Pokerista ammatti?

Pokeriin liittyvä mielenkiintoinen keskustelu, joka ei sovi muiden otsikoiden alle

Pokerista ammatti?

ViestiKirjoittaja gr » 29.06.2006 21:29

Pieni tarina:

Olen nyt 24-vuotias ja aloitin nettipokerin pelaamisen marraskuussa 2005. Pelailin ensin pienimpiä fixed-pöytiä, jonkinlaisilla tuloksilla, mutta tarkalleen vuodenvaihteessa siirryin kaverin vinkistä pelaamaan no limittiä 10-istuttaviin pöytiin. Pelikassa kävi alimmillaan parin shorthanded-peleissä koetun tiltin jälkeen vuodenvaihteessa 14 dollarissa. Silloin hävisin parissa päivässä n. 300 dollaria, eikä meinannut uni tulla silmään. Mietin jo koko homman lopettamista. Tuo hetki kuitenkin muutti ajatusmaailmani täysin. Päätin silloin, että minun osaltani pokeripöydässä leikkiminen on ohi. Tein päätöksen, että keskityn ainoastaan yhteen pelimuotoon (10-istuttava NL Hold’em) ja pelaan vain ja ainoastaan strategialla jonka tiedän olevan voitollinen.

Tuon päätöksen jälkeen olen voittanut kuudessa kuukaudessa yhteensä pienen henkilöauton verran, viimeisinä kahtena kuukautena nykyisissä 200 dollarin pöydissä n. 4000 dollaria per kuukausi, puhtaana käteen. Aloitin tammikuussa 10 dollarin (0,05/0,1) pöydistä nöyrästi ja nousin tasoja vasta kun pelikassaa oli tarpeeksi. En nostanut ensimmäiseen kolmeen kuukauteen senttiäkään pelitililtä, vaan keskityin kasvattamaan kassaani. Pelaan tällä hetkellä neljää NL200 pöytää kerralla, ja välillä NL400-pöytiä, joihin en ole vielä kuitenkaan lopullisesti uskaltanut siirtyä. Pelimääräni ovat todella pieniä, pelaan vain noin 2-3 tuntia päivässä, joitain pidempiä sessioita lukuun ottamatta, ja keskimäärin viitenä päivänä viikossa. Pyrin välttämään hermostuneena ja väsyneenä pelaamista. Sen olen oppinut kantapään kautta. Pokeriin liittyy toki myös henkisesti vaikeita hetkiä, mutta kun oppii suhtautumaan väistämättömiin tappioihin suhteellisen tyynesti ja minimoimaan ne, näkyy se myös todella selvästi kuukauden jälkeen tuloksissa.

Korkeakouluopintoni ovat hieman yli puolessavälissä ja motivaatio niiden loppuunsuorittamiseen on luonnollisesti tällä hetkellä vähän heikentynyt. Olen kuitenkin päättänyt hoitaa paperit kotiin rauhallisella ja stressittömällä tahdilla, koska varasuunnitelma ja jonkinlainen vakuutus ei ole koskaan pahitteeksi. Opinnot ovat kuitenkin aina olleet itselleni niissä kohtalaisen hyvin pärjäämisestä huolimatta vastenmielisiä.

Menin lupautumaan alkukeväästä kesätöihin erääseen CV:ssä hyvältä näyttävään toimistoon. Töihin meno todella mukavan ja leppoisan alkukesän jälkeen on tuntunut todella pahalta. Paras anti työrupeamasta on se, että tiedän nyt tarkalleen mitä en ainakaan elämältäni halua. Tavoitteeni on, että kesätyöni on viimeinen työ jota teen. Aion tosissani jättäytyä oravanpyörästä pois ennen kuin olen sinne edes kunnolla joutunut. Nettipokerin ajasta ja paikasta riippumattomuus sekä vapaus (ei tarvitse yrittää miellyttää ketään eikä raahautua ankeaan toimistoon papereita pyörittelemään räntäsateisina aamuina) ovat minulle parasta mitä elämä voi antaa. Ensi talvena aion opiskelujen välissä lähteä pidemmäksi aikaa etelään kannettavan tietokoneen kanssa "töihin". Usko omaan tekemiseen ja menestymiseen on siis kova.

Jotkut sanovat, että nettipokeriammattilaisen elämä on epäsosiaalista. Itse en allekirjoita väitettä (vaikka ammattilaiseksi en itseäni vielä uskalla kutsuakaan), vaan homma on täysin jokaisesta itsestään kiinni. Mielestäni on vain upea juttu, ettei tarvitse katsoa päivittäin elämäänsä kyllästyneiden tai muuten vaan rasittavien työkavereiden naamoja, vaan saa itse päättää kenen kanssa aikaansa viettää. Olen itse siinä suhteessa mahtavassa tilanteessa, että tutustuin jo ennen vuodenvaihdetta kahteen ikäiseeni kaveriin, jotka ovat pelanneet nettipokeria ammatikseen neljä vuotta ja tienaavat melko pienellä vaivalla viisinumeroisen summan kuukaudessa. On helpompi tehdä homma perässä, kun joku on jo näyttänyt mallia. Myös se, että voi jakaa kokemuksiaan ja elämäntyylinsä livenä jonkun kanssa, on tärkeä asia.

Ympäristön suhtautuminen pokerinpelaamiseeni on ollut monenlaista. Vanhemmat ovat homman toimimisen nähtyään suhtautuneet alkushokin jälkeen jopa yllättävän kivuttomasti touhuun, mutta toki toivovat, että koulut käydään loppuun. Muuten yleinen mielipide on negatiivinen tai kateellinen. Monet ihailevat täydellisen leppoisaa ja viime kuukausina melko tuottoisaakin elämäntyyliä, mutta sanaton kateus on aistittavissa, ja monien suhtautuminen minuun jo pienen menestyksen jälkeen on muuttunut. Onhan se ymmärrettävääkin, moni ihminen kun on opiskellut korkeakoulututkinnon hyvillä arvosanoilla, luonut uraa kymmenen vuotta tiukalla tahdilla kymmenentuntisia työpäiviä tehden, lomia juuri pitämättä, ja sitten 24-vuotias tienaakin 90% pienemmällä vaivalla saman kuukausipalkan muutaman kuukauden jälkeen kouluja käymättä, stressittömästi. Ei siis ihme.

Parasta tilanteessa on kuitenkin se, että ei tarvitse selitellä tekemisiään enää kenellekään. Voin vain kadulla kävellessäni hymyillä itsekseni ja miettiä kuinka olen itse löytänyt nautittavimman mahdollisen elämäntyylin samalla kun katselen puku päällä tärkeileviä uraihmisiä, jollainen minustakin olisi vastentahtoisesti ilman pokerin löytämistä tullut. Kun kiire ja raataminen ovat elämästä pois, pystyy keskittymään moniin pieniin elämäniloa tuottaviin asioihin, jotka normaalisti jäisivät kiireen ja stressin jalkoihin. Elämästä pystyy nauttimaan joka päivä, eikä pelkästään viikonloppuisin.

Tiedostan kuitenkin pokeriin liittyvät riskit, mutta kuten on todettu, mikä tahansa muukin työpaikka saattaa lähteä alta vaikka vuoden sisällä. Itse ajattelen niin, että jos pystyn edes pari vuotta elättämään itseni pokerilla ja olemaan oman itseni herra, matkustelemaan ja nauttimaan vapaudestani, voin olla jo todella tyytyväinen eikä ole mitään syytä katua valintaa. Muutenkin olen päässyt pokerin myötä eroon "sitku"-elämästä. Elän nyt täysillä tätä päivää, nauttien jokaisesta hetkestä (lukuunottamatta kesätöitä), enkä odota valmistumisen jälkeistä elämää, eläkettä tai mitään muutakaan. Monien vuosien päähän eläminen on mielestäni turhaa ja kertoo siitä, ettei ihminen ole kyennyt tekemään elämästään juuri tällä hetkellä sellaista kuin se parhaimmillaan voisi olla.

Myös työn mielekkyydellä, vapaudella ja vapaa-ajalla on hintansa, ja minulle niiden arvo on erityisen suuri. Pelaisin siis mielummin ammatikseni pokeria riskit hyväksyen 2000 euron kuukausipalkalla kuin kävisin vastenmielisessä kahdeksasta neljään -palkkatyössä 4000 euron nettopalkalla (joka sekin on suomessa todella harvinainen ja vaatii lähes aina todella paljon työtä pitkän koulutuksen lisäksi). Toki palkkatyökin voi olla antoisaa ja siinä voi viihtyä, itse en ole kuitenkaan vielä sellaista työtä keksinyt.

Kaikista tähän hommaan ei tietenkään missään tapauksessa ole. En keksi itse yhtään hyvää syytä, miksi joku ei eläisi tällä tavalla, jos siihen kykenee. Jutun syvin pointti on kuitenkin se, että tavoitelkaa ihmiset unelmianne välittämättä muiden mielipiteistä! Itsekin muistan vielä selvästi hetket, kun unelmoin kaukaisesti sen suuruisista pokerivoitoista, joista olen viime aikoina päässyt nauttimaan. Moni asiaa ymmärtämätön sanoi silloin, että kannattaa lopettaa kun on edes muutaman satasen voitolla. Enää ei sellaisia vinkkejä ole kuulunut. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että fiksu ihminen ei myöskään hakkaa päätään loputtomasti seinään.

Mitä mieltä muut olette pokerista ammattina? Jättäisittekö työuran ja integroitumisen "normaaliin" yhteiskuntaan kokonaan väliin jos tulisi tilaisuus elää pokerilla?

Kesäisin terveisin,

gr

:wink:
Viimeksi muokannut gr päivämäärä 30.06.2006 9:21, muokattu yhteensä 6 kertaa
gr

ViestiKirjoittaja Morchen » 29.06.2006 21:40

Hieno tarina. Ikää myöten lähes kaikki täsmää myös muhun, ainoastaan pokerimenestyksessä on hieman eroa.

Toivottavasti pärjäilet pokeriammattilaisena, mutta kannattaa silti varmaan hoitaa koulu loppuun. Pokeriura saattaa katketa äkisti ja silloin vakuutus olisi tarpeen. Itsekin väänsin tänä keväänä paperit väkisin ulos. Nyt sitten istun siellä turhauttavassa toimistossa.

Olen itsekin kuvitellut elämää pokeriammattilaisena, mutta näillä pelitaidoilla ja kärsivällisyydellä se on epärealistista. Tällä hetkellä mietin lähinnä muita keinoja, joilla hoitaisi itsensä sieltä toimistosta ulos. Helppoa rahaa on kuitenkin vaikea löytää, vaikka tyytyisinkin kohtuualhaiseen kulutustasoon.

Pistä tänne päivitystä miten pokeriammattilaisen ura etenee. Ja kannattaa pitää mielessä se, että reilun puolen vuoden kokemuksella olet yhä aloittelija.
Morchen

ViestiKirjoittaja JSNiemi » 29.06.2006 21:53

Hyvin kirjoitettu teksti. Jos tuo olisi äidinkielen aine, niin siitä voisi antaa helposti yli 90 pistettä - mikä on harvinaista internetin keskustelualueilla.

Itsellänikin on jäänyt opettajan opinnot vähemmälle, kun on huomio keskittynyt pokeriin. Tulevaisuuden näkymät saattavat kuitenkin olla pokerin saralla heikot, kun ei tiedä miten ammattimaiseksi laji tule kehittymään.

Muutamassa vuodessa puoliammattilaisia on ehkä sellainen leegio, että pelit tiukentuvat - ja yhä useammat nuoret tiedostavat että pokeri on taitolaji ja lukevat vähintään muutaman kirjan ennen kuin uskaltavat kentälle.

Tietysti jos löytyy sellaista taitoa, millä saa etulyöntiaseman yli 90%:iin ammattilaisista, niin mikä ettei. Itse aion toistaiseksi jatkaa opintoja - lähinnä, koska viihdyn yliopistolla ja siellä on hyviä bileitä.
JSNiemi

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja Kuuma » 29.06.2006 22:02

Niinkuin Morchen sanoi, hieno tarina.

Hienosti olet kyllä pystynyt nostamaan tasoasi noinkin kyhyessä ajassa!
Minulla on myös samankaltaiset haaveet, ja osin niitä olen päässyt jo toteuttaakkin. Mutta vielä on pitkä matka kuljettavana. Itse jätin ammattikoulun kesken joten minulla ei ole edes noita sinun papereitasi, pelkkä peruskoulu pohjalla. Armeijankin jätin kesken, osittain pokerin takia (siis se ei ollut kuitenkaan pääsyy, mutta osasyyllinen kuitenkin) :wink:
Minulla ei ole tällä hetkellä muuta kuin pokeri, mikä on mielestäni hyvä asia. Pelaan, pelaan ja pelaan. Kehitystä on tapahtunut ja tottakai siinä sivussa on tullut ihan kohtuu summat rahaakin.

Itse ainakin aion (niinkuin varmasti moni muukin) tienata tällä leipäni. Ja todellakin uskon että niin pystyn tekemään!

Gr, kirjoitit että epäilijöitä oli aluksi. No niitä nyt on varmasti aika usealla. Itsellenikin näitä epäilyksiä heiteltiin aluksi, mutta kun olen nyt kotiuttanut muutamia tuhansia euroja niin hieman on ääni kellossa hiljentynyt.

Ja mitä tulee kysymykseen: "Jättäisittekö työuran ja integroitumisen "normaaliin" yhteiskuntaan kokonaan väliin jos tulisi tilaisuus elää pokerilla?"

Vastaus on ilmanmuuta KYLLÄ!
Kuuma

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja cuben1 » 29.06.2006 22:14

Hyvä tarina. Onnea tuleviin peleihin ja olisi mukava kuulla jatkossa miten pokeriura lähteny käyntiin.
cuben1

ViestiKirjoittaja wdom » 29.06.2006 23:04

Kieltämättä hyvä teksti. Itsehän olen pitkään haaveillut ns. puoliammattilaisuudesta. Tämäkin on hieman väärä sana, koska ammattilaiseksi en välttämättä ikinä halua. Lähinnä haluaisin normaalin päivätyöni lisäksi löytää harrastuksen josta nautin, ja tuoda sillä vähän lisää iloa elämään pelin ja tuoton muodossa.

Olen pelannut syksystä 2005 jolloin tein elämäni toistaiseksi ainoan talletuksen 30e 100% boonuksella. Clearasin sen ja sillä tiellä olen vieläkin. Nuo tuotot eivät päätä huimaa. tällähetkellä pelailen vieläkin 1/2 dollarin limiittiä ja kotiuttanut olen vain hätätilanteissa. Rollini ei ole huima, sillä oppirahaa on joutunut toisinaan maksamaan. Tiltit ja elämäntilanne eivät liikaa ole auttaneet harrastuksen alkutaipaleita. Tällähetkellä elämä noin vuodentakaisen niskamurtuman jälkeen alkaa taas palaamaan uomiinsa. Olenkin keskittynyt viimeaikoina hermokontrolliin, pitänyt rollistani parempaa huolta ja asettanut tavoitteita ja rajoja pelaamiselle. Tämä on tuottanut tulosta ja kohta olisi aika siirtyä seuraavaan limittiin kokeilemaan. Tosin uskon, että se ei tule olemaan ongelma.

Tuo pokeriammattilaisuus on vielä aika iso mörkö itselleni sillä buumi on niin hurja, että se väkisinkin kehittää nimenomaan hold'emia eteenpäin. Mikäli uutta peliä ei rinnalle tule, voi taso nousta aivan uusiin fääreihin ja kalat katoavat vesistä. Jos näkisin vuosi tästä eteenpäin, voisin ehkä lyödä enemmänkin elämääni pokerin varaan, tai mahdollisesti vähemmän. Se jääköön nähtäväksi.

Onnea uralle jonka valitsit. Kehityksesi on ollut huimaa, älä anna sen hämätä. Käy koulut loppuun ja naureskele minulle sitten joskus kadulla kun puuskutan kraka kireällä vastaan :)
wdom

Käyttäjän avatar

Re: Pokerista ammatti?

ViestiKirjoittaja t-bird » 30.06.2006 9:26

Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Mukava oli lukea. Itse olen syksyllä siirtymässä lopulta oravanpyörään, mutta kieltämättä se tuntuu melko vastenmieliseltä. Aloitin pelaamisen samoihin aikoihin kuin sinä, mutta pidin parin kuukauden tauon kun gradun kirjoittamisesta ei meinannut tulla mitään. Aloitin pelit nyt uudestan ja systemaattisemmalla lähestymistavalla.

Seuraavaa jäin miettimään:

gr kirjoitti:Tein päätöksen, että keskityn ainoastaan yhteen pelimuotoon (10-istuttava NL Hold’em) ja pelaan vain ja ainoastaan strategialla jonka tiedän olevan voitollinen.

Kuulostaa siltä, että tiesit jo tuolloin mikä on toimiva strategia? Eli pelaatko/pelasitko täysin ABC-pokeria? Olisi kiva kuulla minkälaisia statseja PT näyttää nyt / näytti alemmilla tasoilla.
t-bird

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja gr » 30.06.2006 11:33

Kuulostaa siltä, että tiesit jo tuolloin mikä on toimiva strategia? Eli pelaatko/pelasitko täysin ABC-pokeria? Olisi kiva kuulla minkälaisia statseja PT näyttää nyt / näytti alemmilla tasoilla.

En ole koskaan käyttänyt PokerTrackeria, ei toimi saitilla jossa pelaan. PokerOfficea käytin ihan alussa, kun kokeilin fixediä Partylla. Siitä oli aika iso hyöty perustilanteiden todennäköisyyksien oppimisessa. Sekään ei toimi nykyisellä saitilla, enkä siitä enää näkisi hyötyväni, koska no limit -peleissä homma ei toimi ihan niin numeroiden mukaan.

Tosiaan sain alussa seurata ammattilaisen peliä sivusta, aika nopeasti sitä huomaa miten iso ero voitollisessa ja tappiollisessa pelityylissä usein on. Vinkit voitolliseen pelityyliinhän löytyy esim. tän saitin artikkeleista, suurimmalla osalla pelaajista vaan ei kärsivällisyys riitä voitollisen pelityylin kurinalaiseen noudattamiseen, etenkään täydessä pöydässä, jossa tulee pelata todella tiukasti. Huonoja pelaajia vastaan odotellaan about 90% varmasti parasta kättä jolla sitten rahastetaan. Parempia pelaajia vastaan voi jo NL200:ssa hieman varioida peliä ja bluffailla silloin tällöin, ettei ole liian helposti luettavissa. Mutta olen kyllä sitä mieltä että todella tiukalla ja täysin yksinkertaisella strategialla pystyy voittamaan ainakin NL100 -tasolle asti täysin ilman mitään kikkailuja kun suurin osa vastustajista on todella heikkoja.

Ja tosta mun tekstistä ehkä sai vähän sellaisen kuvan että kuvittelisin olevani jo ammattilainen, mikä ei tietenkään näin lyhyellä pelikokemuksella pidä paikkaansa. Mutta jos suunta jatkuu samanlaisena niin toivoisin enemmän kuin mitään muuta että pystyisin hommalla itseni tulevaisuudessa elättämään. Eiköhän se vuoden tai parin sisällä selviä.
gr

ViestiKirjoittaja Lartsa » 01.07.2006 18:26

Hyvi kirjotettu tosiaa. Vastaus jälkimmäiseen kysymykseen on ehdottomasti: Kyllä.
Ite opiskelen täl hetkel ammattikoulus, elikkä duunariks valmistutaa. Valitsemallani alalla en tosiaankaan aijo pysyä loppuelämääni. Mielessä on käynyt pokeri yhtenä vaihtoehtona, mutta tän hetkisellä pelillä ei vielä oikee leipää osteta. Pitää kattoo miten peli tässä kehittyy.
Lartsa

ViestiKirjoittaja jusah » 01.07.2006 21:22

No, nämähän kaikki ovat mielipidekysymyksiä. Jotkut pitävät työntäyteisestä, tasapainoisesta ja vakaasta elämäntyylistä ,"oravanpyörästä". Toiset taas haluavat erottua ja pyrkivät ottamaan riskejä, olemaan rohkeita ja tekemään asiat omalla tavallaan. Kumpi tyyli on parempi; sitä on mahdoton sanoa. Jokainen suosii jotain, itse kyllä mieluummin hankkisin kunnon hyväpalkkaisen työn kuin pelaisin pokeria. Mielestäni Texas on loppujen lopuksi kuitenkin melko tylsä peli.

Mutta niin pitkään kun nettipokerinpelaaja elää omillaan, ts. ei nosta mitään työttömyystukia ja noudattaa lakeja, niin minun puolestani asia on ok. Mutta jokainen "työtön", joka haaveilee ammattilaisuudesta ja istuu päivät pitkät kotonaan hakaten nettipokeria ja samalla nostaa kaikki mahdolliset yhteiskunnat tuet, saisi puolestani painua siperiaan...

tarkennan vielä, että tämä ei ole mitään suoraa kritiikkiä gr:ää kohtaan. jos hän pystyy onnistumaan unelmassaan ja elättämään itsensä pokerilla, hyvä niin.
jusah

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja Jasu3 » 01.07.2006 22:49

Eikös se niin ole että harvoista tulee ammattilaisia, siis live peleissä. Mutta netti puolella se on kait toinen asia.
Itse en suunnittele ammattilaisen uraa koska en ole hyvä häviäjä vaikka pelaisin hyvin ja jos vielä häviän jonkun suuren summan niin menee kyllä ihan karille koko koko homma.Onneksi nyt olen löytönyt sopivan tason itselleni ja pysyn siinä sen aikaa kunnes taidot karttuvat ja rolli kasvaa varmasti.
JOS nyt aatellaan että alan pelaamaan ammatikseni niin kyllä 90% omaisuudesta olisi minulla varmasti poissa pokeripöydästä.
JOS nyt lotossa sattuis tulee 7 oikein ni voishan sitä high rollerin elämää koittaa 10k jos ei oonnistu ni takas sorvin ääree :D

jollaikin se onnistuu jollain ei, muistele sitten meitä ketkä kiitää kraka kaulassa kun häviit suuren summan värisuoralla suuremmalle värisuoralle :D

kiitti ja kuitti!
http://jasu3.vuodatus.net/
Pokerisivut.com, sinne ne hait menneet on!
Jasu3

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja pasaati1 » 01.07.2006 23:27

En haaveile ammattilaisuudesta,raha kyllä kelpaisi mielummin tekemättä mitään.

Pokeri on harrastus/elämäntapa joka joskus muuttuisi elämää leventäväksi harrastukseksi.

Taitaa helpommin voittaa lotossa kuin pärjätä/päästä pokeri ammattilaiseksi.
pasaati1

ViestiKirjoittaja Tuomas84 » 01.07.2006 23:34

Mielenkiintoinen tarina gr (niinkuin jo kymmenen kertaa on todettu).

Mutta näissä "ammattilaistarinoissa" olisi hauska kuulla enemmän alkutaipaleen etenemisestä. Eli tasoilla NL25/NL50. Siis ilmeisesti pelaat TAG-tyylillä. Se kiinnostaa, että miten alussa kaikki meni. Oliko ongelmia/isoja downswingejä? Tietenkin varmaan jonkin sortin "ongelmia" ollut, mutta onko se vaan niin yksinkertaista, että voittoa on vaan tullut tasaiseen tahtiin ja kassa kasvanut. Sen jälkeen sitten nostettu tasoa kun on tarpeeksi rahaa jne.

?
Tuomas84

ViestiKirjoittaja dille » 02.07.2006 0:07

gr kirjoitti:Mutta olen kyllä sitä mieltä että todella tiukalla ja täysin yksinkertaisella strategialla pystyy voittamaan ainakin NL100 -tasolle asti täysin ilman mitään kikkailuja kun suurin osa vastustajista on todella heikkoja.
Noin lyhyellä peliuralla noin korkella nouseminen vaatii mielestäni lahjakkuutta enemmän kuin laki sallii. Nimittäin jos sinuun sanaasi on uskomista, itsekkin pelaisin Antoniuksen seurassa, mutta 1/2 NL:t ovat selvästi minua varten;). Kun muutaman vuoden pelailet noita NL100:sia, ja jos ylöspäin hinku on. Tulee vastaasi kovaakin kovempia ammattilaisia, mutta "onnea" yritykselle, ja toivottavasti sinutkin nähdään kohta Antoniuksen ja Sahamiehen rinnalla. Millä nickillä ja missä muuten pelailet?
dille

ViestiKirjoittaja heksaa » 02.07.2006 1:36

paljokohan suomen väestö tekee ammatikseen pokeria? sanoisin ettei kovin moni, joten en silti iha heti rupeis suunnittelemaan uran tekoa kuiteki prosentualiisesti niin pieni osa väestöstä siihe pystyy ja se on kuiteki uhkapeliä ja sitä ei pysty kukaan pelaamaan täydellisesti. Ja en silti tota työn menettämisen riskiä ja pokerissa häviämisen riskiä vertais toisiinsa. Jos menetät työs, voit saada uuden, mutta jos häviit kaikki rahas ni siinä onki asiat jo vähä huonomalla mallilla. Kun teet työtä sä et pistä peliin sillo mitään omaa rahaa ja saa sillä voittoo, saat siitä työn teosta rahaaa. Pokerissa sä määräät sen ite paljo haluat sijottaaa ja paljo voit hävitä. Säännöllisiä tuloja ei ole. Voit saada joku kuukausi paljon, joskus vähemmän ja joskus se voi olla miinusta. Pitäähä seki ottaa huomioon että jonku sitä on pakko hävitäkki. Sillai että jos kyse olis ihan pelkästää taidosta eikä onnel olis mitää sijaaa niin tuskin kaikkia netin amatööri pelaajia nähtäis niin useesti isojen turnauksien finaaleissa.
heksaa

Seuraava

Palaa alueelle Yleinen pokerikeskustelu