Staking -pelaajan verotus suomessa

Tietoa rahaliikenteestä: Internetlompakoista, luottokorttimaksuista, pankkisiirroista..

Staking -pelaajan verotus suomessa

ViestiKirjoittaja Erou » 26.02.2019 16:31

Morjesta!

Tällästä asiaa tiedustelisin että onko täällä pelaajaa/veroasiantuntijaa joka tietäisi miten verotus toimii kun olen sopimuspelaajana staking yhtiössä. Verottaja otti yhteyttä ja rupesi kuumottelemaan että minun pitäisi maksaa veroa yhtiöltä saaduista pelirahoista jotka käytän ainoastaan ja vain heidän osoittamiin MTT peleihin.

Esimerkki: Pyydän 500€, rekisteröidyn 10x 50e turnauksiin ja brickkaan kaikki. Tämän jälkeen olen 500€ makeupeissa mikä minun pitää maksaa pennilleen takaisin ennen kuin voin itse hyötyä. ->

Pyydän uuden 500€ seuraavana päivänä ja reggaan samoihin turnauksiin, voitan niistä yhteensä 1200€, maksan yhtiölle päältäpäin 1000€ (topuppien määrä) ja loppu 200€ splitataan meidän kesken sopimuksen mukaan.

Verottaja koittaa väkisin väittää että kun pelit ovat ETA-saiteilla (pokerstars,888,winamax,Party) minun ansiotulona pidetään tuota 1000€ ja se laitetaan verolle. Eli siis esimerkkinä vuositasolla jos binitän turnauksiin 100k, voitan yhteensä 120k josta maksan 100k takaisin yhtiölle ja saan tuosta profitin osasta osuuteni niin verottaja silti näkee asian niin että minua verotettaisiin tuon 100k mukaan. Joutuisin siis maksamaan yli 30% veroa sadasta tonnista (30k) vaikka voitto-osuuteni on paljon pienempi kuin vero tulisi olemaan. Ja tämä koko 100k on ollut koko ajan yhtiön rahaa minkä he haluavat takaisin (lain mukaan laina?) Joko tarkastaja on pihalla kuin talitintti tai sitten tässä on jotain muuta mikä ei vaan meikäläisen nuppiin mahdu. Mikäli tämä tulee olemaan verottajan virallinen kanta, niin sehän tarkottaisi automaattisesti sitä että pelaaminen steikattuna olisi tappiollista toimintaa Suomessa lähes pommin varmasti. Ottaen vielä huomioon että oma rahoitteinen pelaaminen on täysin verotonta toimintaa.

Tuo heidän sijoitus minun peleihin on ainakin minun näkökulmasta puhtaasti laina minkä ehdot yhtiö on minulle osoittanut. Arvostaisin mielipiteitä asiaan.
Erou

Re: Staking -pelaajan verotus suomessa

ViestiKirjoittaja ezdonkey » 26.02.2019 18:51

Kyllähän verottajan pitäis ymmärtää, että tolla mallilla sopimus on tallin pitäjälle/hepalle niin epäedullinen, ettei sellasen alaisuudessa mitään steikkausta kannattais suorittaa. Ts. ei ois tulevaisuudessa verotettavaa tuloakaan.

Onko sulla joku diili, jossa saat riskitöntä tuloa tallilta? Tämän ymmärrän miks verottaja haluaa verolle, kun riskitön rahahan voidaan tulkita kuulumattomaks verottomiin uhkapelivoittoihin. (Esim. kk-palkka perustuen pelattuun määrään + tulospalkkausosuus menestyksen mukaan.)

Jos et saa mitään riskitöntä tuloa niin sit en tiiä miten tää pitäis yleisen oikeustajun mukaan ratkasta.

Mark-upilla (huom. ei make up jos verottaja tätä lukee) myydyt osuudet menis varmaan samalla tulkinnalla verotettavaks kun ovat riskitöntä tuloa. Liveturnausten tapauksissa mark-upin voinee perustella matkakuluilla, netissä hankalammin.
ezdonkey

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja Erou » 26.02.2019 18:53

Kiitos vastauksesta. En saa mitään rahanarvosia etuja vaan systeemi perustuu puhtaasti tuohon makeup - profitcut järjestelyyn.
Erou

ViestiKirjoittaja Thecabron » 26.02.2019 19:10

Muistelin itsekin että tässä on joku juttu. Tutkailin hieman ja löysin tälläsen: https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... rotuksest/

Sieltä voi sit vilkuilla tarkemmi. Quoteen tän tärkeen kappaleen ny tähä:
Pokeriin liittyvä sponsorointi ja voitonjakosopimukset
Tuloverolain 85 §:n mukainen verovapaus koskee vain arpajaisista / pelistä välittömästi saatua tuloa. Pokerin pelaamiseen voi liittyä muitakin tuloja. Niiden verotuskohtelu on ratkaistava tuloverolain muiden säännösten mukaan.

Käytännössä esiintyy sopimusjärjestelyjä, joissa joku toinen sponsoroi pelaajan pelaamista maksamalla hänen puolestaan esimerkiksi pokeriturnauksen turnausmaksun ja muita pokerin pelaamisesta aiheutuneita kuluja, kuten matka- ja majoituskustannuksia. Vastikkeena tästä sponsori saa osuuden pelin voitoista.

Sponsorin maksaessa pelaajan menoja pelaaja saa rahanarvoisen edun. Sponsori ei toimi lahjoitustarkoituksessa, vaan odottaa saavansa vastikkeen suoritukselleen voitto-osuuden muodossa. Sponsorilta saatu suoritus tai etu ei siten kuulu lahjaverotuksen, vaan tuloverotuksen piiriin.

Tuloverolain 29 §:n mukaan veronalaista tuloa ovat säädetyin rajoituksin kaikki verovelvollisen rahana tai rahanarvoisena etuutena saamat tulot. Sponsorilta saatuun suoritukseen ei sovellu tuloverolain 85 §, koska se ei ole välittömästi arpajaisista saatua tuloa. Koska sitä ei ole muutenkaan säädetty verovapaaksi, se on pelaajan veronalaista tuloa.

Jos sponsori maksaa pelaajan puolesta Euroopan talousalueella toimeenpantavasta pelistä johtuvia menoja, esimerkiksi Lontoossa Yhdistyneessä Kuningaskunnassa järjestettävän pokeriturnauksen turnausmaksun, pelaaja saa siten tuloverolain 29 §:n nojalla veronalaisen edun, joka on hänen ansiotuloaan. Koska pelaajan turnausmaksu kohdistuu tällöin tuloon, joka on tai olisi tuloverolain 85 §:n nojalla verovapaa, pelaaja ei toisaalta saa vähentää turnausmaksua vastaavaa määrää verotuksessaan (tuloverolain 31 §:n 4 momentin mukaan verovapaan tulon hankkimisesta johtunutta menoa ei saa vähentää). Pelaajalle syntyy tällöin sponsorilta saadun tulon määräinen veronalainen tulo.

Siltä osin kuin sponsori maksaa pelaajan puolesta Euroopan talousalueen ulkopuolella, esimerkiksi Las Vegasissa Yhdysvalloissa, toimeenpantavasta pelistä johtuvia menoja, kuten pokeriturnauksen turnausmaksun, tästä syntyvä etu on samoin pelaajan veronalaista tuloa. Koska turnausmaksu kohdistuu tällöin veronalaisen pokeritulon hankintaan, pelaaja saa toisaalta vähentää pokeritulostaan turnausmaksua vastaavan määrän.

Laskettaessa pelaajan veronalaisesta pelistä saaman pokeritulon verotettavaa määrää sponsorisopimuksen määräykset pelituottojen jakamisesta voidaan ottaa huomioon, jos kysymys on aidosta sponsorisopimuksesta, joka on tehty ennen peliä ja jossa on osapuolia sitovasti sovittu pelituottojen jakamisesta vastikkeena sponsorin antamasta rahoituksesta. Pelaajan saamaa verotettavaa määrää laskettaessa vähennetään tällöin sponsorille jaettu voitto-osuus.

Kyllähän verottajan pitäis ymmärtää, että tolla mallilla sopimus on tallin pitäjälle/hepalle niin epäedullinen, ettei sellasen alaisuudessa mitään steikkausta kannattais suorittaa. Ts. ei ois tulevaisuudessa verotettavaa tuloakaan.

Näitä pokeriin liittyviä verosekoiluja on ollut kyllä eu-maissakin aika paljon. En olettais verottajalta paljoa mitään.
Thecabron

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja PS uutistoimitus » 26.02.2019 20:46

Todetaan heti alkuun, että uutistoimituskaan ei näistä kuvioista ole keskivertokäyttäjää paremmin kartalla. Seuraava tulee siis ihan mutupohjalta eikä seuraavaa kannata ottaa minään faktana.

Toimituksen käsitys on kuitenkin se, että verottajan kanta on nimenomaan tuo, jonka olet itsekin saanut. Se on tietenkin aivan järjetön ja voisi kuvitella että jollain vänkäämisellä tai oikeusprosessilla (?) käännettävissä. On varmaan kaikille selvää, ettei systeemi mitenkään voi noin toimia tai ihmiset jäisivät parhaimmillaan satojen tuhansien velkoihin "kierrätetystä" rahasta millä ei ole mitään tekemistä tulojen kanssa. Mutta tuon saman tulkinnan toimitus on joka tapauksessa kuullut hyvin monien saaneen. Siitä ei ole ikävä kyllä ainakaan tähän hätään tietoa, miten näissä tapauksissa on sitten toimittu jatkokäsittelyssä.

Tässä Pokeritiedon artikkelissa on jotain tietoa, vaikka artikkeli on 10 vuoden takaa sinänsä näihin ei kai mitään virallisia muutoksia ole verottajalta tullut (?)

Sponsorointi on veronalaista tuloa pelaajalle. Jos pelaaja saa sponsorin ETA-alueen turnaukseen, maksetaan vero sponsoroinnin arvosta, ja voitot ovat verottomia. ETA-alueen ulkopuolella voitosta vähennetään kulut ja sponsorille maksettava osuus voitosta, jonka jälkeen jäävä osuus + sponsoroinnin arvo on veronalaista. Jos sponsori maksaa kuluja vastikkeetta (ts. ei edellytä osuutta voitosta tai muutakaan vastiketta, kuten näkyvyyttä tms), voi sponsorointi kuulua lahjaverotuksen piiriin.

Sponsoroijan osalta tilanne ei ole selkeästi määritelty, mutta on syytä olettaa, että sponsoroijalle mahdollisesti tuleva voitto-osuus on veronalaista tuloa riippumatta mistä se on saatu. Voiko tästä tulosta vähentää sponsoroinnin kulut on epäselvää, mutta ainakaan yksityishenkilön ei kannata olettaa, että voi. Yrityksillä vähennysoikeus syntynee, jos sponsorointi liittyy yrityksen normaaliin liiketoimintaan.

Pelaajien väliset aidot voitonjakosopimukset, esim. kaksi samaan turnaukseen osallistuvaa pelaajaa sopii jakavansa voitot/tappiot voidaan huomioida verotuksessa. Tällöin kummankin tuloksi tulee sovittu osuus yhdessä saaduista voitoista, ja kummankin kuluksi sovittu osuus kuluista. Näin laskettujen tulojen veronalaisuus ja kulujen vähennyskelpoisuus määräytyy pelipaikan mukaan kuten muissakin pokerivoitoissa/kuluissa.

Steikkauksen osalta verottaja ei ole antanut selkeää ohjetta, mutta on mahdollista, että steikkausta käsitellään kuten sponsorointia. Ainakaan ei voi ilman muuta olettaa, että sen enempää pelaajan saama steikki kuin steikkaajan mahdollisesti saama voitto-osuus olisivat verovapaita.

Toimitus suosittelee ensi hätään tälle foorumille postaamista: https://www.pokeritieto.com/aihealue/po ... veroasiat/

Pokeritiedon puolella postailee pari nimimerkkiä, jotka ovat näistä asioista yleensä todella hyvin kärryillä ja varmaankin auttavat mielellään. Jos sinulla ei ole vielä Pokeritiedon nimimerkkiä tai kadotit sen foorumiuudistuksen myötä ja rekisteröintiprosessissa on ongelmia, laita mailia pokeritieto.uusi at gmail piste com niin ylläpito aktivoi manuaalisesti tunnuksesi.

Lisätään vielä, että näitä vastaavia systeemejä on valitettavasti myös käytössä muissa EU-maissa.
PS uutistoimitus

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja sharkie » 26.02.2019 22:24

Oman tietoni mukaan vastaavan toiminnan verottaja on aina katsonut sponsoroinniksi ja sinulle tuleva raha pelaamiseen on veronalaista tuloa->steikil pelaaminen ei ole suomessa järkevää

Kaverilla on tästä päätös myös omassa verotuksessa vaikkei se sinällään sido verottajaa mihinkään. Halutessasi voit hakea maksullista ennakkopäätöstä kohdallesi.

Sinänsä verottajan kannassa ei omasta mielestä ikinä järkeä ja jättänyt herolta ottamatta aikoinaan 50ke arvoisen sponssisopimuksenkin. Mikäli steikit olis eta-alueen ulkopuolisiin turnauksiin niin vastaavaa verokertymää ei syntyisi koska saisit binit vähentää koska tulokin olis veronalaista.
sharkie

ViestiKirjoittaja Erou » 27.02.2019 12:17

Kiitos paljon vastauksista!

Minun mielestäni sopimukseni ei ole sponsorisopimus, koska joudun maksamaan yhtiön steikkaamat rahat jokaista penniä myöden takaisin yhtiölle ennen kuin voin itse hyötyä. Tuo on luonteeltaan laina enemmän kuin mikään muu. Tietenkin tällä hetkellä vain minun ja yhtiön mielipide. Ilmoittelen tänne asiasta jahka homma etenee. Kiitos vielä kaikille avusta ja mielipiteistä!

E: Tuohan olisi siis näin käydessä täysi miina pelaajalle. Sopimuksen saa tehdä ja pelata mutta jos ja kun verottaja huomaa asian niin olet grindannut itsellesi helvetisti verovelkaa vaikka et olisi voittanut pennin jeniä. Tämä ei kyllä minulle sovi. :-k

E2: Monta edittiä, sorry. Eli siis tuossa verottajan ohjeessakaan ei puhuta mitään siitä että miten toimitaan silloin kuin yhtiö haluaa sijoittamansa rahat takaisin. Ymmärtäisin edes hieman tuota epäselvää ja epäedullista raapustusta sponsoroinnista, jos sisäänostamani rahat ei sitoisi minua mihinkään ja hävitessä se kaikki raha olisi vain yhtiön tappiota, mutta tässä tapauksessa se tappio on jo minun.
Erou

ViestiKirjoittaja sharkie » 27.02.2019 12:46

Erou kirjoitti:
E: Tuohan olisi siis näin käydessä täysi miina pelaajalle. Sopimuksen saa tehdä ja pelata mutta jos ja kun verottaja huomaa asian niin olet grindannut itsellesi helvetisti verovelkaa vaikka et olisi voittanut pennin jeniä. Tämä ei kyllä minulle sovi. :-k

Varmasti jokainen pokerinpelaaja on kanssasi samaa mieltä että tältä osin laki on epäreilu kuten esim kryptolaki

Verottajaa ei kiinnosta minkälaisen voitonjakosopimuksen olette tehneet. Se katsoo vain että yhtiö oli se steikkiyhtiö tai pokeriyhtiö tms on antanut käyttöösi rahaa pelaamiseen joka on sinulle sponsorituloa. Uskon että tätä ei katsota lainaksi koska olettama on että voit myös tämän sopimuksen aikana hävitä saamasi summan tai keskeyttää systeemin ja steikki suhde jotenkin purkautuu eikä sinun steikin toisena osapuolena tarvitse tätä osuutta maksaa takaisin. Samoin kuin esim itelle tarjottu 50ke sponsorisopimus olisi ollut itselleni arvossaan pelirahaa pokerifirman puolelta enkä itse olisi todellisuudessa saanut lanttiakaan ennenkuin olisin sopimusturnauksista jotain voittanut. Kuitenkin tuo 50k olisi ollut minulle veronalaista tuloa.

Kuten sanoin steikkisopimus rahoja on pelaajan toimesta verottajalle ilmoitettu ja pelaaja on joutunut verot maksamaan. Kuitenkaan summa ei ollut merkittävä eikä pelaaja halunnut sitä mitenkään riitauttaa mutta lähtökohtaisesti kannattaa varautua tämänkaltaiseen alkuasetelmaan(tai olisi kannattanut nämä asiat selvittää jo ennenkuin sen steikkisopimuksen otti). Aina nämä voi riitauttaa oikeudessa mutten itse nää miksi verottaja tämän asian suhteen kantaansa kesken kaiken muuttaisi.

Erou kirjoitti:
E2: Monta edittiä, sorry. Eli siis tuossa verottajan ohjeessakaan ei puhuta mitään siitä että miten toimitaan silloin kuin yhtiö haluaa sijoittamansa rahat takaisin. Ymmärtäisin edes hieman tuota epäselvää ja epäedullista raapustusta sponsoroinnista, jos sisäänostamani rahat ei sitoisi minua mihinkään ja hävitessä se kaikki raha olisi vain yhtiön tappiota, mutta tässä tapauksessa se tappio on jo minun.

Jos sun steikkisopimuksessa selkeästi sanotaan että pelaamiseen tarjottu raha pitää maksaa takaisin ennenkuin steikkisuhde voidaan lopettaa/päättyy niin sitten obv enemmän laina kuin sponsorisopimus. Mutta sen verran verottajan kanssa näistä vääntänyt aikoinaan että uskon sen kannan olevan asiaan esittämäni.

Jossain pokeritiedon verokeskustelussa on sen aikaisen "veroasiantuntijan" yhteystiedot,ainakin silloin kyseinen henkilö oli suomessa se jolle kaikki tän alan systeemit ohjattiin ja nämä paikalliset verotoimiston täditkin soitteli. En toki tiedä onko enää kyseisessä tehtävässä.

edit-> henkilön nimi oli Taneli Lallukka .Jos toi on vielä kyseisen puljun listoilla niin asioimalla suoraan ton kanssa saat varmasti paremmin kyseltyä kuin jonkun paikallisen verotoimiston tädin
sharkie

ViestiKirjoittaja Erou » 27.02.2019 13:16

sharkie kirjoitti:edit-> henkilön nimi oli Taneli Lallukka .Jos toi on vielä kyseisen puljun listoilla niin asioimalla suoraan ton kanssa saat varmasti paremmin kyseltyä kuin jonkun paikallisen verotoimiston tädin

Kiitokset tästä.
Erou

ViestiKirjoittaja Erou » 27.02.2019 13:48

Pertskele.. En löydä googlella enkä myöskään haulla pokeritieto.comista noita yhteystietoja, olen käsi. Vielä tuosta sopimuksen luonteesta: Vaikka lopettaisin pokerin kokonaan, niin olisin silti velkaa jokaisen ottamani killingin yhtiölle. Eli kyllä tuo on minusta niin paljon laina kun laina voi olla. Olisiko täällä joku näppärämpi kaveri joka löytäisi nuo Lallukan suorat yhteystiedot, googlee räpsii vaan jotain iltaroska / vanhoja blogeja kun koittaa ettiä.
Erou

ViestiKirjoittaja sharkie » 27.02.2019 13:52

Erou kirjoitti:Pertskele.. En löydä googlella enkä myöskään haulla pokeritieto.comista noita yhteystietoja, olen käsi. Vielä tuosta sopimuksen luonteesta: Vaikka lopettaisin pokerin kokonaan, niin olisin silti velkaa jokaisen ottamani killingin yhtiölle. Eli kyllä tuo on minusta niin paljon laina kun laina voi olla. Olisiko täällä joku näppärämpi kaveri joka löytäisi nuo Lallukan suorat yhteystiedot, googlee räpsii vaan jotain iltaroska / vanhoja blogeja kun koittaa ettiä.

Jos sopimuksen luonne on tuo niin uskon että tuo voisi mennä lainana. Toki kannattaa tuo kohta sopimuksesta erikseen mainita koska yleensä näissä sopimuksissa ei tuollaista "pykälää" ole.

kokeile taneli.lallukka@vero.fi
sharkie

ViestiKirjoittaja Erou » 27.02.2019 13:59

sharkie kirjoitti:
Erou kirjoitti:Pertskele.. En löydä googlella enkä myöskään haulla pokeritieto.comista noita yhteystietoja, olen käsi. Vielä tuosta sopimuksen luonteesta: Vaikka lopettaisin pokerin kokonaan, niin olisin silti velkaa jokaisen ottamani killingin yhtiölle. Eli kyllä tuo on minusta niin paljon laina kun laina voi olla. Olisiko täällä joku näppärämpi kaveri joka löytäisi nuo Lallukan suorat yhteystiedot, googlee räpsii vaan jotain iltaroska / vanhoja blogeja kun koittaa ettiä.

Jos sopimuksen luonne on tuo niin uskon että tuo voisi mennä lainana. Toki kannattaa tuo kohta sopimuksesta erikseen mainita koska yleensä näissä sopimuksissa ei tuollaista "pykälää" ole.

kokeile taneli.lallukka@vero.fi

Iso kiitos jälleen, laitoin sähköpostia Lallukalle.
Erou

ViestiKirjoittaja Erou » 05.03.2019 13:54

Useampi päivä odoteltu. Verotarkastaja ei ole ilmoitellut haluistaan. Myös verojuristin piti soitella jo maanantaina mutta toiminta saattanut lipsahtaa kahvin juontiin.
Erou

ViestiKirjoittaja Erou » 06.03.2019 12:00

Puhuin verojuristin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että on mennyt puurot ja vellit sekaisin verotarkastajalla. Sanoi että ei kannata olla turhan huolissaan asiasta. Minun tapauksessani kyseessä on laina ja kun se pystytään aukottomasti todistamaan (eli rahat mennyt takaisin yhtiölle ennen kuin voi itse hyötyä), ei pitäisi olla verottajalla enää vaatimuksia. Opasti odottelemaan virallisia perusteluja jos todella verovirasto tässä kannassa pysyy. Updatea tulossa taas kun homma etenee.

E: Verotarkastaja siis sinnikkäästi väitti että oikein ymmärtää ja oikein toimii. Myönsi kyllä että tällä systeemillä tämä yhtälö olisi pelaajalle mahdoton. =D>

E2: Kyselin tarkastajalta Lallukasta, sanoi että on "varmaankin" töissä verovirastolla mutta eri hommissa tätä nykyä. Ei ole Lallukka vastannut sähköpostiinkaan.
Erou

ViestiKirjoittaja Erou » 04.04.2019 12:55

Terve taas foorumin väki!

Muutaman kuukauden väännön ja tiliotteiden lähettelyn jälkeen sain verohallinnolta puhelun jossa todettiin, että toimintani on ollut täysin legittiä ja niin kuin asian esitin. Kaikista verotukseen liittyvistä vaatimuksista luovutaan. Toivotteli vielä menestystä pokerin saralla. Tämä siis siksi, että olen maksanut yhtiöltä saadut rahat takaisin ennen kuin voin itse hyötyä.

Vielä tuosta linjauksesta: Verotarkastajan mukaan 2008(?) laadittu verolinjaus on puutteellinen ja hänen sanoin tämän linjauksen laatija on "kussut homman" ja tästä syystä kesti näinkin kauan ennen kuin asiaan saatiin tolkku.

Suuri kiitos Pokerisivuille, Särjelle, Ezdonkeylle, Thecabronille jeesaamisesta. Eiköhän pojjat/tytöt grindata niin että kusi lentää.
Erou

Seuraava

Palaa alueelle Rahaliikenne