Pokeriammattilaisuus ja elämän sisältö

Pokeriin liittyvä mielenkiintoinen keskustelu, joka ei sovi muiden otsikoiden alle

Pokeriammattilaisuus ja elämän sisältö

ViestiKirjoittaja gr » 25.01.2008 14:57

Olen pelannut pokeria ammatikseni parisen vuotta. Itsekuri on pysynyt melkein koko ajan hyvänä, enkä ole koskaan mennyt liian isoihin pöytiin hakemaan tappioita takaisin tai tiltannut muutenkaan suurta osaa kassasta kerralla. Nyt viimeisen neljän kuukauden aikana olen tahkonnut nollatuloksella ja tämän vuoden alussa tein omat tilttiennätykseni ja hävisin kolmessa päivässä yli 20% pelikassastani. Tämä ei tietenkään kuulosta kovin katastrofaaliselta, mutta normaalin ihmisen kolmen kuukauden palkan kuseminen parissa päivässä sai minut pohtimaan suhdettani koko peliin. On ollut pakko ajatella, että kyse on vain rahasta, jolla ei välttämättä saisi olla näin suuri vaikutus mielialoihin.

Olen parin vuoden aikana elänyt monen ulkopuolisen silmissä unelmien elämää, olen pelannut vain n. 10 tuntia viikossa ja silti pystynyt matkustelemaan ympäri maailmaa. Olen voinut nukkua pitkään joka päivä ja kokea täydellisen vapauden. Opiskelen korkeakoulussa ja opinnot ovat jääneet melkoisen vähälle huomiolle tänä aikana, vaikka olenkin pyrkinyt pitämään itseni mukana koulussa jollain tavalla. Tämänhetkiset vaikeudet saivat minut miettimään, onko pokeri ja sen tuoma raha kuitenkaan riittävä sisältö elämälle. Kun päivän mielialat vaihtelevat voittojen ja tappioiden mukaan ja ainoa työstä saatava tyydytys perustuu kuukauden voittojen ihailemiseen tietokoneen ruudulla, on mielestäni hyvä pohtia muitakin vaihtoehtoja. Jos elämä on pelkkää helppoa lomailua päivästä toiseen, ei mikään oikeastaan enää tunnukaan miltään.

Tällä hetkellä olen tyytyväinen, etten ole noussut tämän isompiin pöytiin tai alkanut tienaamaan todella isoja summia, koska se tekisi pokerin lopettamisen tai pelaamisen vähentämisen huomattavan paljon vaikeammaksi. Pokerin tuoma helppo raha ei ole korvannut monista tavallisista töistä saatavaa syvempää osaamisen, onnistumisen ja tärkeyden tunteita eikä tuonut elämään arvostusta tai sosiaalisen yhteisön päivittäistä kanssakäymistä. Kotona toimettomana makaaminen ja helpon rahan tuhlaaminen baareissa ja reissuissa on pidemmän päälle henkisesti erittäin köyhdyttävää ja turhauttavaa elämää. Tunnen, että tuhlaan lahjakkuuttani ja älykkyyttäni läiskimällä korttia netissä päivästä toiseen.

Olen nyt päättänyt hoitaa opintoni loppuun tänä keväänä tekemällä gradun ja loput vaadittavat kurssit nopealla tahdilla. Jo pelkkä päätös tästä ja pokerinpelaamisen jättämisestä vähemmälle on nostanut mielialaani selvästi – olenhan saavuttamassa nyt pitkästä aikaa jotain todellista, jota ulkopuolisetkin voivat arvostaa, ja josta itsekin voin olla ylpeä. Pokeria tuskin tulen koskaan lopettamaan, mutta hyvästä menestyksestä huolimatta aion hankkia normaalin päivittäisen työn, joka on mielekäs ja motivoiva (kuitenkin mielellään joustava). Olen melko varma, että kokonaisvaltainen elämänlaatuni olisi parempi pokerin ollessa vain tuottoisa harrastus, vaikka kokonaistulot hieman putoaisivatkin ja tehdyn työn määrä kasvaisi. Pelkkä raha ei todellakaan tee minua onnelliseksi.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mielipiteitä asiaan, ja varsinkin muiden ammatikseen pelaavien ajatuksia elämänsisällöstä ja onnellisuuden elementeistä. Tekeekö pelkkä raha pokeriammattilaisen onnelliseksi?
gr

ViestiKirjoittaja Interpol » 25.01.2008 15:30

En nyt ihan itseäni pokeriammattilaiseksi nimittäisi, vaikka viimeisestä vuodesta olen tehnyt sitä ammatikseni noin 9 kuukautta ja myös tienannut siitä enemmän kuin ansiotyössä ikinä. Kuitenkin:

Mun mielestä "työlläsi" on vaikutusta onnellisuuteen siinä mielessä, että pelien mennessä reisille ja rahan mennessä muiden taskuihin ainakin allekirjoittanut tapaa olla aika alamaissa. Ei pysty ajattelemaan muuta kuin kuopan paikkaamista, ja pelaa väkipakolla yökausia vailla sosiaalista elämää. Sen sijaan voittoputkien aikana ainakaan minun mielialani eivät ole mitenkään hirveästi normaalia paremmat. En oikein tiedä mistä johtuu, mutta en ainakaan itse jaksa enää innostua vaikka kilon päivävoitosta. Eli työ on pahimmillaan perseestä mutta parhaimmillaan henkisesti vain yhtä tyydyttävää kuin jos tekisi jotain hanttihommia.

Ei mulla silti oo sulle mitään universaaleja totuuksia tarjota siitä, kannattaako pelit jättää ja keskittyä elämänlaatua parantaviin ratkaisuihin. Onhan se maailmanympärimatkailu ainakin allekirjoittaneen mielestä melkein parasta elämässä. Sivuhuomiona vielä, että eivät ne suuret tulotkaan kaikilla elämää paranna. Tiedän muutamia ammatikseen pelaavia ja n. 5k€/kk nettoavia, jotka ostavat silti sitä halvinta maitoa ja kiertävät alennusmyyntejä. Kaikki on suhteellista.
Interpol

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja dufz » 25.01.2008 15:30

Itseä ei ainakaan pokeriammattilaisuus kiinnosta pätkän vertaa. Vaikka muutaman tunnin iltaisin pelailen niin tuntuu että on jo pelannut ihan tarpeeksi ja pelin taso vain alkaa laskea. Pokeri myös vaikuttaa mielialaan sen verran että ei todellakaan kiinnostaisi pelata sitä kovin paljoa. Ehkä se sitten onnistuisi jos pelaisi niin korkealla tasolla että ei tarvitsisi pelata paljoa. Sitä tuskin tulee meikäläisellä ikinä tapahtumaan. Kyllä minä olen sitä mieltä että kyllä pokeriammattilaisenakin kannattaisi joko: 1) tehdä siinä samalla töitä, vaikkapa pätkätöitä. 2) Opiskella ihan reippaasti. 3) Hankkia joku mukava harrastus mitä voisi harjoittaa enemmänkin kuin puoli tuntia illassa. Uskon että swingitkin tuntuu varmasti aika kaameilta jos on oma palkka kyseessä. Siitä saattaa helposti tulla downswingin jälkeen semmoista pakkopullaa ja peli alkaa kärsiä.

Tässä vähän mielipiteitä näin melko pieniä pöytiä pelaavan harrastelijan näkökulmasta.
dufz

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja tonni » 25.01.2008 15:31

ub
Viimeksi muokannut tonni päivämäärä 18.07.2008 2:14, muokattu yhteensä 1 kerran
tonni

ViestiKirjoittaja Possu81 » 25.01.2008 15:58

Pokerin tuoma helppo raha

Laitoin tämän merkille. Miksi pokerista tuleva raha on helpompaa kuin muualta? Toisaalta voi ajatella, että normaali päiväduunista raha on helppoa kun töissä pitää vain olla (kuvitellaan joku hyvin mekaaninen työ esimerkiksi).
Possu81

ViestiKirjoittaja gr » 25.01.2008 16:16

Lainaus:
Pokerin tuoma helppo raha

Laitoin tämän merkille. Miksi pokerista tuleva raha on helpompaa kuin muualta? Toisaalta voi ajatella, että normaali päiväduunista raha on helppoa kun töissä pitää vain olla (kuvitellaan joku hyvin mekaaninen työ esimerkiksi).

Kyllä se ainakin itsestä tuntuu helpolta rahalta, kun tuntipalkka on viisinkertainen, veroton, ja työtä pystyy tekemään silloin kuin haluaa, paikasta riippumatta. Mutta tietysti kun otetaan henkinen puoli huomioon, ei homma olekaan niin selvä. En vaihtaisi pokeria mihinkään mekaaniseen 8-16 -työhön koskaan. Vaadin mahdolliselta työltä ehdottomasti niitä juttuja mitkä pokeria pelatessa jäävät elämästä puuttumaan.
gr

ViestiKirjoittaja Kuha33 » 25.01.2008 16:46

Todella hyvä aihe. Yhdyn monessa asiassa topicin aloittajaan.

Itsellä ei enää mieliala heittele niin paljoa kuin ennen voitettujen tai hävittyjen rahojen takia. Mieliala kuitenkin putoaa maihin jos olen pelannut huonosti tai tilteissä hävinnyt kun olisi pitänyt lopettaa.

Suurin yksittäinen asia mikä pokerissa kuitenkin kiehtoo on sen haastavuus, ja oman pelin taso on pidettävä päivästä toiseen korkealla. Monissa päivätöissä voi vain käydä, tehdä hommat, lähteä kotiin ja tienata saman summan; tekipä työt hyvin tai vähän huonommin. Pokeripöydässä tämä ei kuitenkaan ole mahdollista.

Pokerissa on myös hienot mahdollisuudet nousta pykälittäin ylös isompiin peleihin. Tämä tietenkin vaatii itsekuria, ettei liian pienellä rollilla ja taitotasolla mene isoihin pöytiin. On kuitenkin erityisen palkitsevaa huomata että pärjää isommissa peleissä kuin mitä on tahkonnut viimeisen puolivuotta.
Kuha33

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja juide82 » 25.01.2008 17:17

Erittäin hyvä kirjoitus!

Aloitetaan vaikka näin: Itellä oli kans joskus haaveita olla pokeriammattilainen, nyt oon pelannu pokeria vajaa 3vuotta eikä kyllä ole lähes kahteen vuoteen enää ollu noita ammattilaisen haaveita! Ei meikäläisestä ole sellaseen elämään, että tuijottelisin koneen näyttö siinä toivossa että voisin pelaamaalla elättää itseni tulevaisuudessa... Mielummin pidän pokeri ns. sivutulona/harrastuksena, mitä pelaan vakituisen työni ohessa kun on aikaa! Kyllä mulla ainakin sosiaalinen elämä kärsis ihan likaa jos päivästä toiseen tahkoasin pokeria..ja mielialan vaihtelut on toinen asia!! Sillon ku pokerissa häviää itselle suuria rahoja niin ei se voi olla vaikuttamatta mielealaani, monesti tulee oltua niin pahalla päällä ison beatin jälkeen, että hyvä ettei lennä tietokoneet ja muut tavarat pihalle! Olishan tietty mukava ottaa töistä vuosi vapaata, matkustelis ja pitäis hauskaa, mut jossain välissä varmasti tulis sellanen olo että pakko päästä takas töihin...mun mielestä elämä saattais olla liian tylsää sisällytöntä ilman työtä, vaikka siellä töissä välillä vituttaakin käydä!

Ja GR, jos sulla kerran on motivaatiota käydä nyt koulut loppuun niin se on varmasti erittäin hyvä päätös, siis hoitaa se koulu! Voihan sitä pokeria pelata vapaa-ajalla, jos sullakin pelitunteja viikossa vain 10, niin ei luulis olevan kovinkaan vaikeeta vähentää pelejä jos ei vapaa-aika riitä!
juide82

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja underdog » 25.01.2008 18:46

En ota kantaa siihen mitä sisältöä pokeriammattilaisen elämässä on, koska se on täysin itsestä kiinni. Töitäkin on monenlaisia, joten turha miettiä sitäkään että mitä sisältöä työ tuo jonkun elämään. Toisille tuo toisille ei. kuunnelkaa tuosta hyvä biisi jolla oli hienoinen vaikutus siihen että jätin päivätyöni, vaikken mitään liukuhihnaduunia painanutkaan, niin en nähnyt mitään järkeä tehdä rahaa 8 h päivässä vieraalle (+ei kovin reilulle) henkilölle, kun enemmän saa työskentelemällä 2 h/päivä himassa ja kaikki omaan pussiin, eikä tarvitse elättää erinäisiä etnisiä ryhmiä verojen muodossa.

https://www.youtube.com/watch?v=mYEcV6LA93U
underdog

ViestiKirjoittaja Andrei » 25.01.2008 22:11

OT/ Onpa muuten hyvä kappale. Tunnistin tuosta itseni jo :( \OT
Andrei

ViestiKirjoittaja tami198 » 26.01.2008 1:37

underdog kirjoitti:En ota kantaa siihen mitä sisältöä pokeriammattilaisen elämässä on, koska se on täysin itsestä kiinni. Töitäkin on monenlaisia, joten turha miettiä sitäkään että mitä sisältöä työ tuo jonkun elämään. Toisille tuo toisille ei. kuunnelkaa tuosta hyvä biisi jolla oli hienoinen vaikutus siihen että jätin päivätyöni, vaikken mitään liukuhihnaduunia painanutkaan, niin en nähnyt mitään järkeä tehdä rahaa 8 h päivässä vieraalle (+ei kovin reilulle) henkilölle, kun enemmän saa työskentelemällä 2 h/päivä himassa ja kaikki omaan pussiin, eikä tarvitse elättää erinäisiä etnisiä ryhmiä verojen muodossa.

Ei kai sun veromarkat nyt mihinkään "etnisille" ryhmille mene, ainakaan toivottavasti?! Jokainen tekee mitä tekee, mut aika varmaa on myös se, ettei tarvis esim. lääkärissä käydä jos ei veroja maksettais. Jos pelkästään pelaa pokeria työkseen, ni ainakin liikunnasta saa varmasti sisältöä elämään! Eli cokista vähemmän ja ulkoilua enemmän.. \:D/
tami198

ViestiKirjoittaja Mattu » 26.01.2008 4:31

Loistava kirjotus GR:ltä!!!

Oon ite painiskellu täsmälleen noitten samojen ongelmien kanssa. "Ammattimaisesti" oon pelannu noin puoli vuotta ja sanotaan viimeisen parin kuukauden aikana mieleen on juolahtanut kysymys jos toinenkin...

GR:stä eroan ensinnäkin siinä, et kuulostit ainaki siltä, et oisit tullut siihen lopputulokseen, ettei kortin hakkaaminen ammatiksi oo sun juttu. Itsestäni en tiedä!!! Toisaalta nautin elämästäni tällä hetkellä erittäin kovasti. Rahaa on mukavasti ja ei tosiaan tarvi vetää sitä helevetin kahdeksasta neljään- päivää jossain paskaduunissa. Toisaalta kun joskus herään valvotun yön jälkeen klo 14, hyppään koneelle grindaamaan, käväsen kaupassa, vähän lisää grindausta ja huomaanki yhtäkkii et kello lähentelee puolta yötä ja siinä se päivä vilahti ohi. Niin kyllä se välillä pistää ajattelemaan et onko tässä helevetti mitään järkeä. Onneks löytyy kumppani kotoa pitämässä meikäläisen edes hieman järjissäni...

Voitto- tai tappioputket eivät varsinaisesti muuta suhtautumistani pokeriin, vaan voimistavat vaan tunneskaaloja joita pelaamisesta tulee. Esim. edellisessä kappaleessa mainitsemani grindaus puoleenyöhön asti; jos klo 00.00 huomaan olevani 5 biniä voitolla ni fiilis on lähinnä et "tässähän tää päivä meni, mut oonpahan voitolla". Vastaavasti jos oon 5 bin tappiolla ni fiilis on jotakuinki tällanen: "Ei vittu, huomenna teen ainaki jotain järkevää enkä kuluta aikaani tähän paskaan". Itse ainakin uskon et gr:lle on käyny hiukan näin (korjaa jos oon väärässä). Liian monta kertaa putkeen, liian pitkän aikaa tullu fiilis et vittu huomenna teen jotain järkevää, mikä on sit saanutki sut tosiaan tekemään jotain järkevää, eli panostamaan opiskeluihin, mikä kyl loppupeleissä on helevetin hyvä homma.

Ite opiskelen myös korkeakoulussa (ekaa vuotta). Ongelmana vaan on, et en yhtään tiedä oonkohan nyt sittenkään ihan oikeessa paikassa. Toisin sanoen ei kyl vois kyseinen koulu pal vähempää kiinnostaa, ainakaan tällä hetkellä. Mut ehkä suurimpana ongelmana on se, et oon ala-asteelta asti pohtinu, et mitäs sitä isona tekis ja mikäs homma kiinnostais. Tai no sillon olin ihan varma et must tulee ammattifutari, muttei ehkä sittenkään... Ja edelleen painiskelen aivan saman ongelman kanssa. Eipä mulla vaan oo mitään alaa mikä erityisesti kiinnostais (edes enemmän kuin se mitä nyt opiskelen) ja lisäksi olen aina ollut helvetin laiska lukemaan, mikä ei varsinaisesti mun asiaa auta.

Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että pokeri ammattina, vaikka sitten ihan koneen vieressä hakattuna ei välttämättä vie elämästä sisältöä. Totta kai tavallisessa työssä käyvälle työpaikka ja työyhteisö ovat erittäin tärkeitä sosiaalisia instituutiota, muttei mielestäni kaikille mikään hyvän elämänsisällön edellytys. Vaikka vaihdoinki postifillarilla polkemisen kortinpeluuseen niin ei se ainakaan vielä oo saanu kyyneleitä vierimään poskia pitkin. Toisaalta oon kyllä sitä mieltä et jos älykäs ihminen ei pääse tarpeeksi käyttämään alyään niin se tylsistyy, mutta uskon myös et älyään ja luovuuttaan käyttääkseen ei välttämättä tarvitse vakituista työsuhdetta ja hienoa titteliä (pokerin peluuta en laske maailman suurimmaksi älypeliksi, vaikka sitä siinä tarvitaanki...). Mulle elämässä tärkeitä asioita on perhe, tyttöystävä, kaverit, terveys ja ehkäpä harrastukset, johon lasken myös pokerin vaikka se välillä työstä käykin... Klassinen lausahdus sopisi pokeriinki melko hyvin: "Kyllä peli kulkee ku on kotiasiat kunnossa". Tällä hetkellä oon sitä mieltä on erittäin palkitsevaa, et rakkaasta harrastuksesta saa sen verran tienestejä et pystyn elättäämään itteni. Mitä tulevaisuus tullessaan tuo ni se on sen ajan murhe. Aattelin jatkaa kortin pelaamista ja samalla hissukseen viedä opintoja eteenpäin, jotta on joku turvaverkko johon pudota mikäli tää kortinpeluutouhu rupee vituttamaan tai kusee pahasti silmään.

Ja gr:lle vielä et pidä peleistä 3-4 viikon totaalitauko ni kyllä se AITO into peliä kohtaan takas tulee...
Mattu

ViestiKirjoittaja gr » 26.01.2008 14:04

Ja gr:lle vielä et pidä peleistä 3-4 viikon totaalitauko ni kyllä se AITO into peliä kohtaan takas tulee...

Ei huono idea. Tota oon iteki miettiny ja yks syy varmasti pelaamiseen puutumiseen ja pelin tasoa laskevaan rutinoitumiseen on se, etten oo pitäny oikeastaan kunnon taukoa koko kahden vuoden aikana. En silti usko että se tauko poistaa sitä tunnetta, että pelaamalla seuraavat kymmenet vuodet pelkkää pokeria elääkseni jättäisin suuren osan kyvyistäni käyttämättä. Vähän sama kun sais jonku miljoonaperinnön ja sen jälkeen vaan makoilis päivät himassa. Hulluksihan siinä tulee pidemmän päälle ja taantuu henkisesti.

Olen joidenkin kirjoittajien kanssa kyllä samaa mieltä siitä, että suurin osa normiduuneista ei tietenkään tarjoa juuri mitään niistä jutuista, joita itse työltä vaatisin. Silloin kotona oleilukin tarjoaa paremmat mahdollisuudet itsensä toteuttamiseen. Kuitenkin omissa ajatuksissa on lähinnä vastuulliset ja mielenkiintoiset työt, joita korkeasti koulutetut keskimäärin useammin tekevät verrattuna hanttihommiin.
gr

ViestiKirjoittaja underdog » 26.01.2008 15:15

tami198 kirjoitti:
underdog kirjoitti:En ota kantaa siihen mitä sisältöä pokeriammattilaisen elämässä on, koska se on täysin itsestä kiinni. Töitäkin on monenlaisia, joten turha miettiä sitäkään että mitä sisältöä työ tuo jonkun elämään. Toisille tuo toisille ei. kuunnelkaa tuosta hyvä biisi jolla oli hienoinen vaikutus siihen että jätin päivätyöni, vaikken mitään liukuhihnaduunia painanutkaan, niin en nähnyt mitään järkeä tehdä rahaa 8 h päivässä vieraalle (+ei kovin reilulle) henkilölle, kun enemmän saa työskentelemällä 2 h/päivä himassa ja kaikki omaan pussiin, eikä tarvitse elättää erinäisiä etnisiä ryhmiä verojen muodossa.

Ei kai sun veromarkat nyt mihinkään "etnisille" ryhmille mene, ainakaan toivottavasti?! Jokainen tekee mitä tekee, mut aika varmaa on myös se, ettei tarvis esim. lääkärissä käydä jos ei veroja maksettais. Jos pelkästään pelaa pokeria työkseen, ni ainakin liikunnasta saa varmasti sisältöä elämään! Eli cokista vähemmän ja ulkoilua enemmän.. \:D/

Lähinnä tarkoitin sitä kun Suomi nyt tykkää elättää kaiken maailman sossupummeja niin eihän noita veroja ole kiva maksaa ja en oo kyllä menossa kunnallisille lekureille jossei ole aivan pakko...mut liikunta on hyvä pointti.
underdog

ViestiKirjoittaja Mucanig » 26.01.2008 19:51

Oon miettinyt täysipäiväiseksi pokeriammattilaiseksi heittäytymistä nyt ihan tosissani ja oon päättänytkin, että vuosi 2009 on ensimmäinen ammattilaisuus vuoteni ja sen seurauksena, saan/joudun lopettaa "normaalin" duunissa käynnin tämän vuoden lopussa.
Se että kuinka tulen täyttämään sosiaalisen aukon, joka tulee "normaalin" duunin jättämisen myötä on vielä vähän auki. Ainakin jotain uusia harrastuksia pitää hommata ja niin poispäin.

Ne jotka on jo ammattilaisia ja miettii, että onko tässä touhussa mitään järkeä, niin haluan muistuttaa että teillä on mahtava etuoikeus elää täysin vapaana ilman minkäänlaisia aikataulu rajoja. Siis nauttikaa siitä vapaudesta, älkääkö turhaan kelakko että on elämä nyt perseestä, ku on vitusti rahaa ja aikaa...ja jos oikeesti, ei ymmärrä omaa asemaansa, niin voi koittaa pitää pokerista vähän lomaa ja olla vaikka kaupan kassalla pari viikkoa, sen jälkeen arvostaa taas voitettuja potteja ja ymmärtää missä mennään.

Kaikki on loppujen lopuksi niin helvetin yksinkertaista ja niin saatanan suhteellista. Nyt käyn töissä kympin tunti liksalla, joka on ihan perseestä suhteessa pokerissa liikkuviin summiin. Esim. Voin parissa tunnissa hävitä tai voittaa sen verran rahaa, mitä tienaan "normaalissa" duunissa kuukaudessa...ELI kaiken järjen mukaan "normaali" työ pitää jättää, mutta miksi en sitten tee niin heti? Siksi koska oon ihminen ja ihminen kyseenalaistaa aina kaiken ja tekee yksinkertaisista asioista niin saatanan hankalia.

Joo, tulipa suttuista tekstiä, mutta pointti siis oli se, että jos on mahdollisuus elättää itsensä pokerilla, niin tehkää se ja nauttikaa siitä. Se on ainutlaatuinen tilaisuus, jota ei suoda kaikille.
Jos välillä tuntuu, ettei ooo kivaa ja näyttöön tuijottaminen vituttaa, niin tehkää jotain kivaa. Esim. kympin kossupullolla saa jo melko paljon aikaa...

Mua oikeesti masentaa tälläinen keskustelu, enkä jaksa nyt enempää lässyttää...muuten jokku elää pelkällä humpalla.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yfBS0Be7EFc[/youtube]
Mucanig

Seuraava

Palaa alueelle Yleinen pokerikeskustelu