Pokerstars.fr

Keskustelua turnauspelistrategioista

Pokerstars.fr

ViestiKirjoittaja massimax » 04.02.2012 6:22

Tämä viesti ei ole mikään "äääääää häviän aina pokerissa, pokeri on rigged". Paitsi että pieni pelko sittenkin on. Voisin kertoa taustatietoja vähäsen. Pokeria olen pelannut noin 6 vuotta ja nykyisin vähän suuremmalla volyymilla. Kokemusta on kertynyt runsaasti sekä livenä että etenkin netissä. Voitollinen pelaaja olen ollut pitkän aikaa. Esimerkiksi pokerstars.fr:llä official poker rankings oli viime vuonna 99,9% ja sharkscope näyttää mtt:ssä statseja 887 peliä, av.stake 64$, roi 97% ja total profit 32k.

Se, että pokeribisnes pyörii, tarvitaan pelejä. Ja se, että pelit pyörii, tarvitaan huonoja pelaajia. Mutta huonoilta pelaajilta loppuvat rahat ja volyymi pienene. Saiteille on elintärkeää, että huonot pelaajat ovat mukana. Sitten tulee väite, jonka esittää yleensä häviävät pelaajat: Pokeri on rigged. En väitä, että näin on. En väitä myöskään, etteikö näin voisi olla. Ja se missä tilanteissa pokeri voisi olla rigged, niin all-in tilanteissa. Merkit eivät menisikään satunnaisgeneraattorin määräämällä tavalla, vaan painottuisi altavastastaajalle. Siis 60 % - 40 % tilanne voisi olla todellisuudessa 50 % - 50 %. Eikä tämän tarvitse olla minkään suuren porukan tietoisuudessa, riittäisi esim. kun saitin tj + koodari tietäisi tästä. Aina hyvät pelaajat ovat voittaneet ja tulevat voittamaan. Koska suuri osa merkeistä ei tule all-in tilanteista, vaan hyvistä spoteista painaa / pelataan huonot vihut ulos flopilla tai myöhemmillä streeteillä /ei tehdä huonoja maksuja / otetaan maksivaluet yms. Non showdown käyrät on mennyt minulla aina kohti koillista. Ja kun hyvä pelaaja pääsee syväksi, niin suuri osa merkeistä tulee juuri ilman showdownia. Ja kun potteja viedään jatkuvasti turnausten myöhemmissä vaiheissa, niin tulee paljon tilanteita, että on "pakko maksaa vaikka ollaan perässä" pottikertoimien takia. Ja juuri tämän minun teorian mukaan tämä on suhteellisen edullinen tilanne, koska keskimäärin vedätään ohi enemmän kuin oikeasti pitäisi. Takamatka ei olekaan niin huono tilanne kuin oikeasti olisi. Tämä on mulla fiilis vuosien kokemuksella, on vaikea päästä syviksi badbeattien takia, mutta kun syviksi pääsee, niin sitten tehdään sitä massia. :-#

Olen pelannut xxxxx sittaria ja luultavasti myös lähelle xxxxx hedsup sittaria voitollisesti. Normaali sittareissa optimaallisella pelillä saadaan iso ero, eikä nämä ole niin all-in räiskintää. Tiedän, että varianssi kasvaa turboissa ja vielä enemmän hyperturboissa. Olen nyt pelannut stars.fr:llä 2,6k hyperturboja, av.stake 57$, roi 0 % ja total -2,4k. Yllä olevat käyrät ovat muodostuneet tällä koneella olevista käsistä, viimeisestä tuhannesta hyperturbo sittarista. Stars.fr:llä aloitusstäkki on 500, blindit nousee 2 min välein. Peli on mekaanisempaa kuin normaalisti, mutta aggressiivisuudella ja oikealla push / fold pelillä saadaan edgeä obv. Varsinkin stars.fr:llä. :) Paitsi eipä sitä etua ole näkynyt kuin käyrissä. With sd näyttää +42k merkeissä, without sh -30k, ev +35k ja toteutunut +15k. Ja ottakaa tosiaan huomioon, että aloitusstäkki on se 500. Dollareissä tuhanteen peliin on tullut häviötä 2,9k, vaikka toki statsien valossa vaikuttaisin selkeästi voitolliselta. Nyt tulee mutu- tuntumalta: viimeisestä 20 sessiosta (yhteen sessiioon mahtuu kymmeniä pelejä) on toistunut jatkuvasti sama kaava. Kun pelaan hyvin ja ev käyrä menee kohti koillista, niin runi on AINA huonoa, Arvioisin, että näin on tapahtunut 14 kertaa 14:sta kerrasta. Pari kertaa on ehkä pelattu +-0 ev peliä. Ja mikä sairasta. Kun olen pelannut paskasti ev:n mukaan ehkäpä sen 4 kertaa 20:stä, niin 2 kertaa tällöin on saatu toteunut käyrä selkeästi korkeammaksi kuin ev-käyrä. Siis paska peli on palkittu. Ja jo tämä fiilis oli ennen tätä 1000 sittarin kokeilua. Siis vaikka ev:t menevät kohti koillista hyvän pelin seurauksena, niin miksi ei silloin voi runnata yli ev:n? Ihan sama todennäköisyys sillekin pitäisi olla, joka toinen kerta pitäisi mennä yli. Tiedän, että otos ei ole suuri. Mutta kerta kerran jälkeen tapahtuu sama ilmiö. Hypereissä all-in tilanteet korostuvat ja voisiko olla niin, että tämä saittien "rigged" näkyy juuri voimakkaimmillaan hyperturboissa. Pokerstars.fr:llä mtt:ssä toteutuneet chipit näyttävät olevan (taas tällä koneella olevat kädet) 1,5 miljoonaa alle ev:n. Olen sharkscopettanut pokerstars.fr:llä 50€ / 100€ hyperturboissa ~ satoja pelaajia, ja muistaakseni YHTÄÄN voittavaa pelajaa vähänkään isommalla otoksella en ole nähnyt. Ehkäpä 1 - 5 voittavaa isommalla otoksella pelaavista, mutta tosiaan ei nämäkään ole massejansa tehnyt hypereissä, satunnaisesti siellä vetävät kuitenkin. Toki osa pelaajista on piilottanut statsinsa, en kyl usko, että kovin voitolliset pelaajat näin tekisi. Olen pelannut monia hyviä vihuja vastaan, mutta on se ihme kun reikkiä ei vaan piittaa. Siis noilla mun käyrillä pitäisi tietysti olla komeasti voilolla, ja epäilen, että tällaisia pelaajia vastaan olen pelannutkin. Eipä vain sharkscopessa näitä näy. 50 euron hyperissä reikkiä menee 3 euroa.

Olisiko jollakin täällä näyttää isommalla otoksella hypereistä toteutunut käyrä, joka ylittää ev:n (ja ev olisi selkeästi positiivinen). Näinhän pitäisi tapahtua joka toinen kerta ev:n suhteen.

Pelejä miehet!

ps.fr :-D onhan tuo salaliittoteoria (satunnaisgeneraattori "arpoo" väärin painotuksin) vähän kaukaa haettu, ehkä selkeä ds merkki 8) Mut kyl sen todennäköisyys on kuitenkin isompi kuin nolla.
Liitteet
ev+.png
massimax

Re: Pokerstars.fr

ViestiKirjoittaja massimax » 04.02.2012 7:34

Siis, eipä se tietenkään ev käyrään vaikuta, onko sittari hyper / turbo / normi... Siis syyttävä sormi pelkästään hyperitä kohtaa voidaan jättää pois :-D Mut onko tuolla joku runnannut ev:n yli huppi sittareissa (voittava pelaaja)? :-' :-D
massimax

ViestiKirjoittaja KarhuPingviini » 04.02.2012 9:46

En jaksanu lukee koko tekstiä enkä jaksa kopioida grapheja, mut oon runnannu stars.fr:llä kaikissa sittarimuodoissa selvästi alle ev:n. Otanta ei oo kovin iso. Muistaakseni parisen sataa sittaria tjsp. Ev:n mukainen roi tasasesti 10-12% plussalla ja todellisuus noin 5% miinuksella. Perus varianssia imo.
KarhuPingviini

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja mannm-3l » 04.02.2012 12:17

Sole poka mikhään.
mannm-3l

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja PiRaToS14 » 04.02.2012 12:49

koitin lukea jotain. mutta ranskallahan on niin iso reikki että vaikeampaa voittaa peleistä.
PiRaToS14

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja massimax » 04.02.2012 13:08

1028 peliin mahtuu 20€, 50€ ja 100€ hyperturbo sittareita, ave bini on ollut lähellä 50€. Ev käyrä 35k plussalla. Without sd + 42k ja with sd -30k. Eli näiden vertailussa on tullut plussaa 12k. Yhteensä 12k + 35k = 47k plussan puolella. Jos 47k jakaa 500:lla (aloitusstäkillä) saadaan 94 biniä, jotka olisi voittoa (mikäli toteutunut käyrä olisi noudattanut ev käyrää). Ja jos ave bini on ollut 50e, niin 94 kertaa 50€ on 4700 €. Ja jos tästä vähentää reikin eli 1028 kertaa 3€ = 3084€. Siis voittoa normaalilla runnaamisella olisi pitänyt tulla 4700€ -3084€ = 1616€. Nyt toteutunut tulos näyttäisi olevan -2,9k dollaria. (Olen siis runnannut kaikkein huonoiten 100€ sittareissa.)

Joo, ei tilanne mitenkään erityisen sairas ole. Todellakin noin voi käydä, on noista swingeistä ennenkin kokemusta. Mutta miten KUKAAN pokerstars.fr:llä ei pysty hypereissä tekemään plusmerkkistä tulosta? Vai pystyykö? Kertokaa nickkejä hypereistä, jotka pystyy, vaikka alemmilta tasoilta. Ainakaan mun sharkscopettamat pelaajat ei. Ja tämän joukon kun ottaa huomioon, niin silloin volyymi on jo ihan toista kuin mun 1028 peliä. Ja siis normi runnaamisella mun(kin) pitäisi olla selkeästi voitollinen.
massimax

ViestiKirjoittaja Forggi » 04.02.2012 13:24

massimax kirjoitti:Siis, eipä se tietenkään ev käyrään vaikuta, onko sittari hyper / turbo / normi... Siis syyttävä sormi pelkästään hyperitä kohtaa voidaan jättää pois :-D Mut onko tuolla joku runnannut ev:n yli huppi sittareissa (voittava pelaaja)? :-' :-D

Joku 150-250 binii alle maybe... olisko viimeks viime vuoden helmikuussa yli ev:n kuukaudelta. :-D Hypereitä en kyllä pelaa. Jospa se vaikka tänä vuonna kääntyis tosin ei kyllä näytä hyvältä sen suhteen vielä.
Forggi

ViestiKirjoittaja massimax » 04.02.2012 13:50

Forggi kirjoitti:
massimax kirjoitti:Siis, eipä se tietenkään ev käyrään vaikuta, onko sittari hyper / turbo / normi... Siis syyttävä sormi pelkästään hyperitä kohtaa voidaan jättää pois :-D Mut onko tuolla joku runnannut ev:n yli huppi sittareissa (voittava pelaaja)? :-' :-D

Joku 150-250 binii alle maybe... olisko viimeks viime vuoden helmikuussa yli ev:n kuukaudelta. :-D Hypereitä en kyllä pelaa. Jospa se vaikka tänä vuonna kääntyis tosin ei kyllä näytä hyvältä sen suhteen vielä.

Jos heitän 1000 kertaa kruunaa ja klaavaa, niin 50% todennäköisyydellä saan 500 tai yli 500 kertaa klaavan. Tuntuu, ettei 50% hyvistä pelaajista runnaa pokerissa yli ev:n niinkuin pitäisi. Mtt:ssä tämä ei niin selkeästi tule esille, koska turnauksen lopussa iso flippi suuntaan tai toiseen muuttaa tilannetta jo yhdellä kertaa paljon. Mutta hyper hu sittareissa saat jatkuvasti vaan sen 500 merkkiä ja sitä sitten flippaillaan.
massimax

ViestiKirjoittaja massimax » 04.02.2012 14:57

Heitänpä vielä yhden kommentin. Mtt:ssä on fiilis, että ne 80 % - 20 % ei mene oikeasti noilla prosenteilla. Turnausten alussa hyvät pelaajat pääsevät useammin noihin 80 - 20 tilanteiseen, ja kovin usein vaan noi ei pidä. Satunnaisgeneraattorin sormeilun jälkeen prosentit voisivatkin olla vaan esim. 65 - 35. Tämä tietysti hyödyttäisi huonoja pelaajia. Vaikka huonot pelaajat saavatkin stäkkiä turnausten alussa, niin he eivät silti pääse top - sijoille jatkuvan väärän pelitavan takia, koska he eivät osaa käyttää isoa stäkkiään. Hyville pelaajilla tämä merkitsee sitä, että ev-käyrä notkahtaa vain hieman johtuen turnauksista tippumisista alussa, koska potit ovat suhteellisen pieniä vielä. Ja kääntäen, kun hyvät pelaajat saavat stäkkiä, he osaavat käyttää sitä. Myös he vetävät ohitse. Ja turnausten loppuvaiheessa "ryöstely" taktiikka auttaa kahdella tapaa. Merkkejä kerätään paljon ilman showdownia. Vaikka merkit menisivät keskelle pienellä takamatkalla, niin todellisuudessa tilanne ei olekaan niin huono kuin pitäisi, koska saitti on "rigged". Näin ollen ev pelaajilla ei muodostuisikaan niin vääriksi, että se herättäisi suurempaa huomiota. Huonot pelaajat pääsevät useammin rahoille kuin heidän pitäisi (ja jatkavat pelejä siten tulevaisuudessakin, mikä on saittien etu obv) ja hyville pelaajille ev tasoittuu turnausten loppuvaiheissa. Voi hyvin olla, että olen väärässä ja itse asiassa toivon, että näin on. Mutta on naiivia ajatella, etteikö tällaisia vaihtoehtoja olisi mietitty pokeribisneksessä, joka on miljardi bisnestä. Missä liikkuu iso raha, liikkuu tavalla tai toisella aina rikollisuutta.
massimax

ViestiKirjoittaja hiawis » 08.02.2012 2:04

Kuten tossa aikasemmin todettiin, .fr:n hypereissä on niin perverssi rake että niissä voi ollaki lähes mahdotonta tehä voittoo, etenkin ilman palautuksia. Siitä johtuen tuskin kukaan järkevä pelaaja niitä grindaa tosissaan.

Rigged tai ei, mut itellä tuli vähän mitta täyteen noitten ranskalaisten osalta ja päätin nostaa rahat pois ainaki toistaseks... :lol:
hiawis

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja scorpio78 » 08.02.2012 11:21

Tuli aika sekalaisia ajatuksia mieleen, mistähän sitä aloittais? Joo, ensinnäkin tuo OP:n aiempi juttu all-in tilanteiden riggaamisesta on ollut jutun alla aina ajoittain. Siitä tosiaankin pitäisi tietää ainakin jonkinmoisen joukon ihmisiä, mikä mielestäni kyllä lisää riskiä että joku lopulta puhuu syystä tai toisesta. Tuon riggaamisen mahdollisuus ei tietenkään ole 0%, en ehkä silti pidä sitä kovin todennäköisenä. Lisäksi tosiaan sen pitäisi pakostakin näkyä all-in EV käyrissä jatkuvana painottumisena. Kummiskin nuo saittien vetäjät tuntee kanssa matematiikan ja tietää että porukka käyttää HEM yms softia joten eikö ne tietäisi silloin että tommonen kusetus paljastuisi? Kaikilla voittavilla menisi sit EV käyrä koko ajan epäsuhtaisesti. Eikö olisi paljon parempi kusettaa laittamalla esim. satunnaisia setuppeja yleensä häviävän pelaajan hyväksi? Sitä on oikeastaan mahdoton laskea pitkässä juoksussa. Voi vaan arvioida että niitä on enemmän tullut takkiin tms. Ja muistuu vielä mieleen että ainakin stars joskus takavuosina tilasi "puolueettoman" arvioijaryhmän jollekin helvetin isolle käsimäärälle jossa katottiin että all-in tilanteet meni prosenttien mukaisesti sekä parempi aloittava käsi oli riveriin mennessä useammin johdossa. Sitä en tiedä kuinka puolueeton se arviointi oli oikeasti tai olisiko ees tarvetta peitellä mitään. :)

Omat kokemukset fr saitista on ihan jäätäviä. Suht pieni otos kyl mutta runnannut kunnolla alle EV:n (jotain 1000 sng hu), toisaalta sama toistunut muuallakin nyt nelisen kuukautta. Voi olla että olen tämän takia herkempi näille "salaliittoteorioille" kun tuntuu että tää putki on jo ihan helvetin epätodennäköinen. No, kuten joku sanoikin, itekin päätin nyt jättää ranskalaiset rauhaan ainakin hetkeksi. Se vielä että ei tuo rake fr saitilla mitenkään mahdoton biitata ole, on se jonkin verran isompi tietty ja siten vaikuttaa ROI hin kyl. Sehän on jotain 6%-7% luokkaa hupeissa. Voi kyl olla että hyper turboissa alkaa olla jo haastavampaa kun ROI muutenkin pienempi.
scorpio78

ViestiKirjoittaja epeli » 23.02.2012 18:24

Onko jengi muuten huomannu, että stars.fr:llä on rebuy-rake viisinkertaistunut? Aika läppähän se oli jo ennenkin että rebuysta menee rakea, mutta nyt menee jo vähän yli. Aiemmin 10e rebuy maksoi 9,8e+0,2e, nykyään 9e+1e. Ihan std raken viisinkertaistus ilmoittamatta mitään...
epeli

ViestiKirjoittaja laskutaito » 01.04.2012 23:08

Vihdoinkin joku muu huomaa saman!

Olen jo pidemmän aikaa epäillyt PS.fr:n olevan rigattu. Pelasin saitilla cash nl-huppia vuoden ajan kohtuullisella volyymilla +-0 -tuloksella. En vain yksinkertaisesti pystynyt biittaamaan, vaikka kuinka yritin. Korkea rake ei riitä mielestäni selittämään käteispuolella tällaista breakeven jauhamista. Voitollista pokeria lukuisilla muilla saiteilla olen pelannut 2½ vuotta. Myös kaverini pelaa tuolla samoja pelejä ja hänellä on sama ongelma, vihut vetelee koko ajan rumasti ohi tai muuten kehittävät paremman pelin turnilla/riverilla.

Kirjoittelin joskus tästä aiheesta jonnekin pokerifoorumille, mutta kukaan ei uskonut että PS.fr voisi olla rigattu. Normaalisti ainoastaan häviävät pelaajat huutelevat "rigged" mantraansa pelattuaan ensin päin persettä. Uskon, että jotkut saitit voivat todella olla tällä tavalla epärehellisiä. Teoriani on, että PokerStars on päätynyt peukaloimaan .fr-softaansa, koska Ranskassa toimivia pokeriyrityksiä verotetaan niin kovalla kädellä. Korkeiden verojen takia myös rake on normaalia suurempi kaikilla .fr -saiteilla. Kenties Pokerstars on halunnut tehdä hyvää tulosta myös korkean verotuksen Ranskan markkinoilla, etenkin mustan perjantain menetysten jälkeen? Pikkuruisen säätäneet satunnaislukugeneraattoria, jotta raha kiertäisi verkossa kauemmin ja rakekertymä olisi suurempi ---> ka-ching.fr?

Lisäksi olen huomannut, että regujen vaihtuvuus tuolla on tavanomaista suurempaa. Normaalisti monet samat naamat istuvat pöydissä vuodesta toiseen, mutta PS.fr:llä pelaamani vuoden aikana käytännössä kaikki aloittaessani olleet regut pikkuhiljaa katosivat ja uusia ilmestyi tilalle. Ilmeisen harva biittaa pelit tuolla, syystä tai toisesta.

Jokatapauksessa olen onnekseni lopettanut tuolla kirotulla pokerihuoneella pelaamisen. Hermoni ei enää kestä niitä ohivetoja ja omillaan jauhamista kuukaudesta toiseen.
laskutaito

ViestiKirjoittaja Eeero » 01.04.2012 23:24

laskutaito kirjoitti:Vihdoinkin joku muu huomaa saman!

Olen jo pidemmän aikaa epäillyt PS.fr:n olevan rigattu. Pelasin saitilla cash nl-huppia vuoden ajan kohtuullisella volyymilla +-0 -tuloksella. En vain yksinkertaisesti pystynyt biittaamaan, vaikka kuinka yritin. Korkea rake ei riitä mielestäni selittämään käteispuolella tällaista breakeven jauhamista. Voitollista pokeria lukuisilla muilla saiteilla olen pelannut 2½ vuotta. Myös kaverini pelaa tuolla samoja pelejä ja hänellä on sama ongelma, vihut vetelee koko ajan rumasti ohi tai muuten kehittävät paremman pelin turnilla/riverilla.

Kirjoittelin joskus tästä aiheesta jonnekin pokerifoorumille, mutta kukaan ei uskonut että PS.fr voisi olla rigattu. Normaalisti ainoastaan häviävät pelaajat huutelevat "rigged" mantraansa pelattuaan ensin päin persettä. Uskon, että jotkut saitit voivat todella olla tällä tavalla epärehellisiä. Teoriani on, että PokerStars on päätynyt peukaloimaan .fr-softaansa, koska Ranskassa toimivia pokeriyrityksiä verotetaan niin kovalla kädellä. Korkeiden verojen takia myös rake on normaalia korkeampi kaikilla .fr -saiteilla. Kenties Pokerstars on halunnut tehdä hyvää tulosta myös korkean verotuksen Ranskan markkinoilla, etenkin mustan perjantain menetysten jälkeen? Pikkuruisen säätäneet satunnaislukugeneraattoria, jotta raha kiertäisi verkossa kauemmin ja rakekertymä olisi suurempi ---> ka-ching.fr?

Lisäksi olen huomannut, että regujen vaihtuvuus tuolla on tavanomaista suurempaa. Normaalisti monet samat naamat istuvat pöydissä vuodesta toiseen, mutta PS.fr:llä pelaamani vuoden aikana käytännössä kaikki aloittaessani olleet regut pikkuhiljaa katosivat ja uusia ilmestyi tilalle. Ilmeisen harva biittaa pelit tuolla, syystä tai toisesta.

Jokatapauksessa olen onnekseni lopettanut tuolla kirotulla pokerihuoneella pelaamisen. Hermoni ei enää kestä niitä ohivetoja ja omillaan jauhamista kuukaudesta toiseen.

tämäkin oli aprillia... olihan?
Eeero

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja laskutaito » 02.04.2012 11:28

Eeero kirjoitti:tämäkin oli aprillia... olihan?

Olisikin. Mielestäni enemmän jotakin sairasta aprillipilaa muistuttaa se, että vuoden nl400 grindaamisesta jäi käteen vain pari VIP storesta hommattua T-paitaa :-D Kuinka paljon sinulla on kokemusta Ranskan peleistä? Olisi mielenkiintoista kuulla miten muut ovat pärjänneet tuolla, erityisesti HU-peleissä.

En ymmärrä miten monet ihmiset foorumeilla ovat niin täysin varmoja siitä, ettei yksikään pokerihuone voisi olla rigattu. Yleensä ajatellaan, että joku siitä RNG:n säätämisestä kuitenkin lavertelisi, eikä olisi mitään järkeä vaarantaa tuottavaa businesta. Niin... Ahneus ei kuitenkaan noudata logiikkaa. FullTilt tahkosi jumalattomia voittoja ja silti sen omistajat päättivät poimia vielä lähes KAIKKI pelaajienkin rahat taskuihinsa. Tuosta varastamisesta on varmasti tiennyt suuri joukko yhtiön omistajia ja työntekijöitä, mutta silti ennen Mustaa perjantaita kukaan ei osannut aavistaa yhtään mitään, vaan porukka ajatteli rahojen olevan lähes yhtä turvassa kuin pankissa.

En tietenkään voi sanoa olevani varma siitä, että PS.fr olisi rigattu. Enkä saa koskaan sitä varianssin takia tietääkään. Toivon tietysti, että kaikki olisi ok, onhan Starsin softa kuitenkin omassa luokassaan.
laskutaito

Seuraava

Palaa alueelle Turnaukset