Niskan terapeuttiset avautumiset jatkuvat
Pokeri ollut murheellista kohta jo vuoden päivät, sosiaalinen elämä heikentynyt koronan myötä, ynnä muut ongelmat kumuloituneet nyt jo pidemmän aikaa. Paljon on tullut tehtyä itsetutkiskelua paskoja fiiliksiä potiessa. Onneksi ei ole
enää kovin pitkä aika kevääseen, jolloin pääsee taas golfaamaan pihalle. Nyt on myös ensimmäinen talvi ties kuinka moneen vuoteen, jolloin en ole käynyt jossain aurinkoisessa kohteessa lomailemassa ja selvittelemässä päätäni ja se on tuntunut selvästi. Googlettelin eräänä yönä tuossa oireitani ja innostuin kun löysin sairauden nimeltä dystymia, jonka oireet sopivat erittäin osuvasti omiini ja mitä enemmän asiasta luin,
sitä varmemmaksi tulin että kärsin juurikin tuosta. Olin helpottunut ja iloinen kun löysin syitä tuntemuksilleni ja käyttäytymiselleni. Yleensä jo pelkkä asian tiedostaminen auttaa. Tästä on helpompi lähteä tekemään asioita paremmin.
Pitkäaikaisella masentuneisuudella eli dystymialla tarkoitetaan oirekuvaltaan lieväasteista mutta pitkäaikaista masennuksen muotoa.
Pitkäaikaisesta masentuneisuudesta kärsivän mieliala on alentunut lähes yhtäjaksoisesti ainakin kahden vuoden ajan.
Sairaus on hyvin tyypillinen työelämässä kovasti suorittavien keskuudessa, eikä se näy välttämättä ulospäin laisinkaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveysk ... i=dlk00409
https://uupumus.fi/high-functioning-dep ... -dystymia/
https://www.evermind.fi/dystymia-eli-kr ... -masennus/
Kasasin tähän dystymiaan liittyviä oireita noista lähteistä:
-pitkäkestoinen alentunut mieliala
-vähentynyt energia tai aktiivisuus
-unettomuus
-heikentynyt itseluottamus
-riittämättömyyden tunteet
-keskittymisvaikeudet
-itkuisuus
-mielihyvän tunteiden katoaminen
-usein toistuva toivottomuus
-tunne, ettei selviä arkielämän vaatimuksista
-vähentynyt kiinnostus sukupuolielämään tai muihin mielihyvää tuottaviin asioihin
-menneisyyden murehtiminen
-pessimistinen asenne
-sosiaalinen vetäytyminen
-vähentynyt puheliaisuus
-jatkuva ajankäytöstä huolehtiminen
-alituinen itsensä kritisoiminen
-väärin ymmärretyksi tuleminen
-suru
-epäterveelliset coping-strategiat
-liiallinen ajan "tuhlaaminen"
Tuosta listauksesta iso osa osuu kohdallani.
Elämänhallinta on pysynyt aina kontrollissa riittävästi, eikä mitään itsetuhoisia ajatuksia ei ole koskaan ollut, vaan enimmäkseen epäonnistumisen,pettymyksen ja surkeuden tunnetta, kun en saa enempää aikaiseksi. Varsinkin nyt kun se yksi juttu jossa olen pitkään menestynyt eli pokeri, ei ole kulkenut pitkään aikaan, niin paskaa fiilistä on ollut enemmän.
"Miksi en saa luettua enemmän kirjoja tai opettele laittamaan paremmin ruokaa, vaikka aikaa olisi vaikka kuinka" "Miksi en voisi vaikka siivota useammin kun sitä ylimääräistä aikaa on paljon"
Olen itseäni kohtaan vaativa ja poden huonoa omaa tuntoa siitä, että hukkaan aikaa ja en ole tarpeeksi aikaansaava. Mutta kun ei vain riitä energia ja motivaatio kovin moneen juttuun. Priorisoin luonnollisesti itselleni tärkeimmät asiat ja teen niitä yleensä päivien alkupuolella, jonka jälkeen on vaikea esimerkiksi "pakottaa" itseäni opiskelemaan sijoittamista. Käytän sanaa pakottaa, koska hyvin harvoihin asioihin minulla löytyy luonnollista motivaatiota, joten joudun patistamaan itseäni saadakseni itseni niiden pariin, vaikka rationaalisesti ajateltuna
ne jutut olisivat semmoisia joita haluaisin oppia ja osata. "Mikä minussa on vialla kun niin harvat asiat kiinnostavat". Iltaisin kun olen miettinyt kuluneita päiviä niin on alkanut masentaa, koska hyvin harvoin olen saanut tehtyä asioita sen vertaa, kuin omissa visioissani haluaisin saada tehtyä.
Nyt kun olen löytänyt syitä käytökselleni niin osaan olla armollisempi ja ymmärtäväisempi itseäni kohtaa.
Olen kuitenkin optimistinen tulevaisuuden suhteen ja oon saanut jo hyvää kehitystä aikaiseksi näiden asioiden suhteen.
Korona ja muut random vastoinkäymiset on nyt hieman vaikeuttaneet asioita, mutta siitä huolimatta varsinkin viime kesän ja syksyn aikana tuli saatua paljon hyviä juttuja aikaan ja ei oo mitään syytä miksi kehitys ei jatkuisi positiivisena jatkossakin. Tämmöiset tunnelmat tällä kertaa

Toivottavasti pikkuhiljaa pystyisin laittamaan
positiivisempiakin postauksia
Btw, tässä on loistava pätkä jossa moneen juttuun pystyin samaistumaan: