Leak finder - OSA 7: Raskas varianssi

Pokerisivut.comin käyttäjien kirjoittamia strategia-artikkeleita

ViestiKirjoittaja Strategia-artikkelit » 06.10.2010 9:46

Stragia-artikkeli
Kirjoittaja: Jens "jeans" Kyllönen
Julkaistu aiemmin: Pokerisivut.com-lehti 1/10
Muutokset: Kappalejakoa muokattu foorumille sopivammaksi

Pokerin raskain, mutta samalla ehkä tärkein ominaisuus on varianssi. Se saa monet häviävät pelaajat uskomaan, että kyseessä on vain huono tuuri, ja rahan lahjoittaminen paremmille pelaajille sen kun jatkuu. Suurin osa pelaa keskittynyttä, hyvää pokeria session alussa, mutta huomattavia tilttiongelmia syntyy, kun tulee pari flippiä turpaan. Tätä mieltä ovet monet, ja muistan itsekin, etten uskonut varianssilla olevan kauheasti väliä. Henkinen kuri on paljon tärkeämpää kuin strateginen osaaminen. Monet vakkarit pelaavat erittäin hyvää pokeria, ja on vaikea huomata, onko minulla edes etua heihin, mutta kun saan game flow’n puolelleni, etu kasvaa huomattavasti. Samaan tapaan on tärkeää hallita vauhtisokeus. Tähän syyllistyn joskus itsekin, kun nousen nopeasti session alussa 5 buyiniä ja alan painaa heikommilla, tehdä isompia monen streetin bluffeja, enkä keskity pienien pottien voittamiseen.

Usein sanotaan, että pidä tauko, kun huomaat pelaavasi huonosti. Tämä on kuitenkin huomattavasti helpommin sanottu kuin tehty, etkä välttämättä myönnä edes itsellesi, että pelaat huonosti. Pieni apu voisi olla esimerkiksi muistilaput näytön kulmassa. Myös pöytävalinta on tärkeä. Itse olen ”kehittynyt” tässä huomattavasti. Pokeriverkkoja on niin monta, että valikoima on todella laaja, jos vain jaksat avata tilin ja depota rahaa usealle saitille. Saatan esimerkiksi mieluummin istua ulos 10/20-pöydästä ja liittyä toiseen 5/10-pöytään, jossa tiedän tuntipalkan paremmaksi. Uskon, että keskimääräisen 2/4-pöydän voittavan vakkarin strategiaosaaminen riittäisi 5/10-biittaamisen, jos pöytävalinta ja tilttikontrolli ovat kunnossa. Aina kun olen noussut tasoissa, olen pitänyt joitain pelaajia itseäni parempina, mutta samalla tiennyt, että saan edun tasoitettua hyvällä itsehillinnällä.

Tammikuun jälkeen itsehillintääni on taas testattu, kun olin 18k häviöllä, vaikka hold’em-managerini EV-laskuri näytti +53k. 3100 big blindin alle odotusarvon -runi 20 tuhannen käden aikana näyttää vain, miten sairasta varianssi voi olla, varsinkin Omahassa. Valoa alkaa kuitenkin näkyä tunnelin päässä, sillä peli on pysynyt kasassa, ja viimeisten kolmen päivän saldo näyttää +40k.

Niin ja ellet ole jo hankkinut pokertrackeria tai hold’em-manageria, nyt on aika. Ohjelma antaa huomattavan edun. Vastustajasi käyttävät sitä, ja se syö sinun winrateasi.

Leak finder - OSA 8: Pariutuneisiin boardeihin hyökkääminen (PLO)
Strategia-artikkelit

Käyttäjän avatar

Re: Leak finder - OSA 7: Raskas varianssi

ViestiKirjoittaja major tom » 06.10.2010 18:06

Ihan ok teksti, mutta otsikkoa lukiessa ajattelin että nyt tulee jotain juttuu perus swingeistä ja kuinka niihin suhtautua, ym. varianssiin liittyvää. Kirjotus vaikuttikin lähinnä enemmän Kyllösen blogipäivitykseltä kuin strategia-artikkelilta. Vähän pidempi kirjotus ja otsikkoa mukaileva sisältö ois ollu kiva. Hyvää juttua oli ei siinä mitään mutta teksti käsitteli mielestäni lähinnä tilttikontrollia, tottakai se vaikuttaa varianssiin mutta niin vaikuttaa moni muukin seikka.
major tom

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja knubbe23 » 06.10.2010 23:56

major tom kirjoitti:...

Read my mind.

Hyvää luettavaa koko teksti, soisi vähän enemmänkin yhteen artikkeliin.
knubbe23

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja _Kaptah_ » 07.10.2010 18:31

joo,

Vedin just 1400 hanskaan 1700bb alle odotusarvon. Tuo 3100 alle 20k käteen ei juuri suuria väristyksiä aiheuta ja
jos tuo on Jeanssin huonoimpia runeja, niin helvetin kohteliaasti on varianssi heroa kohdellut. Tuskin toki näin on.
VIHU chatissa: Now i know you tacktick, u play very less hands, but those u play u play so badly as you can.
_Kaptah_

ViestiKirjoittaja Boucer » 07.10.2010 23:39

Oon runnannu 80000bb alle odotus arvon 120k käden aikana.
Tiedän että tärkeintä on vaan pelata hyvin, niin voitot tulee ennemmin täi myöhemmin.
Jotenki vaan huono runi, vaikuttaa mielialaan ja pelaamiseen negatiivisesti.
Boucer

Käyttäjän avatar

Palaa alueelle Strategia-artikkelit