Auttakee aloittelijaa

Opastusta vasta-alkajille
Tartar

Auttakee aloittelijaa

Viesti Kirjoittaja Tartar » 15 Maalis 2011, 19:37

Olen pelaillut jonkun verran pokeria netissä pienestä rahasta. Pääsyy rahaan että "leikkipeleissä" se todellakin on leikkiä mutta pienikin oikea raha saa ihmiset pelaamaan "oikeasti" Varmasti kaikille tuttu ilmiö. Pelaamiseni on siis täysin harrastuspohjaista ja tarkoitus ei ole tulla miljonääriksi tai tehdä tästä ammattia (olen tyytyväinen nykyiseeni :) ) En pelaa päivittäin ja kun pelaan niin max. 5h päivässä, keskiarvoisesti varmaan 2-3h. Pelimuotoina sit`n`go ja nolimit texas. Pelailin myös limittiä, mutta siinä yksi kunnon häviö poistaa mahdollisuuden päästä takaisin omilleen. No limitissä on enemmän sitä aidon pelin tunnelmaa.
Pärjäämiseni on keskitasoista. Sijoittamastani alkusummasta olen käynyt 2-3x summassa ja takaisin nollaan. Sittareissa pärjään paremmin ja about puolessa olen palkintosijoilla. No limitissä menestykseni vaihtelee todella rajusti.

Tuossa on poker trackerin lista pelistäni, osaavatko arvon ammattilaiset tuon perusteella sanoa missä olen metsässä ja missä hyvässä jamassa ?
http://img809.imageshack.us/img809/6613/detailsb.jpg

Onko poker trackerin käyttö välttämätöntä vai onko ilmankin mahdollista pärjätä ? Onko mahdollisesti pelihuonetta jossa kaikki ohjelmat olisivat kiellettyjen listalla ? Itse pelaisin mieluusti tälläistä. Pokertrackerin tilastojen tulkinta on vielä hakusessa vaikka googlella joitakin ohjeita löysin, enkä ymmärrä kaikkia em. kuvassakaan mainituista arvoista. PT:n oma ohje ei auttanut (se lista missä selitetty) Suurin osa oli selitetty itse termillä.

Lisäksi jotain peruskirjaa/sivua saisi suositella jossa selitettäisiin suomeksi perusasiat (käsikortit joilla kannattaa panostaa jne.) ??

Vastaan lisäkysymyksiin jos niitä tarvitaan.

MrDeeTee

Re: Auttakee aloittelijaa

Viesti Kirjoittaja MrDeeTee » 15 Maalis 2011, 20:54

Lopetin tilastojesi lukemisen, kohtaan "Total hands: 645". Aivan liian pieni otanta, että voisi yhtään mitään sanoa. Mutta kyllä apuohjelmista on suunnatonta hyötyä, jos niitä osaa käyttää. Eikä se ole kovin vaikeaa oppia, joten suosittelisin vaan pientä panostamista trackkerin käytön opetteluun. Mutta toki peli pitää olla muutenkin kunnossa, koska muuten apuohjelmasta voi olla vaan haittaa, kun on jotain "ylimääräistä" mihin keskittyä. Mutta lueskele tämän foorumin keskusteluja. Niissä on paljon ollut puhetta, mitkä ovat hyviä kirjoja aloittelijoille ja mitä videoita kannattaa katsoa. Sitä kautta saat pelisi kuntoon ja hyvin pian jo raiskaat microtasot ja voit alkaa miettimään mitä saisit irti apuohjelmistasi.
Mutta kun kysyit onko saitti, jossa apuohjelmat olisi kielletty, niin cakeverkossa taitaa olla..? Että jos ei intoo löydy trackerin käytön opetteluun, niin sielläpä sitä sitten kannattais varmaan pelailla.

emeriaa

Viesti Kirjoittaja emeriaa » 15 Maalis 2011, 20:58

Mää en käteisestä juurikaan mitään ymmärrä mutta sun VPIP on yli 50% ja PFR 10% (VPIP% = Kuinka monella prosentilla käsistä laitat pottiin vapaaehtoisesti rahaa, PFR=Kuinka monella prosentilla käsistä reissaat ennen floppia)

eli käytännössä pelaat ihan liikaa käsiä ja lisäks pelaat ne ihan liian passiivisesti.

Yleensä ku osallistut pottiit sun pitäis reissata eikä maksaa jonkun toisen reissu.

Mitä parempi pelaaja oot sen enemmän voi pelata käsiä ei päinvastoin.

Nii ja 600 kätttä on otoksena lähes mitätön.

GL

Aramis

Viesti Kirjoittaja Aramis » 15 Maalis 2011, 21:09

RAY:n pokerissa ei mikään apuohjelma toimi. RAY on lisäksi kotimainen, eli suosittelen Sinulle sitä.
Microgamingilla on ns. anonyymipöytiä joissa trakkerit eivät toimi.

BlindEater1o1

Viesti Kirjoittaja BlindEater1o1 » 15 Maalis 2011, 22:43

Jo lyhyen otoksen perusteella voi noista vpip/pfr-luvuista todeta, että ne on huonon/passiivisen pelaajan statsit. Hommaa koutsausta/katso opetusvideoita, koska pelityylisi on yksinkertaisesti huono.

corvus

Viesti Kirjoittaja corvus » 15 Maalis 2011, 23:33

Tässä muutamia omia mielipiteitäni.
Ilman apuohjelmia on ehdottomasti mahdollista pärjätä. Itse en ole noita koskaan käyttänyt, tosin aion kyllä jonkin apuohjelman hankkia jahka saan ensin ostettua tietokoneen, joka jaksaa tuollaista ohjelmaa pyörittää.
Kun kerran olet aloittelija, niin suosittelisin ensin keskittymään pelin opetteluun ennen kuin rupeat liiaksi vastustajien statseja vakoilemaan. Ja oletettavasti pelaat aluksi vain 1-2 pöytää kerrallaan, jolloin kaiken tarvittavan tiedon vastustajien pelityylistä saa yksinkertaisesti seuraamalla heidän peliään. Uskoisin, että noista apuohjelmista voi olla pelitilanteessa enemmän hyötyä silloin, kun pelataan montaa pöytää kerrallaan, jolloin kaikkia pelitapahtumia ei voi enää huomata ja muistaa. Suurin hyöty noista apuohjelmista on oman pelin analysoimiseen ja kehittämiseen, joita ne helpottavat merkittävästi, kun pelaaminen muuttuu vakavammaksi. Aluksi pärjäät vallan mainiosti vain pelaamalla ja miettimällä tekojasi ja niiden seurauksia. Kokemus on kaikkein tärkein asia matkalla paremmaksi pelaajaksi; virheet pitää ensin tehdä ja tunnistaa ennen kuin ne voi välttää. Lopuksi vielä muutama avainkohta, joihin kannattaa keskittyä:
Position merkitystä ei voi kyllin korostaa ja sen merkitys on aluksi vaikea hahmottaa.
Voitat eniten, jos osaat olla agressiivinen oikeissa tilanteissa ja häviät eniten olemalla agressiivinen väärissä tilanteissa. Agressiivisuus on kuitenkin kaikille voittajille yhteistä. Siinä siis opettelemista.
Totuttele suureen varianssiin. Pelit eivät ole rigged, vaikka moni niin väittääkin ja usein siltä tuntuu.

corvus

Viesti Kirjoittaja corvus » 15 Maalis 2011, 23:45

Niin ja sitten vielä yksi asia. Älä pelaa ilman rake backiä. Tai vaihtoehtoisesti pelaa paikassa, jossa rake on oleellisesti pienempi, esim RAY ( tosin siellä pelatessasi tuet Suomen pelimonopolia ).

pokerstarax2012

Viesti Kirjoittaja pokerstarax2012 » 16 Maalis 2011, 09:20

limppaat/checkaat ilmeisesti yli puolet käsistäsi preflop ja sama linja jatkuu flopin jälkeen.. jos pelattaisiin samoissa pöydissä, sanoisin että älä muuta pelityylissäsi mitään.. :-' muussa tapauksessa voisit tiputtaa 2/3 lähtökäsistäsi pois, ja lopuilla (vahvimmilla) avata, eikä limpata/maksella perästä. vastustajia ei tässä vaiheessa kannata kauheasti alkaa lukemaan, ellei oma käsirange ja preflop toiminta ole hallussa.
jos sä kelaat et susta joku päivä tulee champpi nii sä oot sillon champpi jo tänää

Tartar

Viesti Kirjoittaja Tartar » 16 Maalis 2011, 20:10

Kiitoksia vastauksista. Tuossa kun rullasin niin onnistui rahojen moninkertaistaminen, mutta äkkiä sieltä sitten myös tultiin alas kun innostuin ja palasin vanhaan. Hyviä neuvoja tuntuivat silti olevan. Vaikka seuraavalla kirjastoreissulla otankin mukaani jonkun opuksen niin toivottavasti keskustelua voidaan jatkaa myös täällä. Ihme ettei netistä löytynyt mitään "kaiken kattavaa" sivustoa suomeksi.

Toivoisin että keskustelussa käytettävät termit selitettäisiin. Itse en tiedä pokerin katuslangia joten monet termit ovat vailla ymmärrystä kuten jo tässä topicissa tulleet;
"Position" ?
"rigged" ?

Ja asiaan. Minkälaisilla käsillä kannattaa panostaa preflopissa ? Selviä hyviä nyt tietysti ovat kuva-parit, kuva+10, mutta miten esim. kolmos parilla tulisi käyttäytyä ? Itse olen tsekannut mikäli flopin mikäli panostusta ei tarvitse paljoa lisätä.
Olen pelannut niin, että annan vastustajan korottaa vaikka kädessä olisi AA sillä useimmiten kaikki foldaavat jos pöytään lyödään ässä ja yksi panostaa. Toki heti panostamalla saa blindit ja pikkurahat itselle, mutta pottia voi kasvattaa loppuun asti jos onnistuu uskottelemaan toiselle tämän mahdollisuuksista. Tietysti tähän sisältyy riski, että jonkun käsi kasvaa oman yli. Onko taktiikkani siis ollut täysin väärä ?

Toinen asia minkä olen huomannut; Minulta menee huomattava määrä suoria ja kolmosia ohitse, jonnin verran myös värejä. Tilanteessa alkukäsi on yleensä huono ja sekalainen esim. 7,9 (tai kolmosten tapauksessa pikku pari) ja foldaan ennen floppia tai viimeistään flopissa. Se harmittaa siinä vaiheessa kun 4. tai 5. kortti olisikin tuonut suoran/värin/kolmoset. Ovatko nämä tilanteet sellaisia, että ne täytyy vaan hyväksyä ja odottaa seuraava kättä ?
Kannattaako yleensä ottaen väriä/suoraa lähteä tavoittelemaan hajakorteilla vai ovatko ne enemmän vahingossa tulleita ?

Esim. hertta 7 ja 9 käteen ? Miten toimia ? Entäs jos flopissa tulee kaksi herttaa lisää (itse lähtisin hakemaan viimeistäkin) mutta jos flopissa tulisi yksi lisää, foldaisin.

ja viimeinen kysymys; millainen määrä pelattuja käsiä pitää olla jotta pelaajan tyylin (eli omani) pystyy arvioimaan ?

Kiitän suuresti mahdollisista neuvoista.

Heppu_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heppu_ » 16 Maalis 2011, 20:47

positio= saat toimia pelaajan/pelaajien jälkeen ja näin ollen näet mitä he tekevät ennen sinua
rigged= jonkin sivuston ns. järjestetty pakka, mistä ei ole kylläkään mitään todisteita :-$

MrDeeTee

Viesti Kirjoittaja MrDeeTee » 16 Maalis 2011, 22:20

Googleta "pokerisanasto" niin löytyy aika kattavia listoja kaikista termeistä ja chat lyhenteistä selityksineen.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Maalis 2011, 23:01

Lasken itteni kans noviisikastiin vaik vanhimmat tilit taitaa olla jo 4 vuoden takaa. Oikeestaan vast viime vuoden aikana on tullut hiukan enemmin pelattua ja ns. opiskeltua lajia. Ensin limittipöydissä ja viimeset vajaat puol vuotta enemmänkin 9-10 hengen nl-pöydissä. Ku siirryin no limittiin ni alko voittokäyrää lähtee alaspäin aika vauhdilla ja oli pakko hiukan alkaa funtsimaan peliä. Sit eri pokerisivujen nl-juttuja ja -taktiikoita lueskelemaan ja alko muutama taala/euro jäädä taskuun ja suurin apu on ollu monelt sivustolt löytyvä ns. aloituskäsitaulukko.

Yhden sivuston vaihtoehtoa on nyt tullut seurailtua ja sen mukaan pelattua eikä nyt niin kauhian pahasti olla metsään menty. Eri tekijöillä noi tietysti hiukan poikkeaa toisista mut uskoisin et niist jokasest on enemmän hyötyä ku haittaa aloittelijalle. Ehkä noi valmiit taulukot tappaa osittain luovuuden mut eiköhän sitä luovuutta ja alotuskäsien määrää voi sit alkaa lisäilemään ku pelit alkaa sujumaan ns. rutiinilla.

Kuuklailemaan vaan pokeri + aloituskäsitaulukko
Viimeksi muokannut Vieras, 17 Maalis 2011, 00:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

corvus

Viesti Kirjoittaja corvus » 16 Maalis 2011, 23:09

Pokerisanastoa löytyy varsin kattavasti ketjusta "pokerifoorumin käsitteet ja lyhenteet". Sijaitsee samassa osiossa kuin tämä ketju eli löytyy "aloittelijan kysymyspalstan" alta. Koska olet pelillisesti vasta tuolla asteella, niin suosittelen lämpimästi yhden tai useamman pokerikirjan lukemista. Omasta kokemuksesta voin todeta hyviksi ainakin Dan Harringtonin Holdem pokerin ja Phil Gordonin Little green book ja Little blue book- kirjat. Nämä sopivat ainakin hyvin aloittelevalle pelaajalle. Noista Phil Gordonin kirjoista alkoi oma pelaamiseni ja tuntuivat ainakin silloin todella hyviltä opuksilta.
Niin, ja voisin noista pelityyliasioista vielä muutaman sanan lisätä. Vastustajan pelityylin tai -tason summittaiseen määrittelemiseen ei suurta käsimäärää tarvita, kun pelikokemusta on riittävästi karttunut. Ja tuo sinun 600 kättäsi riittää tosiaan helposti kertomaan sen, että pelaat aivan liian löysästi ja passiivisesti. Huomattavasti suurempi käsimäärä sen sijaan tarvitaan, jos halutaan tarkemmin selvittää pelisi voitollisuutta/tappiollisuutta tai sitä, missä pelissäsi olisi pientä parantamisen varaa. Tämän takia käsimäärääsi kritisoitiin aivan liian pieneksi. Tällä hetkellä tarkemman analyysin tekeminen pelistäsi on turhaa, sillä se on yhtä hyvässä jamassa kuin Fukushiman ydinreaktorit.
Viimeksi muokannut corvus, 17 Maalis 2011, 00:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

emeriaa

Viesti Kirjoittaja emeriaa » 16 Maalis 2011, 23:33

Tartar kirjoitti:
Ja asiaan. Minkälaisilla käsillä kannattaa panostaa preflopissa ? Selviä hyviä nyt tietysti ovat kuva-parit, kuva+10, mutta miten esim. kolmos parilla tulisi käyttäytyä ? Itse olen tsekannut mikäli flopin mikäli panostusta ei tarvitse paljoa lisätä.
Olen pelannut niin, että annan vastustajan korottaa vaikka kädessä olisi AA sillä useimmiten kaikki foldaavat jos pöytään lyödään ässä ja yksi panostaa. Toki heti panostamalla saa blindit ja pikkurahat itselle, mutta pottia voi kasvattaa loppuun asti jos onnistuu uskottelemaan toiselle tämän mahdollisuuksista. Tietysti tähän sisältyy riski, että jonkun käsi kasvaa oman yli. Onko taktiikkani siis ollut täysin väärä ?

Toinen asia minkä olen huomannut; Minulta menee huomattava määrä suoria ja kolmosia ohitse, jonnin verran myös värejä. Tilanteessa alkukäsi on yleensä huono ja sekalainen esim. 7,9 (tai kolmosten tapauksessa pikku pari) ja foldaan ennen floppia tai viimeistään flopissa. Se harmittaa siinä vaiheessa kun 4. tai 5. kortti olisikin tuonut suoran/värin/kolmoset. Ovatko nämä tilanteet sellaisia, että ne täytyy vaan hyväksyä ja odottaa seuraava kättä ?
Kannattaako yleensä ottaen väriä/suoraa lähteä tavoittelemaan hajakorteilla vai ovatko ne enemmän vahingossa tulleita ?

Esim. hertta 7 ja 9 käteen ? Miten toimia ? Entäs jos flopissa tulee kaksi herttaa lisää (itse lähtisin hakemaan viimeistäkin) mutta jos flopissa tulisi yksi lisää, foldaisin.
Tää oli kyllä ihan priceless matskua :-D :lol:

Eeero

Viesti Kirjoittaja Eeero » 16 Maalis 2011, 23:44

emeriaa kirjoitti:
Tartar kirjoitti:

Tää oli kyllä ihan priceless matskua :-D :lol:
joo epic tosiaan, jopa liian hyvä että vois olla massiivinen level :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aloittelijan kysymyspalsta”