RAVUSTAJAN VIIMEINEN RISTIRETKI

Pokerisivut.comin käyttäjien omat blogit

RAVUSTAJAN VIIMEINEN RISTIRETKI

ViestiKirjoittaja yksinäinen_ravustaja » 30.01.2017 2:05

Kirjoitin ekan postauksen Pokerisivuille uskoakseni elokuussa 2007; samoihin aikoihin pelasin ekat jaot nettipokeria. Olin silloin 20-vuotias. Muutama viikko takaperin täytin 30. Tuntuu älyttömältä miten nopeasti aika on mennyt ja mitä kaikkea on ehtinyt tapahtua. En väitä, että nettipokeriammattilaisen elämä on välttämättä ollut optimaalisin tapa viettää parikymppisensä, mutta ei tämä nyt ihan huonoimmastakaan päästä ole ollut.

Kuitenkin viime vuosina ja etenkin kuukausina päässä on alkanut kypsyä ajatus lopettamisesta. Syitä on muutamia. Olennaisin on tietysti koventuneet pelit, sekä bonuksena vielä se, että olen viimeiset 6kk runnanut niin sanoinkuvaamattoman huonosti että pelaaminen on tuntunut lähinnä siltä kuin joku pistelisi pienillä neuloilla 30 sekunnin välein kun tulee seuraava bad beat. Joka tapauksessa en näe, että pokerissa on enää itselleni merkittävää tuottopotentiaalia. Oletan, että tuntipalkka on vielä jonkun verran parempi kuin ns. normaaleissa töissä, muttei enää niin isolla marginaalilla että kyse olisi mistään elämän tilaisuuden ohittamisesta jos lopettaisin pokerin tänään. Buumi oli ja meni, ja mielestäni ei ole mitään syytä olettaa että ammattilaisille koittaisi olennaisesti helpommat ajat tulevaisuudessakaan. Toki se ei tarkoita sitä, etteikö peleistä voisi tienata edelleen, ja kun nyt katsoo näitä Fedoreita, Charlie Carreleita sun muita jotka on pompsahtaneet ihan tyhjästä huipulle parissa vuodessa, lienee selvää että vielä vuonna 2017:kin pokeriunelma on saavutettavissa. Mutta en näe sitä enää kovin realistisena itselleni.

Oman urani huippuhetket ajoittuivat sinne 2010-2011 jolloin jäin kahdessa vuodessa jotain +300k ylös turnauksista. Muistan vieläkin hyvin miten pysäyttämätön fiilis silloin oli joka kerta kun aloitti pelit. Jos ei random arkipäivänä voittanut vähintään kahta kiloa oli pettynyt sessioon, kun nykyään tuntuu ettei uskalla avata softia kuin viikonloppuisin kun ei pysty saamaan voittoviikkoa aikaan 20€ turnauksissa. Loputon alle EV:n runnaaminen on aiheuttanut myös kohtuullisia päänsisäisiä ja bankrollillisia ongelmia jotka ei varsinaisesti ole viime aikoina helpottaneet taantuvan pokeriammattilaisen tuskaa. Jos olettaa häviävänsä joka kerta kun avaa softat niin yleensä sitä myös häviää.

2016bbs.jpg
2016 meni big blindeissa aika hyvin...
2016bbs.jpg (53.73 KIB) Katsottu 14407 kertaa

2016chips.jpg
Mutta joskus heinäkuussa aloin häviämään jokaisen all-inin. Valitettavasti turnauksissa pitäisi voittaa merkkejä eikä BB:itä ja viimeiseen puoleen vuoteen ei meinannut saada aikaan edes voittoviikkoa.
2016chips.jpg (64.81 KIB) Katsottu 14407 kertaa

2016stats.JPG
Ei mitkään maailmankaikkeuden parhaat statsit mutta kyllä näillä nyt jotain pitäisi pystyä 2016 peleistäkin IMO rouhimaan.

Tätä kai voisi pitää jonkinlaisena vedenjakajana -- tässä kohtaa joku viisas varmaan sanoisi että nyt pitää käyttää jokainen voimavarojen pisarakin opiskeluun ja pelin kehittämiseen ja panostaa kaikkensa comebackiin. Tästä kuitenkin päästään niihin muihin syihin, miksi olen miettinyt lopettamista. En osaa sanoa, johtuuko tämä vain jatkuvan kuoppaamisen aiheuttamasta yleisesti negatiivisesta olotilasta, mutta joka tapauksessa en yksinkertaisesti enää pidä pokeria niin mielekkäänä työnä kuin pidin 5 vuotta sitten. Muistan kun 2011 elin ja hengitin pokeria, esimerkiksi jos istuin junassa niin päässä pyöri pelistrategiat aivan automaattisesti. Viimeisen parin vuoden aikana tilalle onkin tullut kirjoittaminen, ja nykyään mulla on iphonessa dokumentti johon kirjoitan harva se päivä random ideoita ylös erinäisiä projekteja varten. Ehkä myös osasyy sille, miksi ylipäätään olen ollut pokeriammattilainen kohta 10 vuotta on se, että ennen pokeria mulla ei ollut oikein mitään kiintopistettä elämässä eikä mitään hajua siitä mihin suuntaan olin menossa. Nyt kirjoitushommat (joita olen siis tehnyt koko ajan sivussa, sisältäen 2 julkaistua kirjaa) ovat kuitenkin edenneet siihen pisteeseen että saan työtarjouksia etsimättä aktiivisesti töitä ja pystyisin helposti elättämään itseni freelancer-kirjoittajana tehden työtä jonka koen pitkässä juoksussa mielekkäämmäksi kuin pokerin. Lisäksi ehkä ekaa kertaa koskaan voisin ihan oikeasti nähdä itseni jopa tekemässä kahdeksasta neljään-tyylistä duunia jossain toimituksessakin. Koen että longterm-tulevaisuuteni on kirjoittamisessa eikä pokerissa, ja siinä mielessä jokainen pokerin parissa vietetty vuosi tuntuu entistä enemmän hukkaan heitetyltä (etenkin kun ei voita).

Viime vuosi oli muutenkin vielä aika karmiva, terveys petti pahemman kerran ja olin melkein puolet vuodesta pakkosaikulla, siihen päälle tuli lunta tupaan ylipäätään jokaikisellä osa-alueella siihen malliin ettei meinannut happea saada. Uudenvuodenaattona sanoinkin että mitä ikinä tapahtuukaan vuonna 2017 niin tuleva vuosi ei voi mitenkään olla paskempi kuin edellinen. No, muutamaa viikkoa myöhemmin koko maailma on sekoamaisillaan Trumpin takia ja Australia on bannaamassa nettipokerin. Jälkimmäinen ei olisi iso takaisku jos en olisi reilun vuorokauden päästä lähtemässä kohti Melbournea jossa meillä on frendin kanssa kämppä maksettu maaliskuulle ja tarkoitus grindata paljon.

Jo viime vuoden piti olla itselleni ns. vedenjakajavuosi. 2014 oli mulle todella hyvä netissä, mutten ehtinyt kirjan kirjoittamisen takia pelata kovin paljon. 2015 pelasin samasta syystä vielä vähemmän mutta edelleen pärjäsin hyvin. 2016 ei ollut enää kirjankirjoitusrasitteita ja luulinkin päättäneeni että nyt on ns. tulos tai ulos-vuosi -- ns. annan kaikkeni pokerille vielä kerran ja jos ei tule kunnon tuloksia lopetan siihen. No, tämä suunnitelma meni ihan ok siihen asti kun kilpirauhanen poksahti ja hädintuskin pääsin sängystä ylös moneen kuukauteen. Nyt kaikki on kuitenkin terveysrintamalla ok, mutta samaan aikaan longterm-motivaatio pokeriin on huonompi kuin koskaan. Tällä hetkellä tuntuu, että jos en enää pelaa tätä peliä ammatikseni vuoden päästä ei haittaisi ollenkaan.

Pidänkin aika todennäköisenä, että tämä on nyt itselleni se viimeinen vuosi. Aivan ehdottomasti se on tulos tai ulos-vuosi; jos en 2017 voita kunnolla niin en aio enää jumittaa yhtä vuotta lisää lajin parissa jonka parhaat ajat olivat ja menivät. Sisäinen nostalgikkoni päättikin siksi laittaa blogin pystyyn tänne samaan paikkaan mistä kaikki alkoi 10 vuotta aiemmin. Sattumalta tulen vielä kirjoittamaan samasta maastakin kuin missä olin silloin kun pokeri- ja kirjoitusurani alkoi. Mies Australiassa ja blogi Pokerisivuilla vielä kerran, eihän tätä nyt voinut jättää tekemättä. Muutenkin Pokerisivujen blogiosio en elävöitynyt nätisti viime aikoina, ja kannankin mielelläni korteni kekoon.

Olen monella tapaa kiitollinen Pokerisivuille -- ehkä enemmän epäsuorasti kuin suorasti -- asioista, joita elämässäni on tapahtunut. Pokerisivut oli kuitenkin se, joka monien erittäin onnekkaiden sattumien kautta johdatti itseni sille tielle jonka vääjäämätöntä loppua kohti kuljen nyt vuosikymmentä myöhemmin. Suurin osa oldschool-jengistä on jo ajat sitten lopettanut pelit, ja ilokseni voin sanoa että monien kanssa tulee oltua edelleen yhteyksissä. On myös ollut siistiä kuulla tai huomata somessa, kuinka monet ovat edenneet pokerista toteuttamaan unelmiaan. On bisnesmiestä, poliisia, lentäjää ja niin edelleen. Hymähtelen usein sille, kuinka silloin kun itse aloittelin uraani puhuttiin pokerista mahdollisuutena hypätä pois oravanpyörästä, ja kpaxin kaltaiset menestystarinat jossa mies lopetti työt ja alkoi pärjäämään pokerissa innoittivat monia kokeilemaan siipiään. Itsekin silloin parhaina vuosinani saatoin hieman säälien katsoa niitä, jotka pelasivat pokeria "vain" harrastuksena ja olivat jumissa real life-oravanpyörässä. Nykyään kun näen vanhoja kavereita jotka ovat menneet oikeisiin töihin pokeriuran jälkeen, sanon vain puoliksi vitsilläni olevani itse edelleen jumissa pokerioravanpyörässä. Sillä siltä se välillä vähän tuntuu. En mitenkään näe, että pokeri itsessään johtaisi enää kohdallani mihinkään suureen ja elämäämullistavaan mitä ei olisi jo tapahtunut. Kirjoittamisen suhteen tie on sentään auki ja mahdollisuudet rajattomat. Vaikka ajatus normaalitöistä kauhistutti vielä vähän aikaa sitten, viime aikoina on alkanut tuntumaan (tiedostan että tämä kuulostaa todella kornilta) että olisi kiva tehdä jotain oikeasti merkityksellistä. Pokeri on kuitenkin aika itsekeskeinen peli; toimenkuvasi on viedä muilta rahat pelissä. En itse omaa mainittavasti lahjoja muun kuin kirjoittamisen suhteen, mutta sen koen sekä itselleni mielekkääksi työksi että ammatiksi, jossa kuitenkin voi teoriassa vaikuttaa positiivisesti myös muihin ihmisiin. Tämän oivaltamiseen on vaikuttaneet vahvasti muutamat kirjasta tulleet palautteet, jotka ovat saaneet vanhan kyynikon silmänkulman kostumaan onnesta. Se fiilis, kun tuntematon ihminen kirjoittaa samaistuneensa tekstiisi niin paljon että löysi lohtua omaan vaikeaan elämäntilanteeseensa tuntuu huomattavan paljon paremmalta kuin yksiouttisen nykäiseminen riverillä. Vaikka kyllä sekin aika kivalta tuntuu. Etenkin Ranskassa live-turnauksessa (Partouche Poker Tourin 7,5k euron eventissä sain A5 vs KK sisään 55JK boardiin. Keski-ikäinen paikallinen herrasmies ei ollut kovin tyytyväinen riverin vitoseen).

Huomenna siis nokka kohti Australiaa, jos ja kun nettipokeribanni iskee sinne niin sitten varmaan Uuteen-Seelantiin tai johonkin. Kaikki tarkemmat suunnitelmat täysin auki kuten kuuluukin. Tarkoitus on nyt kuitenkin grindata talvi, grindata kevät, grindata kesä, ja jos kesän loppuessa mitään olennaista edistystä ei ole tapahtunut niin luulen että alan katselemaan työpaikkoja. Ja jos vuoden lopussa en ole löytänyt jumalaista runia ja alkanut mystisesti pärjäämään jälleen peleissä, pistän viimeistään pillit pussiin. Tämä on nyt julkinen lupaus sekä muille että ennen kaikkea itselleni. Yksi vuosi vielä täysillä ja sitten saa riittää.

Ehkä yksi lisäsyy sille, miksi ajatus lopettamisesta ei enää tunnu niin kamalalta on myös se, että koen saavuttaneeni suunnilleen kaiken mitä koskaan halusin (realismin rajoissa) saavuttaa pokerissa, ja vastaavasti en enää koe voivani ilman jotain uskomatonta onnenkantamoista saavuttaa mitään merkittävää. Luulen että ajattelisin aika eri tavalla jos esimerkiksi kokisin olevani maailman muutaman sadan parhaan turnauspelaajan joukossa kuten luulin olevani joskus 2011 (seuraava vuosi olikin sitten luokkaa -80k ja ne luulot karisivat aika nopeasti). Pääsin kuitenkin aikanani aika pitkälle, pidin todella pitkään Pocketfivesin Suomen tilaston kärkipaikkaa ennenkuin €urop€anit sun muut osasivat pokerin sääntöjäkään, voitin perinteikkäimmän liveturnauksen Suomessa, voitin sivupelin maailmanmestaruuden Dublinissa, pääsin käytännössä yhden hävityn QQ vs JJ-tilanteen päähän kuusinumeroisesta rahastuksesta EPT:llä, cashasin reilut pari megaa nettiturnauksista, pääsin finaalipöytään kansainvälisissä turnauksissa 8 eri maassa, olin kolmas suomalainen koskaan Card Player Europen kannessa, päädyin ensimmäiseksi suomalaiseksi high stakes MTT-coachiksi CardRunnersille, kirjoitin pokeriurastani kirjan. WSOP:ssa en koskaan saanut yhden yhtä cashia (en usko että sinne enää koskaan menen) ja EPT-finaalipöytäkin jäi lopulta kokematta. Mutta kokonaisuutena olen päässyt kokemaan niin paljon isoja menestyksen ja onnen hetkiä, että minun on todella vaikea nähdä että vuosi 2017 voisi tarjota enää mitään mitä tulevaisuudessa listaisin urani tähtihetkien joukkoon. Ja ehkä juuri se, ettei ole oikein enää mitään mistä unelmoida, on aika iso tekijä motivaatiopulalle. Toki sitä voi aina unelmoida napsuttavansa Sunday Millionin tai jotain, mutta minä olen kuitenkin pohjimmiltani enemmän kyyninen realisti kuin haihattelija. Kun 2011 unelmoin meneväni joskus EPT:llä finaalipöytään, unelma oli mielestäni aivan realistinen. Ei mikään kerran kerrasta toteutuva, mutta kuitenkin aivan saavutettavissa oleva. Nyt taas jostain WSOP-rannekkeesta unelmoiminen tuntuisi lähinnä absurdilta ja itsensä kusettamiselta. Ikävää mutta niin se vain on. Luen aina silloin tällöin vanhaa Cityn blogiani (http://www.city.fi/blogit/2706/yhden+ko ... ssa/121615) läpi, joka kertoo juuri noista ns. huippuvuosista. Muistan miltä tuntui ennen sessiota silloin, ja kun vertaa siihen miltä tuntuu nyt, niin onhan se ero hirvittävä. Joka sunnuntai 2011-2012 tuntui mahdollisuudelta naputella muutaman kymmenen kilon score, ja aika monesti siinä onnistuttiinkin (tammikuussa 2013 jopa kahdesti, kuukausi jäi karvan vajaat 100k ylös). Nykyään sunnuntaita odottaa kauhunsekaisin tuntein ja reggaa pienempiä fieldejä minimoidakseen kuopan.

qqvsjj.jpg
Tähän tätiin kaatui unelma EPT-finaalipöydästä (kalkut meni siis sisään jo ennen floppia).
qqvsjj.jpg (16.83 KIB) Katsottu 14407 kertaa

freezeout.jpg
...Mutta on sitä joskus runnattu hyvinkin. Tässä kohtaa Helsinki Freezeoutin voittopytty oli vielä yhden vihun eli Jani Vilmusen päässä.
freezeout.jpg (21.61 KIB) Katsottu 14407 kertaa

Kuva
Jotain on tullut netistäkin louhittua vuosien saatossa.

Luin tämän läpi ennen julkaisemista, ja ehkä tekstistä tuli vähän negatiivissävytteisempi kuin oli tarkoitus. Valehtelisin jos sanoisin etten omaa monia asioita uraltani joita kadun, mutta onhan tämä nyt kokonaisuutena ollut vahvasti plusmerkkinen ralli ja olen äärimmäisen kiitollinen universumille kaikesta (tai no, useimmista asioista) jonka olen saanut pokerin avulla kokea. Olen asunut neljällä eri mantereella ja viettänyt pitkiä aikoja Suomen lisäksi Australiassa, Thaimaassa, Meksikossa, Nicaraguassa, Kanadassa ja Maltalla pelaten peliä jota rakastan omassa vuorokausirytmissäni ilman valittavaa pomoa. Olen päässyt tapaamaan monia erittäin mielenkiintoisia ihmisiä, kokemaan aivan absurdeja asioita ja matkustamaan ympäri maailmaa. Vaikka tämä tarina luultavasti ei lopukaan ihan niin tyylikkäästi kuin joskus 2011 oletin sen loppuvan -- WSOP-ranneke, pienet itkut kansallislaulun soidessa, mahtipontinen ilmoitus lopettamisesta huipulla -- niin kokonaisuutena on vaikea olla kovin katkera juuri mistään. Ja koska jäljellä on vielä yksi vuosi, täytyy vetää se täysillä niin ettei jää mitään hampaankoloon.

Blogin suhteen ei tarkempia suunnitelmia, katsotaan mitä keksitään. Luulisin että reissun päältä ja erinäisistä muisteloista pokeriuran varrelta saa sen verran tekstiä aikaiseksi ettei aiheet lopu ihan heti. Varoituksen sanasena; en ole kirjoittanut suomeksi käytännössä mitään vuosikausiin ja kirjoitusskillsit kotimaisella tuntuu tällä hetkellä ylipäätään olevan vähän hukassa. Mutta eiköhän ne sieltä löydy.

PS. En pelaa enää tässä kuussa, joten laitetaan nyt kuukausi pakettiin. Tammikuun statsit suunnilleen turnaukset +6,5k, käteiset -4k, livepokeri -330.

Edit: Pokerisivujen kuvapankista katosi kaikki kuvat matkan varrella --> jos joku lukee tätä myöhemmin ja ihmettelee missä kuvat, niin bittiavaruuteen katosivat.
Viimeksi muokannut yksinäinen_ravustaja päivämäärä 29.09.2017 16:14, muokattu yhteensä 3 kertaa
Clear eyes, full hearts, can't lose
yksinäinen_ravustaja

Käyttäjän avatar

Re: Viimeinen vuosi

ViestiKirjoittaja sharkie » 30.01.2017 2:22

(h)
sharkie

Pokerisivut - striimaaja

ViestiKirjoittaja Mattu » 30.01.2017 3:49

Huikeeta settiä! Tässähän on selkee win-win-situation. Joko menee hyvin ja voittaa paljon tai sit voi rykästä hanskat tiskii ja ruveta täyspäiväsesti keskittyy johonki sellasee, mihi ehkä haluis vaihtaa kokonaa jo muutenki.

Mielenkiintosta nähä, mite fiilikset pelaamista kohtaan mahollisesti muuttuu, jos homma lähteeki kulkemaa tosi hyvi.
Vittu kun vituttaa että pelaa itse täydellisesti mutta vittu pakka on rikattu
Mattu

ViestiKirjoittaja KissMyBass81 » 30.01.2017 3:59

Hieno homma, pistetään ehdottomasti tarkkaan seurantaan!
KissMyBass81

Käyttäjän avatar
Pokerisivut - striimaaja

ViestiKirjoittaja EvilWal » 30.01.2017 4:33

Boom! (h)
EvilWal

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja ReportAasi » 30.01.2017 6:26

Ai jumansviidu, miten hienoa on nähdä taas jäbä blogittamassa täällä! Kovasti tsemiä (toivonmukaan ei kuitenkaan viimeiseen) vuoteen ja koeta olla hankkimatta melanoomaa! Mulla on vielä sun kirjat lukematta, mutta ne on ekana listalla, kunhan opin lukeen.

GL ja tervetuloa!
ReportAasi

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja nikkipe » 30.01.2017 10:01

Tätä on odotetty.

Ei siis mahdollista lopattamispäätöstä vaan opn blogia.

Loistavaa.
nikkipe
nikkipe

Pokerisivut - striimaaja

ViestiKirjoittaja GNAGL » 30.01.2017 11:19

Hienoa! Anttosen come-backihän tästä nykyisestä blogikattauksesta oikeastaan enää puuttuikin! =D>

Olen niin monta kertaa ihmetellyt ja pähkäillyt kykyäsi pelata n. 25 pokeripöytää yhtä aikaa (kun itsellä 10 on maksimi mitä pystyy pelaamaan hyvin), että kiinnostaisi tietää vedätkö yhä edelleen sessiot tuollaisella pöytämäärällä? Ja jos vedät niin oletko kokeillut pöytämäärän vähentämistä esimerkiksi puoleen? Josko se vaikuttaisi positiivisesti sekä tuloksiin että hyvinvointiin? Pääkopan on pakko olla kuormituksen takia kovilla tuollaisen +20 pöytämäärän kanssa. Saattaa heijastua moneen asiaan (sellaisiinkin ettei sitä itse välttämättä edes tiedosta).

Tsemppiä (mahdollisesti) viimeiseen rutistukseen!
GNAGL

ViestiKirjoittaja J R » 30.01.2017 11:38

yksinäinen_ravustaja kirjoitti:Huomenna siis nokka kohti Australiaa, jos ja kun nettipokeribanni iskee sinne niin sitten varmaan Uuteen-Seelantiin tai johonkin.

Kun et oo pysyvästi muuttamassa tai kansalaisuutta vaihtamassa, niin suunnitelmia tuskin kannattaa muuttaa ainakaan pelkästään sillä perusteella, että nettipokeri ollaan kieltämässä jossain. Hankit VPN-palvelun ja pelaat esim "Ruotsista" sitten. Tohon löytyy nykyään hyviä kaupallisia palveluita joissa on tarkat seurattavat ohjeet vaiheittain, ei tarvita syvää teknistä osaamista.
J R

ViestiKirjoittaja josiljosil » 30.01.2017 18:24

Kuulostaa ihan Down-Swingin oireyhtymältä. Oireina mm. leuka rinnassa vaeltelu kohti uusia pettymyksiä ja itseluottamuksen heikkous. Rupeet nyt nauttimaan upswingiä päivittäin, niin homma hoituu.

Varmasti hieno blogi tulossa! \:D/
josiljosil

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja yksinäinen_ravustaja » 30.01.2017 18:47

Kiitti kaikille kannustavista ja positiivisista kommenteista. (h) Vastaan pikaisesti kysymysluontoisiin tässä pakkaamisen lomassa.

Ensinnäkin oli sydäntälämmittävää huomata kuinka vanhat kuomat EvilWal ja sharkie löysivät blogiin muutamassa tunnissa. Kummatkin kuuluvat vanhimpiin pokeriystäviini ja on ollut suuri etuoikeus matkustella pitkin maailmaa ja kokea erinäisiä asioita ko. seurassa. EvilWal oli ihan ensimmäisiä livenä tapaamiani Pokerisivut-tyyppejä (PS-bileet 2008 nevöforget), sharkieen tutustuin vasta 2010 Vegasissa kun vedin kuukauden mittaisen WSOP-ohjelman läpi ilman yhtään cashia. Tuo reissu huipentui vielä siihen että menin Main Eventissä nelospäivään mutten silti päässyt edes rahoille vaan bustasin just ennen bubblea 99<88 pfai. Samaisella reissuilla kaivoin myös elämäni vetokuopan MM-kisabetseihin ja ilman tasapainottavia kanssahajoilun hetkiä sharkien hotellihuoneen lattialla olisin luultavasti menettänyt järkeni.

GNAGL ja 25 pöytää: Joo, kyllä mä varmaan avg vähän yli 20 pöytää vedän vielä nykyäänkin. Oon ajatellut asian niin, että mun winrate (evbb/100) on kuitenkin todella isolla otoksella isompi kuin suurimmalla osalla reguista* vaikka pelaan 20+ pöytää. Käsittääkseni yleinen konsensus on, että joku 7bb/100 on jo todella hyvä (mulla oli viime vuosi 10bb/100). Vaikka pelaisin kuutta pöytää niin en usko että winrateni pomppaisi isommaksi kuin tyyliin 12-13bb/100, joten tuntipalkkamielessä multitablaus on TEORIASSA varmasti paras ratkaisu. Kuitenkin oon viime aikoina miettinyt aika paljon mainitsemiasi muita asioita joita ei välttämättä itse edes tiedosta ja olet luultavasti aivan oikeassa siinä että omalle pääkopalleni olisi parempi pelata vähän vähemmän pöytiä. Vaikka teoriassa pystyn 20-25-tablaamalla printtamaan maksimaalisen rahaEV:n niin en usko että pokerissa kaikkea voi mitata pelkästään noin. On aivan totta että mulla on yleensä session aikana ja etenkin jälkeenpäin aivot aivan muusina ja kyllä tosta multitablaamisesta kärsii yleinen hyvinvointikin. Nyt kun aseena on vain yksi näyttö ja pieni läppäri joihin saan mahtumaan arviolta 14 pöytää ilman overlappia, niin luulen että teen ekoina viikkoina jonkinlaisen kokeen jossa cappaan pöytämäärän johonkin 10-12 hujakoille. Voihan niitä sitten aina lisätä jos tuntuu ettei vähentämisestä ole mitään hyötyä.

*Toki esim Fedorilla se on kuulemma 15bb/100 ja en todella tarkoita että 10bb/100 tarkoittaisi jotain jumalaisia skillsejä. Mutta tosi monella näistä peleistä 6figs/vuosi louhivalla bb/100 on kuitenkin systemaattisesti ollut pienempi kuin mulla, joten kyllä sen 10bb/100 nyt on pakko vähintään riittävä olla jonkinlaisen tuloksen tekemiseen. Osasyy sille miksi oon aina pitänyt multitablausta hyvänä ideana on myös se, että en ole todellakaan mikään kovin syvällinen ajattelija joka osaa ratkaista monimutkaisia postflop GTO-tilanteita jne. Mutta oon aika hyvä tekemään hyviä, loogisia päätöksiä 1sec mietinnällä ja suurimmassa osassa tapauksista en osaisi tehdä parempaa päätöstä vaikka aikaa olisi 30sec enemmän koska yksinkertaisesti en vaan omaa sen tason lahjakkuutta/skillsejä kuin parhaat pelaajat. Eli hieman yksinkertaistetusti mielestäni mun työkalupakilla on järkevämpää printata pieni edge x mahdollisimman monta pöytää vs. yrittää löytää iso edge x vähemmän pöytiä, koska en usko että edgeni merkittävästi kasvaisi kakkosskenaariossa ja pitäisi teoriassa tulla tuntipalkkamielessä vain kalliiksi. Mutta kuten yllä todettua, aion nyt joka tapauksessa yrittää vähentää pöytiä, joten katsotaan miten lähtee sujumaan.

J R, ihme kyllä osaan jopa käyttää VPN:ää (olen käyttänyt Netflixin maarajoitteiden kumoamiseen), mutta en pidä kovin järkevänä siirtona alkaa rikkomaan pokerisaittien sääntöjä ja riskeeraamaan elinikäisiä banneja. En näkisi mitään moraalista ongelmaa IP-bannin kiertämisessä VPN:n avulla tapauksessa jossa olen vain vierailemassa maassa johon banni napsahtaa, mutta jos tuosta narahtaisi saattaisi menettää pelioikeudet ikuisiksi ajoiksi. Tunnen aika monta ihmistä jotka ovat saaneet vuoden tai jopa vuosien porttikieltoja yksittäisen VPN:n avulla pelatun session takia (toki jenkeistä käsin). Voisin kuvitella harkitsevani VPN-kikkailuja jos olisin tilanteessa jossa en oikeasti voisi siirtyä johonkin toiseen maahan, mutta koska tässä on kuitenkin siitä onnellinen tilanne että maailma on osteri ja esimerkiksi Aucklandiin lentää parissa tunnissa, niin ihan mieluusti sitä menee sitten seuraavaan paikkaan. Ainoa biitti olisi tosiaan jos banni napsahtaisi tyyliin huomenna koska Airbnb on maksettu kuukaudeksi eteenpäin ja ei ihan halpa kämppä ollutkaan. Mutta käsittääkseni poliittiset pyörät pyörivät vielä kolme viikkoa ennen kuin kiellon pitäisi napsahtaa (knocking on wood) joten luultavasti kaikki ok.

Kämppis, joka on siis ollut jo pari viikkoa Ausseissa, voitti eilen vikan Aussie Millionsin sivuturnauksen ja $27k paikallista muovirahaa. Ihan hyvä alku ainakin siis reissulle. Meidän grinditoimisto on 55. kerroksessa ja luulisi että näin korkeiden paikkojen ystävänä jotain sisäistä zeniläisyyttä voisi löytyä sessioihin ihan vaan ikkunasta ulos tuijottelemalla:

kamppa1.jpg

kamppa2.jpg

kamppa3.jpg

Nyt pakkaamaan loput kamat ja enemmän tai vähemmän koko omaisuus matkalaukussa 15000km kaakkoon. Tosin välissä on reilu 24h stoppi Qatarissa missä ajattelin käydä vähän pyörimässä aavikolla, uimassa Persianlahdessa ja syömässä toivottavasti taivaallista lähi-idän murkinaa. Mulla on joku ihme fiksaatio että pitäis päästä uimaan kaikissa maailman merissä, Persianlahti oli vielä ruksaamatta joten nyt on hyvä hetki ottaa sekin haltuun.
yksinäinen_ravustaja

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja Joness » 30.01.2017 19:10

Aivan loistavaa että oot bäk!

Jos tää nyt on sun viimenen vuosi, niin meinaatko silti jatkossa pelata satunnaisesti? Käydä vaikka pelireissuilla jossain ulkomailla?
Joness

ViestiKirjoittaja yksinäinen_ravustaja » 30.01.2017 19:20

Joness kirjoitti:Aivan loistavaa että oot bäk!

Jos tää nyt on sun viimenen vuosi, niin meinaatko silti jatkossa pelata satunnaisesti? Käydä vaikka pelireissuilla jossain ulkomailla?

Pelireissuilla en varmasti. Luulen että jos ja kun lopetan niin lopetan kyllä sitten kokonaan. Voi olla että alkuun tulee joku siirtymävaihe (tyyliin pelaan freelance-hommien sivussa pokeria pari päivää viikossa kunnes löydän tarpeeksi hyvän vakituisen työpaikan). Mutta sitten kun on aika ja mahdollisuus keskittyä kokonaan pelkkään kirjoittamiseen, ei siinä voi oikein pokeria pelata. Kirjoittaminen ja pokeri on molemmat ammatteja jotka vaatii melkoista omistautumista ja toinen syö aika vahvasti toista.

Erästä aikamme suurista ajattelijoista, Ron Swansonia siteeraten: "Never half-ass two things. Whole-ass one thing."

Tästäkin syystä tuntuu että tämä vuosi on nyt syytä vetää täysillä, eipähän jää mitään hampaankoloon ja jos hommat menee reisille niin siirtymisestä normitöihin tulee toivottavasti melko kivuton.
yksinäinen_ravustaja

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja J.R. Ewing » 30.01.2017 23:31

Perättäisin sanoin: Tässä. On. Vuoden. 2017. Suomenkielinen. Pokeriblogi.

Lupaan lukea jokaisen sanan. Blogin hero on ollut yksi tekijöistä, joka aikanaan omaakin innostusta pelin pariin herätteli. Vaikka oma ura on ollut lyhyempi ja huomattavasti vaatimattomampi, niin hauska fiilis kun itselläkin on samanlaiset tavoitteet niihin kuuluisiin "rehellisiin töihin" siirtymisestä tämän vuoden aikana/jälkeen.

Tuota en kuitenkaan ikinä usko, että pokeri täysin jäisi. Varmasti joskus työuran aikanakin joku liveturnaus sen verran kutittelee, että käyt vähintään hupina lätkimässä.

Jos vielä Sivuille laitat striimiä tulemaan jossain vaiheessa päätösvuoden kunniaksi, niin lupaan lähettää eläköitymislahjaksi Reino-tossut.

Onnea peleihin!

PS. Jos ja kun tämä vuosi jää viimeiseksi niin seuraavassa Finish Poker Awards'issa Pokerinaama-palkinnon kuuluisi olla automaatio, jos maailmassa olisi oikeutta ja kohtuutta. Farseerin empiiristen havaintojen mukaan sitä ei kuitenkaan ehkä aina ole...
J.R. Ewing

Käyttäjän avatar

ViestiKirjoittaja TunaMike » 31.01.2017 0:26

Hyvin vedetty!

t. Veräjälaakson vuokraisäntä
TunaMike

Seuraava

Palaa alueelle Blogit