Olen verrannut omaa taloutta Suomen talouteen. Kulut on älyttömät ja hallitus ei tee töitä(palkallisia).
Aikoinaan hallitusneuvotteluissa kolmatta lasta mietittäessä sovittiin että tämän kohdalla hallitus ei lorvi
sitten kotona 3 vuotta, vaan menee töihin aikaisemmin. Vuosi oli kulunut ja sovittiin että kesällä sitten. Kesä
meni hallitukselta saatiin lupaus että työt alkaa vuoden alusta 2016. Marraskuussa sairaslomalla aloin hallitukselta
udella milloin niitä töitä aletaan ettiä ,jotta sieltä vuoden alusta voisi tulla jo jotain tuloja.
Vastaus oli tyyliin "luuletko sä että päivähoitomaksujen jälkeen jää mitään käteen. Eikä tässä ammatissa tienaa enempää
kuin mitä jostain kelalta tms saa tukia. Pitää opiskella uus ammatti(tää edellinen ravintoneuvojakoulutus maksoi joku 5k€ ja
sil piti saada varmasti töitä). Mut ei se hukkaan mennyt siitä on paljon hyötyä".
Tässä vaiheessa istuin hetken aikaa oppositiossa miettien omia vaihtoehtoja ja omaa mielekkyyttä työskennellä enää nykyiselle hallitukselle. Aloin tutkimaan tilannetta tarkemmin ja nyt vaaditaan isoja muutoksia että tästä selvitään. Asiaa vähän enemmän tutkittuani tulin siihen tulokseen että olen itse suurin syypää taloudelliseen ahdinkoon. Tänä vuonna talous kulutti rahaa 70k€,joka nyt on aika sietämätön tilanne suurimmalle osalle perheistä vaikka molemmat aikuiset ois duunissa (ei mulla oikeesti oo hajuu mitä jengi tienaa

oikeilla töillä kun en oo sellasia tehnyt yli vuosikymmeneen ja hallituskin täs välis vaan satunnaisesti). Mut voisin kuvitella että 70k verojen jälkeen jää käteen aika vähällä osalla perheitä.
Nopeella googletuksella "Tilastokeskus ei ole vielä julkaissut suomalaisten palkkatietoja vuodelta 2014. Kokoaikaisen palkansaajan keskimääräinen kuukausiansio Suomessa oli tilastokeskuksen mukaan vuonna 2013 3 284 euroa." --> Molemmat töissä yht 78800€. Esim noilla infoilla verolaskuri antaa verotuskunnassani veroja per nuppi 9700€ jolloin talouteen jäisi tuloja yhteensä 59400. Jotka nyt ei riittäs meillä esim millään näillä kuluilla. Toki tos meidän kuluissa on mukana ylimääräsiä biittejä.
Mut anyway hallitukselle lätkäistiin vuodelle 2016 kulukatto 4200€ vuodessa= 50,000€ vuodes. Jotain tukia lapsilisiä/kodinhoitotukia tms meille tulee joku 6-8k€ vuodessa. Tästä nyt tullaan tulokseen että mun pitäs nykästä puuttuva 40k€ jostakin.
Opiskelin hierojaks pari vuotta sitten ja rupesin laskee mitä toi vaatis. Hierojien keskipalkka on luokkaa 2000€/kk eri tilastojen mukaan mutta tiedän että siinä on paljon vaihtelua. Osa hierojista on naisia ja tekee vähemmän ja pärjäävät yhdessä puolison tulojen kanssa. Toinen äärilaita on sit et hierotaan ihan helvetisti ja hajotetaan paikat tai ollaan lataamossa muutamassa vuodessa. Joku 5 hierontaa päivä a la 40€/kpl 5 päivää viikossa on 52000€ vuodessa. Sit tosta pitäs maksaa liiketilavuokrat,verot,yellit ja pakolliset vakuutukset. Puhumattakaan siitä ,että alkuun pitäis satsata mainostamiseen että sais niitä asiakkaita ja siitäkin huolimatta voi mennä vuosikin että listat on täynnä. Totesin ettei tässä tilanteessa ole mitenkään järkevää alkaa hieromaan ja laitoin hierontapöydän myyntiin kun se on muutenkin lähinnä kerännyt pölyä.
to be continue..