Kyyberi kirjoitti: ↑03 Tammi 2021, 12:45
Sellaista estoa ei taida ollakaan, mitä kekseliäs ei himoissaan kiertäisi. Aikoinaan Peliklinikalla ja Peluurissa ollessani tuli vastaan pelaaja, joka asentanut koneeseen toimivat estot. Mutta oli sitten pelihimoissaan hakenut kaupasta uuden tietokoneen kiertääkseen estot.
Kuten kaikissa ongelmissa, paras tulos saadaan kun keskitytään syiden etsimiseen ja korjaamiseen, eikä pelkästään oireiden hoitamiseen. Tsemppiä taisteluun!
Olen täysin samaa mieltä. Huomasin aika monta ensimmäistä lopetusvuotta, että lopetin koska oli pakko. Estot helpottivat mutteivät mitään ratkaisseet. En lopettanut siksi, että halusin. Mulle pelaaminen on ollut pakopaikka maailmassa, jossa murehdin omien asioideni lisäksi muidenkin asioita. Paikka jossa purkaa stressit ja huolet. Pelaamisessa ei ollut muuta hälinää ja aivot nollautuivat hienosti. Olen ollut aika huono olemaan itseni kanssa, tätä olen harjoittelut paljon.
Kai tää munkin tarina on aika klassinen toipumisprosessikin, sitä menee aina kaksi askelta eteen ja yhden taakse, joka kerta jotain oikeita prosesseja tai ajatuksia tarttunut matkaan.
Jos jotain estoa suosittelen niin se on maksuhäiriömerkintä. Sillä ei loppupelissä ole väliä vaikka palkka menisi, jos säästyy velkaantumiselta. Eli olisi pitänyt ei velkaisena vaan jättää jokin pieni lasku maksamatta ja ottaa merkintä.
Ja suosittelen terapiaa vahvasti, on parasta mitä ihminen voi itselleen tehdä. Mun terapiaura alkoi alle 15-vuotiaana pahojen uniongelmien vuoksi. On oppinut paljon itsestään ja muistakin ihmisistä.
Eli jos kaksi vinkkiä annan siellä pelaamisen kanssa kamppaileville niin ne ovat tässä (vinkit jotka itse olisin antanut nuorelle itselleni):
1. Jos sulla ei ole velkaa, jätä pikku lasku maksamatta ja ota maksuhäiriömerkintä. Jos on jo velkaa, älä ota lisää velkaa maksaaksesi edellinen + pelataksesi. Laita velkojille viestiä ja pyydä samantein käynnistämään oikeudellinen perintä. Jos mahdollista, sovi ulosottomiehen kanssa maksusuunnitelmasta. -> siirryt velkaantumisesta velkojen lyhennysvaiheeseen. Mitä nopeammin hankit luottotietomerkinnän sitä parempi, trust me.
2. Hanki apua (terapiaa, AA-kerhoa tai vertaistukea). Puhu asiasta. Peliriippuvuutta ei tarvitse hävetä ja salata, oot kuule ihan yhtä hyvä kuin kuka tahansa muukin.