Euroviisuvedonlyönti käynnissä — Pokerisivut analysoi kaikki kappaleet

Vuoden 2021 Euroviisut päästään koronapandemiasta huolimatta järjestämään. On vielä epäselvää, nähdäänkö Rotterdamissa yleisöä, mutta voittaja kruunataan tarvittaessa vaikka tyhjällä areenalla. Vaikka Euroviisut tapaavat jakaa suhtautumisen osalta kansakunnan kahtia, vedonlyöntikohteena niitä ei voi kuin rakastaa, sillä kyseessä on runsaan hupipelaajarahan takia käytännössä aina vuoden paras vetomarkkina. Koska viisuvedonlyönti vuosimallia 2021 on jo täyttä häkää käynnissä, on korkea aika käydä läpi kaikki viisujen osallistujat kappale kappaleelta.

Euroviisuissa nähdään tällä kertaa muun muassa italialaista paidatonta rockia, ukrainalaista ydinvoimalateknoa, San Marinoa edustava kansainvälinen rap-tähti Flo Rida, häpeilemätön Lady Gaga -plagiointi ja tietenkin Suomen oma Blind Channel. Mutta ketkä ovat ennakkosuosikkeja ja kuka on ulkona voittokamppailusta? Mitkä maat ovat vedonlyöntikertoimissa aliarvostettuja, mikä taas vuoden selkein ohipeli? Oheiset pisteytykset kuvastavat Pokerisivujen uutistoimituksen asialleen vihkiytyneen viisujaoston arvioita kappaleiden menestysmahdollisuuksista viisuissa, eivät niiden absoluuttista laatua.

Norja (TIX – Fallen Angel)

Aloitetaan katsaus koko vuoden klassisimmalla viisubiisillä, joka saa kilpailuun kriittisesti suhtautuville karvat pystyyn. On riipaisevaa vaikeuksista voittoon -taustatarinaa (TIX eli Andreas Haukeland sairastaa Touretten oireyhtymää), on hykerryttävän kliseinen lavateema enkelinsiipineen. Fallen Angel on kliseisyydestään huolimatta häkellyttävän hyvä kappale, jonka voisi kuvitella tulevan Norjan itänaapurista — sen yleisvireessä on juuri sellainen melankolinen pohjavire, jonka ruotsalaiset osaavat paremmin kuin kukaan muu. Esitystä pitää parantaa Norjan maafinaalista paljon, mutta kaiken mennessä nappiin TIX voi haastaa jopa koko kisan voitosta. On tosin suuri kysymysmerkki, miten juryt esitykseen suhtautuvat. Valkoinen enkeli on kisan musta hevonen.

Arvio: ***½

 

Viro (Uku Suviste — The Lucky One)

Monesti laadukkaita kappaleita viisuihin lähettänyt Viro on suuressa vaarassa jäädä semifinaaliin. The Lucky Onesta on vaikea löytää yhtään syytä, miksi kukaan sen puolesta äänestäisi sen kummemmin jury- kuin puhelinääntenkään osalta.

Arvio: *


Pohjois-Makedonia (Vasil — Here I Stand)

Viime viisujen jättiyllättäjämaa lähetti viisuihin Disney-elokuvan soundtrackille sopivan balladin, jonka toimiminen livenä on suuri kysymysmerkki. Vaikea nähdä, miten ihmeessä sinänsä kohtuullinen studioversio voisi toimia viisulavalla.

Arvio: **

 

Ranska (Barbara Pravi — Voila)

Ranska yllättää pitkästä aikaa laadukkaalla esityksellä, joka on jo maafinaalin perusteella valmista kauraa viisunäyttämölle ja loppukilpailun top 10:een. Ranskan delegaatissa tuskin oltiin tyytyväisiä Sveitsin (ks. alempana) julkaistua kappaleensa — normaalina viisuvuonna edes yhden ranskankielisen veisun pärjääminen on vaikeaa, ja nyt Ranskan pitäisi menestyäkseen kammeta tieltään vielä pykälää parempi Gjon’s Tears. Barbara Pravin huikaiseva esitys saattaa jopa voittaa juryjen äänet, mutta miten käy yleisöäänten kanssa?

Arvio: ****


Liettua (The Roop — Discoteque)

The Roop oli lähettämässä viime vuoden peruttuihin viisuihin oikeasti potentiaalisen kappaleen, josta kuullaan pätkä Discotequen musiikkivideon alussa. Luultavasti tarkoitus oli promota yhtyeen taidokkuutta, mutta muistutus onnistuu ainoastaan alleviivaamaan tämän vuoden kappaleen keskinkertaisuutta. Hölmöt tanssiliikkeet nostavat tämänvuotisenkin tekeleen luultavasti jonkinlaiseen kulttisuosioon viisufanien keskuudessa, mutta voiton suhteen auttamatta ulkona.

Arvio: **½


Espanja (Blas Cantó — Voy A Quedarme)

Vuodesta toiseen viisujen pohjamudissa rypevä maa lähetti jälleen kerran kappaleen, joka on niin mitäänsanomaton, ettei se ansaitse tämän enempää palstatilaa.

Arvio: *

 

Slovenia (Ana Soklič — Amen)

Voimaballadi käynnistyy hitaasti, eikä kliimaksi kanna läheskään tarvittavalla tavalla. Kappale ei ole mitenkään surkea, mutta kaipaisi myös selvästi vahvempaa esiintyjää. Kokonaisuutena puuduttavaa tusinatavaraa ja selkeä taka-askel Slovenian edellisestä viisuvisiitistä.

Arvio: *½


Italia (Måneskin — Zitti e Buoni)

Italiasta jysähti todellinen pommi: Perinteisen romanttissävytteisen herkistelyviisun sijaan lavalle marssitetaan paidaton rock-yhtye, joka tarjoilee katsojille samanaikaisesti modernilta ja 90-luvulta kuulostavan energiapommin erittäin tarttuvalla riffillä varustettuna. Italian edellinen viisukappale oli yksi kaikkien parhaita viisuissa toiseksi jääneitä esityksiä, ja kaiken mennessä nappiin Måneskin (vapaasti suomennettuna “pirtu”) voi tuoda Italiaan pitkään kaivatun viisuvoiton. Riemastuttava musiikkivideo on kuin suoraan 20 vuoden takaisesta Jyrki Countdownista. On kuitenkin muistettava, että viisu on kaikesta huolimatta italiankielistä rockia, jonka pärjääminen lauantai-illan viisuyleisön edessä ei ole kirkossa kuulutettu.

Arvio: ****


Tšekki (Benny Cristo — Omaga)

Benny Criston kappaleessa on siellä täällä pientä aihionpuolikasta, ja kappale saattaa jopa jäädä hetkeksi soimaan päähän. Loppupeleissä kyseessä on kuitenkin heikon live-esiintyjän keskinkertainen tuotos, jonka syvällisyydestä kertoo kaiken sen nimeen kytkeytyvä sanaleikki: “Omaga” kuulostaa lausuttuna samalta kuin “Oh my god”. Niinpä kertosäkeessä rallatellaan “omaga you’re so beautiful”, mikä tuskin on avain menestykseen.

Arvio: *


Moldova (Natalia Gordienko — Sugar)

Viisukonkarin kappale on shokeeraavan tylsä. Parempaan olisi pitänyt pystyä, nyt lienee vailla mahdollisuuksia voiton suhteen. Moldovalla on kuitenkin historiaa onnistuneista stagingeista, ja hauskalla esityksellä voi nousta yllättävän korkealle.

Arvio: **½


Islanti (Daði og Gagnamagnið — 10 Years)

Kuin varkain kovaksi viisumaaksi kiivennyt Islanti ei onnistunut lunastamaan sille ladattuja kovia odotuksia. 10 Years on sympaattinen ja kaikin puolin ihan kiva, mutta ihan kiva ei viisuissa riitä. Tekele on Rotterdamissa aivan väärässä kilpailussa. Ei ole poissuljettua, etteivätkö luovat islantilaiset voisi kehittää kappaleeseen jonkinlaista nerokasta lavaspektaakkelia, mutta näillä näkymin ennakkosuosikin viittaa vielä jokin aika sitten pitänyt maa on auttamatta ulkona voittokamppailusta. Kertoimien osalta räikeän yliarvostettu.

Arvio: **½


Venäjä (Manizha — Russian Woman)

Vuoden hämmentävin esitys on tässä. Vaikka monia eri musiikkityylejä yhdistelevä kappale vaikuttaa äkkiseltään toivottomalta sekoilulta, Manizha tulee luultavasti pärjäämään paremmin kuin länsimaisesta näkökulmasta voisi äkkiseltään kuvitella. Viisuissa on niin paljon maita, joissa venäjänkielisyys on plussaa, että Russian Woman kerännee hyvän äänipotin. Tuskin sentään ihan voittokamppailussa. Jos yrität saada kriittisesti viisuihin suhtautuvan kaverin kiinnostumaan viisuista, luultavasti ei kannata aloittaa tällä kappaleella.

Arvio: **½

 

Sveitsi (Gjon’s Tears — Tout l’Univers)

Ennakkosuosikki syystäkin. Gjon’s Tears eli Gjon Muharremaj on 2000-luvun lahjakkaimpia viisukilpailijoita, ja hitaasti käynnistyvä Tout l’Univers on hyytävän kaunis balladi, jonka lopun tykitys saa kuulijalle kylmät väreet. Kappaleessa on myös erinomainen potentiaali lavastuksen osalta. Kysymysmerkkejä kuitenkin riittää, eikä Sveitsi liene aivan yhtä todennäköinen voittaja kuin tämän hetken kertoimista voisi päätellä. Muharremajin falsetti saattaa jopa ärsyttää monia katsojia, ja kappaleen ranskankielisyys on harvemmin tie menestykseen.

Arvio: ****½


Israel (Eden Alene — Set Me Free)

Eden Alenessa olisi potentiaalia pärjäämään viisuissa, mutta Israelin valitsemassa viisukappaleessa ei. Tyhjänpäiväinen renkutus.

Arvio: *½


Georgia (Tornike Kipiani — You)

Paha pettymys viime vuoden peruttuihin viisuihin kyhäillyn modernin ja aggressiivisen jylinän jälkeen. Tuskin Take Me as I Am olisi kaksisesti pärjännyt, mutta Tornike Kipiani huutamassa täyttä kurkkua olisi ainakin ollut viihdyttävää katseltavaa. Tämän vuoden kappale on tylsä ja pliisu. Kipianilla riittäisi ääntä vaikka mihin — miksi miehelle on tehty kappale, jossa tämä ei vahingossakaan pääse käyttämään sitä? You on aivan kuunneltava veisu eikä ärsyttäne ketään, mutta unohtuu jo viisuillan ensimmäisen viinilasillisen jälkeen.

Arvio: *½

 

Ruotsi (Tusse — Voices)

Ruotsi on vuodesta toiseen viisujen kärkimaita, eikä se pettänyt tälläkään kertaa siinä mielessä, että Tusse on monien edeltäjiensä tapaan lähes takuuvarmasti kymmenen parhaan joukossa. Esityksestä puuttuu kuitenkin ns. wow factor. Voittoon tarvittaisiin vankkaa tukea sekä juryilta että itäisen Euroopan konservatiivisilta mailta, mikä voi olla vaikeaa. Ei missään nimessä huono, ja Voicesin tasoinen kappale olisi useimmille maille lottovoitto. Voices ei kuitenkaan ole edes viime vuosien paras kappale, jonka kliimaksissa lauletaan miljoonasta äänestä. Ruotsilta olisi lupa odottaa vieläkin parempaa.

Arvio: ***½

 

Albania (Anxhela Peristeri — Karma)

Albania ei ole ihan niin huono, kuin paikasta kerroinlistan hännillä voisi päätellä. Etnoballadit eivät ole viime vuosien viisuissa kuitenkaan juhlineet, eikä vuoden 2022 Euroviisuja tulla Tiranassa järjestämään. Jäänee jo semifinaaliin, finaaliin päästessään täyte-esiintyjä.

Arvio: *½


Serbia (Hurricane — LOCO LOCO)

Kun Serbian delegaatti tilasi kappaleen ysärivivahteella, se tuskin tarkoitti, että kappaleen tuotanto olisi 30 vuotta ajastaan jäljessä. LOCO LOCO on tyhjä ja puuduttava mukaenerginen jumputus, joka ärsyttää jo ensimmäisellä kuuntelukerralla.

Arvio: *½


Kroatia (Albina — Tick Tock)

Samaa kastia Serbian kanssa, mutta monta luokkaa parempi. Vahva kertosäe, joka tarjoaa puitteet energiselle lavashow:lle. Kertoimiaan parempi, mutta Kroatiaa ei varsinaisesti tunneta vahvana viisumaana, eli todennäköisintä lienee silti epäonnistuminen.

Arvio: ***

 

Tanska (Fyr & Flamme Øve os på hinanden)

70-luvun ruotsinlaivaiskelmää tanskaksi. Ei jatkoon. Olisi vahva ehdokas koko kisan viimeiseksi, ellei karsiutuisi lähes varmuudella jo semifinaalissa.

Arvio: *


Bulgaria (VICTORIA — Growing Up is Getting Old)

Vähäeleisessä kappaleessa ei tunnu tapahtuvan oikein mitään, mutta juuri siinä piileekin sen nerokkuus — kappaleen ei nimittäin toivoisi loppuvan ollenkaan. Bulgarian menestys on kiinni lavashow:n onnistumisesta: Viisuvoittoon Viktorija Georgieva tarvitsisi taustatiimiltään täydellisen onnistumisen, joka kanavoisi kotikatsomoihin kappaleen lämpimän yleisvireen varastamatta sen ydinviestin melankoliasta — ja vieläpä riittävän vähäeleisesti. Vuoden vahvimpia kappaleita.

Arvio: ****


Irlanti (Lesley Roy — Maps)

Ei ihan toivoton, mutta tekopirteä kertosäe kuulostaa enemmän Avril Lavignen b-puolelta kuin iloiselta pop-spektaakkelilta, mikä ilmeisesti oli tarkoitus. Lesley Roy ei myöskään ole kaksinen esiintyjä livenä.

Arvio: *½


Saksa (Jendrik — I Don’t Feel Hate)

Ukulelea soittava tiktok-tähti edustaa kaikkea sitä, mikä saa monet vihaamaan Euroviisuja. Nimestään huolimatta kappale saa tuntemaan hyvinkin aggressiivisia tunteita viimeistään ensimmäisen kertosäkeen kohdalla. Jos haluat tilttauttaa vastustajasi pokeripöydässä, laita tämä soimaan.

Arvio: *


Kypros (Elena Tsagrinou — El Diablo)

Kyproksen kappale sisältää ehkä vuoden korvamatoisimman kertosäkeen, joskin kyseessä on lähinnä halpa Lady Gaga -kopio. Kaikki kertosäkeen ulkopuolella onkin sitten pielessä. Luultavasti pärjää paremmin kuin mielikuvitukseton plagiointi ansaitsisi.

Arvio: ***


Iso-Britannia (James Newman — Embers)

Iso-Britannia on kerrankin onnistunut lähettämään viisuihin kappaleen, joka ei ole yhden tähden umpisurkeus. Siihen hyvät uutiset loppuvatkin. Olisi suoranainen ihme, jos James Newmanin vokaalit kantaisivat viisulavalla yhtä hyvin kuin studioversiossa.

Arvio: **


Puola (RAFAŁ — The Ride)

Hyvää: Hauskat kasaritaustat. Huonoa: Kaikki muu.

Arvio: *½


Belgia (Hooverphonic — The Wrong Place)

Hooverphonic on viisujen meritoituneimpia yhtyeitä, ja pystyy varmasti toimittamaan lavashow:n, joka saanee riittävästi juryrakkautta päästäkseen finaaliin. Kappaleen nimi on harvinaisen osuva: masentava tekele on aivan väärässä paikassa Euroviisuissa. Hyvin vaikea nähdä, että ihmiset innostuisivat kappaletta äänestämään lauantai-illan nousuhumalassaan.

Arvio: **½


San Marino (Senhit — Adrenalina)

San Marinosta on paha sanoa, onko tämän vuoden esitys lintu vai kala. Adrenalinan musiikkivideolla heiluu kansainvälisesti menestynyt rap-tähti Flo Rida, jonka osallistuminen itse viisuihin on kysymysmerkki. Kappale itsessään on suurella rahalla ostettu viisutyrkky, mutta vastoin odotuksia oikeasti varsin kohtuullinen. Helppo ennustaa päätyvän vedonlyöjien keskuudessa yliarvostetuksi, ja kappaleen päästessä finaaliin kannattanee betsata ennemmin San Marinon pärjäämistä vastaan.

Arvio: **½


Suomi (Blind Channel — Dark Side)

Suomessa on ladattu kovat odotukset Blind Channelin niskaan, mutta Dark Side tuskin tekee lordeja. Kappaleen lyriikat ovat niin lapselliset, että hävettää. Lavaenergiasta ja kitarasoundeista suuri plussa, mutta jäänee myös selvästi laadukkaamman Italian varjoon. Epäselvää on myös, miksi kukaan haluaisi kuulla viisuissa Linkin Park -pastissia huomioiden, ettei lähdemateriaalikaan kovin kaksista kuunneltavaa ole. Finaalipaikka pitäisi olla kuitenkin selviö, eikä Suomi sielläkään jumbosijoille jää.

Arvio: **½


Itävalta (Vincent Bueno — Amen)

Parempi kahdesta (!) vuoden 2021 viisujen Amen-nimisestä kappaleesta. Silti vailla mahdollisuuksia. Vincent Bueno on karismaattinen kuin bussin takapuskuri.

Arvio: *½


Portugali (The Black Mamba — Love is on My Side)

Tyylikäs, vähäeleinen balladi, mutta ei mikään Amar Pelos Dois. Ehdottomasti kertoimiaan parempi, mutta vaatisi yllättääkseen häkellyttävän onnistuneita staging-ratkaisuja. Laulajan ääni saattaa ärsyttää joitakin.

Arvio: **½


Hollanti (Jeangu Macrooy — Birth of a New Age)

Koko kappaleen on kuullut jo viiden sekunnin jälkeen. Jonkinlaista gospelia, maailmanmusiikkia ja mukasyvällistä patsastelua. Pääsee isäntämaana suoraan finaaliin, mutta siihen maineteot sitten jäävätkin.

Arvio: *½


Malta (Destiny — Je Me Casse)

Vasta 18-vuotias Destiny Chukunyere on nuoresta iästään huolimatta kisan meritoituneimpia esiintyjiä. Simon Cowellinkin 14-vuotiaana hurmannut Destiny on lahjakas laulaja, jonka takanreunalta löytyvät jo pystit Junior Eurovision -kilpailusta ja Maltan X Factorista. Je Me Casse on riemastuttava yhdistelmä charleston-viboja ja Beyoncéa. Singahti julkaisupäivänään ansaitusti suoraan voittokamppailuun kerroinlistalla. Tarjoilee voimaantumismateriaalia suurelle osalle viisujen päädemografiasta, mutta Itä-Euroopassa voi olla vaikeampaa. Kohtuullinen vertailukohta voisi olla kolmen vuoden takainen viisuvoittaja Toy, joskin Je Me Casse on huomattavasti laadukkaampi. Kappaleen voisi nostaa jopa kisan ykkössuosikiksi, ellei Maltan delegaatin jokavuotisen staging-epäonnistumisen varjo leijuisi Destinynkin yllä.

Arvio: ****½


Australia (Montaigne — Technicolour)

Australian osallistuminen Euroviisuihin on herättänyt närää, mutta totuus on, että kengurumaa on lähettänyt kisaan lähes joka vuosi vahvoja ja kisaa selvästi rikastuttaneita veisuja. Tällä kertaa tuli kuitenkin rimanalitus. Montaignella lienee omat faninsa, mutta meille muille Technicolour on sietämätöntä kuunneltavaa. Luotettava finalistimaa saattaa jopa karsiutua sekavalla kieukumisellaan, mutta vuodesta toiseen tyylikkään stagingin luonut maa saattaa juuri ja juuri runnoa tiensä finaaliin.

Arvio: *½


Latvia (Samantha Tina — The Moon is Rising)

Vertautuu Australian kappaleeseen, eikä ole sen häävimpi. Moderni, mutta sekava. Loppupeleissä vailla mahdollisuuksia laadukkaampia tekeleitä vastaan. “I’m a woman, I’m a ruler” ja muut vastaavat lyriikat saattavat voimaannuttaa osaa katsojista parin punaviinipullon jälkeen juuri ja juuri sen verran, että onnistuu lunastamaan finaalipaikan puhelinäänillä.

Arvio: *½


Ukraina (Go_A — Shum)

Hämmentävä teknoa ja kansanmusiikkia yhdistelevä trippailu Tšernobyl-viboilla. Plussaa omaperäisyydestä, kappale on jopa Euroviisujen mittapuulla todella omalaatuinen. Erittäin vaikea arvioida näkemättä viisulavalla.

Arvio: ***


Romania (Roxen — Amnesia)

Ääni ärsyttänee joitakin, mutta kokonaisuutena autenttinen ja miellyttävä. Musiikkivideo antanee vihjeitä stagingista, ja lavalla nähdään luultavasti kilpailukykyinen esitys. Kertoimiaan parempi, pienet yllätysmahdollisuudet olemassa. Itse kappale on kuitenkin kaukana napakympistä, ja Roxen tarvitsee kaiken mahdollisen tuen delegaatiltaan murtautuakseen kärkikahinoihin.

Arvio: ***


Azerbaidžan (Efendi — Mata Hari)

Vahva viisumaa panttasi Efendin kisakappaletta viimeiseen asti, mutta Mata Hari ei aivan onnistunut lunastamaan viime vuoden viisuihin kynäillyn huippuviihdyttävän Cleopatran jättämiä korkeita odotuksia. Ei kappale missään nimessä huono ole, ja aina sata lasissa lavakonseptiin panostava Azerbaidžan tulee todennäköisesti marssittamaan Rotterdamissa lavalle visuaalista ilotulitusta, mikä voi nostaa kappaleen aivan uusiin sfääreihin. Iso plussa kansanmusiikkimaisesta taustasta ja mielipuolisen hengästyttävästä lopun temmonnoususta. Tuskin ihan voittokamppailussa, mutta selvinnee loppukilpailuun ja sielläkin puolivälin paremmalle puolelle.

Arvio: ***

 

Kreikka (Stefania — Last Dance)

Shokeeraavan aliarvostettu. Kreikalla on käytössään spektaakkelimaisista viisuluomuksistaan tunnettu staging-guru Fokas Evangelinos, jolle Stefanian 80-lukulainen korvamatobangeri on kuin luotu. Jostain syystä vetomarkkinat reagoivat kappaleen julkistukseen karsastaen, mutta Evangelinoksen onnistuessa Kreikalla on mahdollisuuksia vaikka mihin. Viisuvuoden paras puhdas pop-ralli, joka saa villiä nuoruuttaan muistelevat viisufanit tarttumaan luureihinsa.

Arvio: ****

 

Valko-Venäjä (?)

Viisukomitea hylkäsi Valko-Venäjän poliittisen propagandakappaleen, ja on kirjoitushetkellä epäselvää, osallistuuko maa lopulta viisuihin. Joka tapauksessa lienee varmaa, ettei Valko-Venäjä ole menestymässä tänä(kään) vuonna.

Arvio: –

Lopuksi kaksi tärkeää muistutusta. Ensinnäkin Euroviisut on erittäin arvaamaton kilpailu, ja vedonlyönnissä kannattaa noudattaa normaaliakin suurempaa varovaisuutta. Tämä opas on tarkoitettu vedonlyöntivalintojen tueksi, mutta viisuvedonlyöjän tärkein ohje on viisuvuodesta toiseen suhtautua koitokseen kepeänä huvitteluna ja pitää panokset sen mukaisena. Toiseksi kannattaa muistaa, että oheiset rankingit tulevat menemään vielä uusiksi, kunhan lavakonseptit nähdään viimeistään semifinaaleissa. Arviot ovat siis ainoastaan suuntaa-antavia.

Vedonlyönti Euroviisuista on jo käynnissä Unibetilla. Viisufinaali mitellään Rotterdamissa 22. toukokuuta.