Miksi pelaan?

Pokeriin liittyvä mielenkiintoinen keskustelu, joka ei sovi muiden otsikoiden alle

Miksi pelaan?

1a
158
8%
1b
178
9%
1c
86
4%
1d
165
8%
2a
124
6%
2b
68
3%
2c
85
4%
3a
28
1%
3b
185
9%
3c
215
11%
3d
190
9%
3e
123
6%
4a
313
16%
4b
71
4%
5
18
1%

Ääniä yhteensä : 2007

Miksi pelaan?

ViestiKirjoittaja Haazi » 03.04.2009 14:57

Votsap voorumi!

Mikä saa viriilin nuoren miehen tai perinteisen perheenisän softan ääreen kuukaudesta toiseen? Jännitys ja hauskuus vai tuska ja vitutus? Vaihtelunhalu vai riippuvuus? Tottumus ja tapa vai raha ja materia? Ovatko pelit vaan niin hyviä, että ei voi jättää tilaisuutta käyttämättä? Jaottelin hieman pelaamisen syitä helpottaakseni niiden miettimistä.

1) Psykologiset syyt:
a) itsensä piristäminen hakemalla vaihtelua ja jännitystä
b) itsensä ja ominaisuuksiensa kehittäminen (esim kurinalaisuus, keskittymiskyky ja talouden hallinta)
c) pakoa elämästä ja arjen vaikeuksista
d) riippuvaisuus ainakin jossain määrin pelaamisesta

2) Sosiaaliset syyt:
a) kavereiden kanssa keskustelu pokerista ja muu sosialisoituminen
b) yhteisöllisyyden tunne olla osana samanhenkistä ryhmää
c) identiteetti, eli halu määrittää itseänsä lähipiirille menestyneen pokerinammattilaisen elämäntyylin kautta

3) Taloudelliset syyt:
a) velkojen takaisinmaksu
b) arjen kustannuksien kattaminen
c) ylellisyysesineiden, matkojen ja muun ylimääräisen materian hankkiminen
d) tulevaisuuden säästöjen kartuttaminen
e) nopea rikastuminen

4) Toiminnalliset syyt:
a) harrastus, joka on mukavaa tekemistä
b) tapan lähinnä aikaa

5) Muut syyt:
Nimeä itse!
"the hand was so sick because I was looking at the screen between the fingers when the final cards came. First I thought I had won, but then I realized that I actually lost the hand"
Haazi

Käyttäjän avatar

Re: Miksi pelaan?

ViestiKirjoittaja jenjar » 03.04.2009 15:08

Ennen olisi mennyt vastaus moneenkin eri paikkaan, nyt on vain pakko myöntää että ainakin tällä hetkellä kaikki syyt löytyvät taloudelliselta puolelta.
Eli pakko grindata se 2.5-4k$ kuukaudessa jotta saa itseni+perheeni elämäntyylin kustannettua. No ok, kyl me huomattavasti vähemmälläkin pärjättäisiin, mut vaikee se on vaan ruveta nyörejä kiristelee.
Tästä päästään siihen että tasonnostot käytännössä mahdottomia kun kuormasta syödään. Ja samalla tasolla hinkkaaminen voitollisesti kuukaudesta toiseen vie vaan motivaatiota(ainakin itselläni)
jenjar

ViestiKirjoittaja SleepsWithFishes » 03.04.2009 16:05

Nostan hattua Haazille. Hieno viritelmä, sir. :)

1b 3c 4a

Juurikin 1b, en ole mikään nyrkki-monitoriin-tilttaaja ollut ikinä, mutta mukavaa huomata että enää ei mikään 1-outtinen ohari edes vituta. "Se on vaan pokeria", uutta matoa koukkuun tai leffa pyörimään. Piss in the wind.

+ komea kasa DVD:itä sekä elektroniikkaa joita edes oma mutsi ei usko pokerivoitoilla hankituiksi. :-D

...niin, ja mahdollisesti tämän vuoden aikana listaan mukaan myös 3b, sillä amerikkalaisessa korporaatiossa ei-taloudellisesti tuottavana työntekijänä ei voi ainakaan leuhkia "turvallisella työpaikalla" näinä aikoina. Mononkuvaa hanuriin odotellessa, peliä - tuloihin nähden naurettavan pienellä/turvallisella tasolla - opetellessa. Bankroll... no, se ei ainakaan ole VIELÄ kosahtanut totaalisesti, koskaan.
"Jos diili nyt jostain syystä kusahtaa, niin käytännön 50.000€+ persnetto menee enemmän tai vähemmän JR:n aiheuttaman kalabaliikin piikkiin. Kuten sanottua, oikeudessa tavataan. Ja mitä joku tuolla aiemmin sanoi, että pitäisi laittaa tuollaiselle hampaat kurkkuun - oon samaa mieltä ja erittäin halukas toimimaankin näin, mutta niin tyhmä en tietenkään ole. JR voi siis hengittää aivan rauhassa, kaikki argumentointi minun osaltani tähän liittyen jää pelkästään verbaaliseksi." - uhkailua internetissä, 2009
SleepsWithFishes

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja PDDM » 03.04.2009 16:10

Kai mie sit oon vähä pelinarkki?
PDDM

ViestiKirjoittaja SirLuzAlot » 04.04.2009 13:14

Hienoa Haazi =D>

Erittäin hyvin mietitty ja jaoteltu gallup. Veikkaan, että tän gallupin tulokset moni tutkija haluaisi.
Jos haluat onnistua elämässä, kerää ympärillesi neroja. Jos haluat onnistua pokerissa, kerää ympärillesi idiootteja.
SirLuzAlot

ViestiKirjoittaja kalemiettinen » 04.04.2009 15:12

3d ja 4a

Hyvin laadittu kysely, yleensähän nää rasti ruutuun -kyselyt menee vähän tulkinnan varaisiksi jutuiksi mut tähän olit löytänyt ainakin mulle osuvat vaihtoehdot.

Vielä joku aika sitten oisin varmaan lisännyt tohon vielä ajantapon, mutta nyt ollu kaikenlaista kiirettä niin ihan hirveästi ei ole ollut aikaa tapettavana. Jännityksenkään takia en pelaa, vaikka ensimmäisiä shotteja kassalle liian isoissa peleissä ottaessa kyllä jännittääkin.
kalemiettinen

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja varvastoo » 05.04.2009 4:54

3d, vain ja ainostaan :D Eihän tätä paskaa ilman jokseensakin tasaista voittamista pelais. Jos tietäisin, että vuoden päästä rolli näyttää samaa kuin nyt niin pelimäärä seuraavalle vuodelle olisi tasan nolla. Ei ole niin kiva peli, että täysin huvikseen tulis lätkittyä.
varvastoo

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja Ironzzz » 05.04.2009 23:10

b) arjen kustannuksien kattaminen
c) ylellisyysesineiden, matkojen ja muun ylimääräisen materian hankkiminen

en tiedä olenko joku antipeliaddikti tai jotain kun joudun itseäni aina repimään pelaamaan kun ei muuten jaksaisi. eli ei, en pelaa sen takia että se olisi "kiva harrastus" :D live on ihan hauskaa, mutta normaali nettigrindaus ei niinkään pidemmän päälle. valehtelisin jos väittäisin muuta kuin että päämotiivi on vain ja ainoastaan raha, mutta jollain tapaa on myös erittäin mielenkiintoista osata lajia edes jonkun verran. jos raha ei olisi kuvioissa, niin en miettisi nanosekuntiakaan pelaisinko jakoakaan. pokeria ei vain pysty pelaamaan ilman oikeaa rahaa *points the obvious*

pokeri on siitä ihan hauska, että sillä saa jotain sivutuloja joita voi sitten käyttää milloin mihinkin _vähemmän oleelliseen_, mutta pirun hauskaan 8)
(15:47:10) (@lettu) ei oo mitää tatsii paljo miski kuus o päivii :D
(15:47:17) (@lettu) joulun o vissii 31 vai 32
Ironzzz

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja TripleDucks » 06.04.2009 5:55

Vihaan pokeria; se on epäinhimillisin ja vittumaisin peli mikä maailmasta löytyy. Pelaan rahan takia, sekä osoittaakseni ihmisille että pystyn menestymään jossakin asiassa todella hyvin. Kuulostanee karulta, mutta elämä on.
TripleDucks

ViestiKirjoittaja Case » 06.04.2009 8:13

varvastoo kirjoitti:3d, vain ja ainostaan :D Eihän tätä paskaa ilman jokseensakin tasaista voittamista pelais. Jos tietäisin, että vuoden päästä rolli näyttää samaa kuin nyt niin pelimäärä seuraavalle vuodelle olisi tasan nolla. Ei ole niin kiva peli, että täysin huvikseen tulis lätkittyä.

Täytyy myöntää että oon samassa tilanteessa; motiivina pelaamiselle on vain ja ainoastaan mahdollisuus tehdä rahaa. Eläminen ei ole kuitenkaan pokerista kiinni, eli säästöihin tai ylellisyystuotteisiin käytän.

Sen sijaan esim pokeriuutisia, -foorumeita ja HSP:ta tulee seurattua ihan vapaaehtoisesti. Samoin strategiapuinti voi olla ihan kivaa. Itse pelaaminen ottaa voimille :?
Case

ViestiKirjoittaja MLex » 06.04.2009 11:54

Vastasin 1a. Totta puhuakseni oikea vastaukseni olisi lukuisten vaikuttimien kertymä, jonka koostumus vaihtelee vastausajankohdan mukaan.
Lempihanskani teksussa on 7T offari. Aika usein jompi kumpi osuu flopilla, ja silloin varsin usein ollaan johdossa.
MLex

ViestiKirjoittaja Haazi » 06.04.2009 12:53

Peilini, miksi pelaan?

Onko pelaaminen itsessää hauskaa? -Rehellisesti sanottuna se ei sitä ole. Se on joskus sitä ehkä ollut, mutta ei enää. Kun mietin tuntemuksiani sessioiden aikana, niin ihminen voisi kyllä olla tasapainoisempi, levollisempi ja onnellisempi. Hyvin usein lenkki koirien kanssa tekisi mulle paljon parempaa kuin sessio pokeria. Jännittävää se toki ajoittain on. Jaoista ja muusta pokeriinliittyvästä ajatustenvaihtaminen on puolestaan ihan mukavaa ja mielenkiintoista.

Raha. Pelaan rahan takia. Pelaan kyetäkseni maksamaan arjen kuitit, laskut ja muut ikävät tositteet. Säästöön on välillä kiva saada massia, edes sitten väliaikaisesti, mutta toivottavasti pysyvämmin.

Kaverit ja tuttavat. Muutamia järkeviä kaveruuksia on syntynyt harrastuksen kautta ja ne ovat sinänsä aina elämän kannalta arvokkaita. Muut sosiaaliset tekijät eivät tue arvojani, eli mulla ei ole tavoitteena tulla erityisen varakkaaksi eikä vegasmaisuus aiheuta kihelmöintiä.

Joskus toki mietin koneen ääressä, että tapanko mä tässä lähinnä aikaa ja oishan mulla oikeasti paljon tähdellisempää ja piristävämpää tekemistä. Muut harrastukset maksaa ja pokeri mahdollistaa.

Pakenenko pelaamisella arjen kuoppia ja kupruja ja olenko hieman riippuvainen? -En nyt varmasti ole mikää ääritapauskaan...

EDIT. PS. Kiitos paljon palautteesta--> :)
"the hand was so sick because I was looking at the screen between the fingers when the final cards came. First I thought I had won, but then I realized that I actually lost the hand"
Haazi

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja Gentleman » 06.04.2009 13:34

Lähestytäänpä asiaa toista kautta.. Mikäli yksi elementti poistetaan yhtälöstä niin lopettaisitko pelaamisen.

Kyllä, Mikäli raha poistetaan yhtälöstä niin lopettaisin pokerin peluun. Raha on siis minulle erittäin merkittävä syy pelata pokeria.

Raha ei ole kaikki kaikessa, kaikkiin muihin tarpeisiini san paremmin tyydytystä muista harrastuksista.
Gentleman

ViestiKirjoittaja Fungahz » 06.04.2009 14:00

Case kirjoitti:
varvastoo kirjoitti:3d, vain ja ainostaan :D Eihän tätä paskaa ilman jokseensakin tasaista voittamista pelais. Jos tietäisin, että vuoden päästä rolli näyttää samaa kuin nyt niin pelimäärä seuraavalle vuodelle olisi tasan nolla. Ei ole niin kiva peli, että täysin huvikseen tulis lätkittyä.

Täytyy myöntää että oon samassa tilanteessa; motiivina pelaamiselle on vain ja ainoastaan mahdollisuus tehdä rahaa. Eläminen ei ole kuitenkaan pokerista kiinni, eli säästöihin tai ylellisyystuotteisiin käytän.

Sen sijaan esim pokeriuutisia, -foorumeita ja HSP:ta tulee seurattua ihan vapaaehtoisesti. Samoin strategiapuinti voi olla ihan kivaa. Itse pelaaminen ottaa voimille :?

Koska gämbläys itsessään ei voisi vähempää kiinnostaa, samoilla linjoilla ollaan.

On toki mukava tunne tietää kuuluvansa jossain asiassa maailman huippujoukkoon. Omalla kohdallani tämä "asia" on tietenkin sittarigrindaus, ja oma sijoitus huippujoukossa riippuu siitä, millä kriteereillä asiaa määrittelee tätä pidemmälle. En väitä kuuluvani (lähellekään) pokerinpelaajien huippujoukkoon, ja tältä foorumiltakin löytyy paljon itseäni enemmän tienaavia ja syvällisemmin peliä ajattelevia ihmisiä. Olen kuitenkin oman pienen hiekkalaatikkoni kingi, ja olen siitä tyytyväinen.
Lean, mean, SNG-grinding machine.
Säännöllisiä arpajaisvoittoja 12/05-6/09.
Fungahz

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja MyDomination » 07.04.2009 16:26

Fungahz kirjoitti:On toki mukava tunne tietää kuuluvansa jossain asiassa maailman huippujoukkoon.

Hmmm. Monentena olet sharkscopen mukaan tämän/viime vuoden parhaiten tienanneiden sittaripelaajien listalla?
Jos 30 joukossa niin sitten on puheille vastinetta. Tiedan että olet hyvä sittaripelaaja mutta tuo "maailman" kuulostaa jo aika isolta.
MyDomination

Seuraava

Palaa alueelle Yleinen pokerikeskustelu