki Suomen aktiiviset pokerinpelaajat), ja olen saanut ilon tutustua moniin teistä. Olen saavuttanut jotain, mistä voin mielestäni olla ylpeä.
Haluan nyt kiittää kaikkia blogini lukijoita ja erityisesti teitä, jotka osallistuitte siihen. Olitte kaikki suuri motivaation lähde. Kiitos myös teille, jotka luitte tähän asti tekstiä skippaamatta, ja anteeksi.
...ja tulevaanPäätös lopettaa pokerin pelaaminen tarkoittaa, ettei minun tarvitse murehtia kanssapelaajieni edellä pysymisestä. Vapaudun oman kilpailukykyni suojelemisesta: voin paljastaa edistyneempiä ja tarkemmin varjelemiani sittariniksejä. Teen tämän kirjoittelemalla seuraavan parin viikon aikana useita artikkeleita siitä sittaripelini osasta, jota en ole teille aiemmin paljastanut. Nämä juurihoito-artikkelisarjaa edistyneemmät tekstit julkaistaan (toimituksen halutessa) juurihoidon päättymisen jälkeisissä pokerisivut-lehdissä.
TavoitteetIhan kuin ennen vanhaan. Otetaan tällä kertaa hieman laajempi perspektiivi.
[x] Olisi kyllä upeaa, jos voittaisi pokerista keskimäärin vaikka satasen kuussa. Sillähän sais jo vaikka mitä!
Tämä oli ensimmäisiä tavoitteita, jotka asetin itselleni sen jälkeen, kun sportingbetin $10 ensidepobonari kasvoi bonusten ansiosta $130:een. Asiat mittasuhteisiinsa. Onnistuihan tämä.
Ja tulevia tavoitteita:
[ ] Valmistu diplomi-insinööriksi.
[ ] Hanki työpaikka, johon palaa mielellään, vaikka olisi maanantaiaamu.
[ ] Elä vielä ainakin 70 vuotta.
One time.
/logout
Tiivistelmä:
Peli-intoni on kadonnut, luultavasti pysyvästi (tämä riski on olemassa, kun pelaa kymmeniä tuhansia sittareita). Uskon, että saavuttaisin pokerissa jatkossa huomattavasti aiempaa huonommat tuntiliksat osin siksi, että Ongamen softauudistus teki ETA-alueen sittareitten massiivisesta multitablauksesta vaikeaa. Näillä huonommilla tienesteillä pelaaminen ei vaikuta minulle kannattavalta, vaan keskityn nyt mieluummin opiskeluihin ja tulevaan uraan.PS: My CPU is a neural net processor; a learning computer.
Lean, mean, SNG-grinding machine.
Säännöllisiä arpajaisvoittoja 12/05-6/09.