Viimeinen taistelu: Projekti 365

Pokerisivut.comin käyttäjien omat blogit
Summerliu

Re: Viimeinen taistelu: Projekti 365

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 13 Helmi 2021, 23:23

samiansio kirjoitti:
13 Helmi 2021, 23:06
Loistavaa tekstiä ja myös itselle monin paikoin samaistuttavia keloja. Tsemppiä jatkoon!
Kiitos Samiansio, lämmittää aina mieltä kun jotain kiinnostaa nämä kirjoitukset. Onhan tää tavallaan aivan sairaan tylsää, mutta ompahan ainakin realistista tavallisen perheellisen peliriippuvaisen ex-kapiaisen sielunmaailmaa. 😄

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 19 Helmi 2021, 20:47

Mukava pöhinä täällä sivuilla. En tiedä muista, mutta jotenkin uudessa loistossaan kaikki. Pyttyjä postaillaan sitä tahtia, ettei onnitteluja ehdi sanoa. Kiva nähdä menestyksen seuraavan kovaa työtä ja opiskelua. :hooray: =D>

Meikäläisellä ollut hyvä viikko:

Nukkunut viikon keskimäärin 8:01 tuntia :shock: Ja torstaina vetäsin kevyet 9h 35min. En olisi uskonut, mutta pystyin käymään nukkumaan 2130. Vaikutus on ollut ehkä ennen kaikkea rentouttava.

Taisin maanantaina (tai tiistaina) päättää, että nyt kun testailen kaikenlaista ja itsekuri on työnalla, niin päätin kokeilla suurta kidutusta. Eli 8/16- ruokavaliota. Luin siitä artikkelin ja toisenkin ja perusteet vaikuttivat ihan järkeenkäyviltä ja vaikutti fiksulta. Ajattelin sen tekevän hyvää 1.Hampaille 2. Masulle. Tuunasin sen omaan elämään sopivaksi eli vedän 10/14- mallilla. Eli 10h syön päivän ruoat. Mulla se väli on 0730-1730.
-> Olen aina ollut iltasyöppö, toki myös aamusyöppö ja päiväsyöppö. Mutta iltapala on ollut kaikista täyteläisin ja nautinnollisin. Vikat ruoat saattanut vetää opiskellessa 2300 maissakin. Sitten yöllä kuola vaan valuu ja unikin joskus levotonta.

Joten karsin tästä nautinnosta ja olin varma, että räjähdän nälkään. No en räjähtänyt. Viikon aikana lähtenyt sellaista turvotusta pois, ehkä placeboa tai ei mutta keho tuntuu ja näyttää paremmalta. Aamuisin on kiva nälkä syödä hyvä aamupala ja unenlaatu on parantunut ja kertaakaan ei ole herännyt kuolalammikkoon :lol: .
Eli toistaiseksi jatkan tällä ja vähän pahoin pelkään, että kun mun päivän kaloreista puolet on tullut illalla niin saatan olla vahingossa kohta 90kg.

Mikä hassuinta niin mulla ei ole ollut edes kärsimystä ja keho ei tunnu olevan edes säästöliekillä niin vaikuttaa oikeasti fiksulta.

Tällä viikolla tulee yksi lenkki, 3 painia ja 2 käsilläseisontatreeniä. BJJ-ssä ollut sellainen voimakas monsterifiilis. Keksin ja oivalsin pienen hienosäädön ohituksiin. Mun bravuuri -> Kneeslide-Crossface-Mount-Triangeli tai Käsi lantionviereen-Crossface-Mount-väkivaltakuristus on nyt aika viritetyssä kunnossa. Pääsisipä kisatatamille. Jos teen ton kisoissa, niin laitan teille tänne sen nähtäväksi, on hyvä.

Käsilläseisontatreeneissä oli jo viime viikolla testejä ja huomasin et mun olkapäiden liikelaajuus on olematon. Muutenkin sen hyöty hartia jumeihin ja muihin ollut hyvä. Ei ole mikään ylävartalossa ollut kipeä vaikka päivät koneella onkin.

Eli hukutan itseni treenaamiseen ja tuntuu että virtaa olisi vaikka muille jakaa liikunnan saralla. Nytkin tekisi mieli lähteä lenkille eikä ruveta opiskelemaan. Joku kun selittää mulle mistä perseestä toi energiamäärä kumpuaa, niin ymmärrän itsestäni lisää. Tulin siis juuri painimasta :D Kiva fiilis sinällään, kuhan ei mee yli. Tai ei se ylimenokaan haittaa, mutta lähinnä se etten henkisesti laita mun kaikkia käpyjä liikuntakoriin -> loukkaantuminen ja tuntuu siltä kun raketista löppuisi löpö kesken nousun ja mieliala ja kaikki lähtee suoraan syöksyyn. Oon kuitenkin malttanut lepäillä, lillua ja venytellä ja pitää lepopäiviäkin.

Pelaamisen suhteen ei kummallisempia, ehkä suurin oivallus tältä viikolta on se mistä aiemminkin puhuttu, että mieli haluaa pikavoittoja ja nopeita tuloksia. Vähän ärsyttää, kun taloudessa ei vielä näy pelaamattomuuden vaikutus juurikaan, kun joudutaan siihen tahtiin lyhentämään velkoja ja perus juttuja. Mutta 2kk niin yksi 160€ jää kuukaudessa pois. Ja siitä eteenpäin seuraavat 5 vuotta joku lyhenee koko ajan ja aikanaan jokainen velka jää pois. Oon hokenut itselle talousahdistuksessa paljon: "Maratooni, ei sprintti".

Ei muuta kuin mahtavaa viikonloppua ja jatkakaa mestarit tuhoamista. Ja mielenkiintoinen kevät pokerisivuillakin selkeästi tulossa.

tangamash

Viesti Kirjoittaja tangamash » 20 Helmi 2021, 07:25

Tulisko nuo energiat tuosta nukkumisesta, mene ja tiedä. Miten muuten hoidat palautumisen kun treenaat näköjään aika paljon? Onko palkkarit ja venyttelyt tai jotain muita erikois kikkoja?

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 20 Helmi 2021, 07:56

tangamash kirjoitti:
20 Helmi 2021, 07:25
Tulisko nuo energiat tuosta nukkumisesta, mene ja tiedä. Miten muuten hoidat palautumisen kun treenaat näköjään aika paljon? Onko palkkarit ja venyttelyt tai jotain muita erikois kikkoja?
Pitää suoraan sanoa, että pitäisi ehkä paremmin miettiä. Mutta hyviä juttuja on ainakin se, että lenkin aloitan verryttelyllä ja aina lopetan 1km kävelyyn. Siinä on musta juoksun suhteen valtava ero jos lopettaa suoraan pihalle.

Ja kun on enemmän tullut juostua niin olisi pitänyt paremmin venytellä, nyt on enemmän reaktiivista. Tykkään suihkussa venytellä jalat ja lillun tossa altaassa aika paljon.

Ja tällä hetkellä tuntuu, että mulla ei oo koskaan ollut näin monipuolista treeniohjelmaa ja tuntuu tukevan toisiaan hyvin. BJJ- on vähän kuin kokovartalo hierontaa ja se auttaa hirveästi mua selän kanssa. Mulla on todettu pitkä jokin vatsalihas, joka vetää välillä kramppiin ja aiheuttaa alaselkä kivun mikä vetää jalat alta. Mulla on siihen jumppa ohjeet ja saanut aina sillä parissa päivässä pois. Niin eipä ole ollut kipeä kun pääsee painimaan.

Päivät kun istuu satulatuolilla ja koneella niin käsilläseisonta taas ollut valtava apu ylävartaloon ja siinä ollut tosi hyvät lämmittelyt.

Ja ehkä se suurin palautumista tukeva asia on poikien kanssa painiminen, ulkoaktiviteetit, olen mun pilkkihaalarissa joka ulkoilun jälkeen ihan hiestä märkä. Jos en touhua heppujen kanssa niin roikun leikkipaikan tangossa, hypin keinusta tai teen muuta hauskaa 😄

Mulla oli tossa syksy proteiineja ja palkkareita ja BCAA:ta. En oo niin perehtynyt noihin, mutta ei ne varmaan pahaakaan tee. Nyt enää pidempään ollut BCAA:ta jäljellä ja kun talous antaa periksi niin meinasin ostaa uuden setin. Mutta eka hankinta on kyllä uudet juoksukengät, oon nyt vähän rajoittanut juoksemista ihan sen takia kun vuodessa on juossut pohjat sileäksi ja varpaan läpi kengästä 😂

Mutta tangamash hyvä nosto ja pitää tarkemmin kyllä huomioida. Mun isällä ollut selkä leikkauksia ja kaikkia. On kovassa tikissä ja ainakin 1h joka päivä venyttelee ja verryttelee, epäilen kovasti että se on jossain vaiheessa edessä kun ikää tulee lisää. Mutta klassiseen tapaan ei jaksa ennakoida viisasti vaan odottaa että tulee pakoksi 😄

Erotic Razz

Viesti Kirjoittaja Erotic Razz » 20 Helmi 2021, 09:34

Palkkarin pitää olla hyvänmakuinen, niin se jo itsessään potkii treenaamaan 😁

Itse mennyt vuosia krea-proteiini -kombolla, muttei rehellisesti aavistustakaan auttaako sen enempää kuin kotiruoka. Sikäli hyvä, että hajotetut lihassolut saa heti treenin jälkeen rakennusaineita helpossa muodossa.
Anyway, Hemingway, aurinko myös laskee.

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 20 Helmi 2021, 11:08

Erotic Razz kirjoitti:
20 Helmi 2021, 09:34
Palkkarin pitää olla hyvänmakuinen, niin se jo itsessään potkii treenaamaan 😁

Itse mennyt vuosia krea-proteiini -kombolla, muttei rehellisesti aavistustakaan auttaako sen enempää kuin kotiruoka. Sikäli hyvä, että hajotetut lihassolut saa heti treenin jälkeen rakennusaineita helpossa muodossa.
Toi on kyllä, pieni hyvänmakuinen palkinto😂 ai, että. Se on kyllä parasta treenin jälkeen. Mut joo vaikea aihe kun ei jaksa stressaa/miettiä solujen rakennusaineita. Mulle tärkeintä vaan et keho tuntuu hyvältä ja liikunta on mukavaa.

Jos tääl on joku lisäaineprofessori niin saa sanoa mitä mun kaltasen kaverin, mun treenillä kantsisi vetää. Muuten jatkan whey-100, supreme casein yöprotskulla ja BCAA:lla hamaan tappiin 😄. Maistuvat ainakin hyvältä.

Edit: Ja mulle tärkein on kyllä nesteen nauttiminen pitkin päivää ja treenin jälkeen etenkin. Sen vaikutukseen uskon kyllä.

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 22 Helmi 2021, 21:27

Olipa hyvä tuuletella täällä 1. Palautumista 2. Ylävartalojumien poistumista.

Lauantaina iski painien jälkeen Tangamashin mainostama aivosumu. Sunnuntaina tein käsilläseisontatreenin ja ilmeisesti hieman liikaa opiskelua, kun illalla alkoi kaamea niskajumi hedari. Heräsin yöllä kahden aikaan siihen kun tuntu että pää räjähtää. Otin kirjaimellisesti itseä niskasta kiinni ja meinasin pyörtyä. Siitä puolikas panadoli naamariin, ja tulikuumaan suihkuun tunniksi hieromaan niskoja. Aamulla kaikki oli ihan fine 😄

Pidin sit tänään lepopäivän vaikka olisi ollutkin tuhannen taalan paikka tuhota polvet tuolla lenkillä 😂.

Rupesi pelaamisjututkin jostain nostamaan päätään. Ekat ajatukset kävi kuiskuttelemassa et freerolleja ei lasketa ja parilla saitilla saattaa olla muutama euro tai bonuspiste jäänyt. Yllättävän helposti läpsäisin ne pois. Eiköhän ne kohta tuu uudestaan, mut oon valmiina. Oon nauttinut kun ei ärsytä rahan kadottaminen ja ei ahdista omankuopan kaivaminen. Pidän nämä nautinnot mielessä.

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 01 Maalis 2021, 22:32

Tervehdys taas!

Palkkapäivä tuli ja pytty nro 2 :hooray:. Päässyt nyt toisessa kuussa nauttimaan pelaamattomuuden hedelmistä taloudellisesti. Mulla on tilillä ollut kokoajan enemmän rahaa kuin päivän ruoka.

Lauantaina vuokrasin peräkärryn ja haettiin tytölle ilmainen sänky. Pojille ostin pikkulelut ja perheelle pitsatarvikkeet. Vielä on rahaa hieman, joka iloisesti lepäilee tilillä ilman poltetta kuluttaa pois. Aivan mahtavaa, tätä mä olen odottanut jo melkein vuosikymmenen.

Salit meni taas kiinni ja painit tauolle, ei mahra mitään. Taas aika lenkkeilyn. Käytiin naapurin kanssa juuri lenkillä. Juoksu kulkee hyvin ja alustakin taas pitävä.

Löysin kiitos käsilläseisonnan uusia ylävartalon lihaksia ja pikkuhiljaa kuukauden treeni rupeaa siinä tuntumaan.

Elän edelleen 10/14-rytmillä. Ja se on mennyt hyvin ja tuntuu mahtavalta, painoa liiemmin tarkkailematta on paino huomaamattomasti tippumassa noin 500g-1000g viikkovauhtia. Nesteenkulutus lisääntynyt kun iltaisin juon todella paljon. Aiemppin tuli vessassa käytyä isolla 3-4 kertaa. Nyt pääosin 1 kerta ja tuntuu siltäkin osin paremmalta. Ja edelleenkään ei ole kärsimystä olleenkaan, syön hyvin päivällä ja viimeinen isohko ateria 1730 maissa. Tää on ehkä pitkälle tulevaisuuten ajatellen hyvä, kun ei ole kauaa kun olen iässä, jossa keho muuttuu ja paino rupeaa oikein kunnolla tarttumaan. Voisin kuvitella jopa eläväni näin lopun ikääni.

Pelaamispirut koputtelivat perjantaina ja lauantaina kovasti ovelle. Yrittivät palkita minua pelaamattomuudesta kokeilemalla kohtuupelaamista pokerin, loton ja pitkövedonkin voimin. Palkitsin itseäni kuitenkin perjantain Omar-munkilla. Katsoin yksin leffan (Green book) oli kaunis lehva. Ja lukaisin yksi ilta oikein kunnolla kirjaakin. Ei tuntunut vaikealta taistella niitä pois. Sellainen ahdistus ja epävarmuus omasta kyvystä hallita elämää ovat kadonneet ja tuntui tässäkin voimaannuttavalta olla kuskin paikalla. Tunsin käsitteleväni pelaamista hyvin rationaalisesti ja ehkä paras ajatus nyt oli ajatella pelaamisen aiheuttamia tunteita. Mietin ja muistelin ja oikein ryöpsähti sellainen olo, että hyi. Ei enää koskaan.

Nuuskaa tullut viikossa käytettyä 3 pussia ja hommasin Zonnicin. Sitä tehnyt järkyttävästi mieli. Pohdin asiaa ja en vain jaksanut olla räjähtämättä siihen, joten päätin lipsua siitä ja en ole senkään suhteen perttynyt itseeni. Kokonaiskuvassa itsekuri kehittynyt jo aimoloikkia ja tiedän, että voin päättää olla ilman sitä kokonaan jos haluan. Ollut peli-iltoihin kiva pikku ”Bonus”.

Tää on mun sadas viesti täällä. Ja edelleen pelkkä tämän blogin ajattelukin tsemppaa. Kiitos kun saan olla ja tsemppiä kaikille mihin sitä tarvitseekaan. Olen vähentänyt pokerisivujen lukemista niin en tiedä edes kaikkea (aktiivisuus ollut kovaa) mitä käynnissä. Valtaosalla taitaa kaikki mennä kivasti toivottuun suuntaan.

Ei muuta kuin mahtavaa maaliskuuta kaikille!

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 06 Maalis 2021, 13:46

Nyt ollaan jonkin tärkeä teeman äärellä pelaamattomuuteni polulla.

1. Huomaan, että mun lähimuisti on unohtanut viimeisen ”krapulan”

2. Oon day to day with Upper body injury

Aiemmin oli helppoa pilkkoa pelaamiskuiskaukset, kuin fruit ninjassa konsanaan, koska muistin hyvin edellisen pelaamisen aiheuttaman synkkyyden, ahdistuksen ja epätoivon. Tuli automaatio Hyi!. Eipä tuu enään, eli oon joutunut tekemään torjunnat enemmän itselleni rationaalisesti perustellen.

Tää onkin tavallaan paljon enemmän työtä vaativaa ja mieli on antidemonisoimassa pelaamista. Mä luotan että muistan olon, mutta tähän pitää keksiä jotain... ois varmaan riippuvaisille mahtava kun ois joku Virtuaalitodellisuus, jossa alkoholisteille näytetään hyvä nousu, sitten kunnon humalaörvellys, oksennus, paikkojen tuhoaminen, seuraava aamu, tyhjentynyt tili ja sama peliriippuvaiselle. Hyvä nousu, sitten tuhannet talletukset, tuskastustuminen, epätoivo, tilin saldo aamulla jne.

Jos sellainen olisi niin katsoisin joka ilta nyt 😄.

Röhnäsin vähän etäpalaverissa satulatuolissa ja sain alaselän (tuttu vaiva) taas kramppiin. Mulla menee pitkävatsalihas jumiin ja vetää jalatkin alta. Teen tässä jumppaa ja avautuu aina 1-4 päivässä. Perseestä, mutta oma moka.

Huomaa kyl heti, kun ei päässyt juoksemaan(treenaamaan) miten vaikuttaa mieleen. Lasten kanssa ollut mahtavia metsäseikkailuita niin onneksi ne ovat piristäneet ja tuoneet aktiivisuutta.

Jännä juttu, kun kramppi on selässä niin polven jäykkyys kadonnut. Pitänee kuhaonvaraani käydä jollainen lihastohtorilla ja saattaa olla, että kohdentamalla lisäliikeittä keskivartaloon ja alakroppan voisin päästä sekä alaselkäjumista, kuin polvijäykkyydestäkin eroon.

Musiikkipuolella on taas kolahtanut MKDMSK musiikki, siellä oli aikamoiset taistelut itsensä kanssa. Ja varmasti monella muullakin, se on jotenkin se teema mitä tässä tekee. Taistelee itsensä kanssa ja tanssii paholaisen kanssa.

Olen hyvin iloinen vaiheesta jossa olen. Kaikki talousmurheet (myöhästyneet vastikkeet) yms. on hoidettu suunnitelmiin ja elokuussa jatkamalla samaan tapaan pitäisi kuukausittainen jäädä parisataa euroa enemmän kuussa käyttöön.

Nyt se aika jonka olen ollut pelaamatta -> toistan 0-300 kertaa, niin olen lopunelämääni ollut pelaamatta.

Eli Eat-Sleep- Repeat 😉

Puuraketti

Viesti Kirjoittaja Puuraketti » 06 Maalis 2021, 17:28

Summerliu kirjoitti:
06 Maalis 2021, 13:46

Tää onkin tavallaan paljon enemmän työtä vaativaa ja mieli on antidemonisoimassa pelaamista. Mä luotan että muistan olon, mutta tähän pitää keksiä jotain... ois varmaan riippuvaisille mahtava kun ois joku Virtuaalitodellisuus, jossa alkoholisteille näytetään hyvä nousu, sitten kunnon humalaörvellys, oksennus, paikkojen tuhoaminen, seuraava aamu, tyhjentynyt tili ja sama peliriippuvaiselle. Hyvä nousu, sitten tuhannet talletukset, tuskastustuminen, epätoivo, tilin saldo aamulla jne.
Tuon tapaisiahan on toki jo olemassa: esim. Stanfordissa on VR jonka avulla parannetaan eri pelkotiloja. Tosin oletettavammin tuonne ei ihan jokainen peliongelmainen pääse näkemään slottipainajaisiaan :) Aika moni toisaalta olisi varmasti valmis maksamaan isonkin summan rahaa mikäli pääsisi peliongelmastaan eroon. Ehkäpä tuollainen joskus peliongelmaisillekin tulee.

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 12 Maalis 2021, 20:25

Varmasti Puuraketti hyötyä :) en vastannut aiemmin kun oli pelkkää nyökyttelyä vastauksena.

Akin kolumni toi flashbackit lapsuudesta, muistin yksityiskohtaisesti vanhempien kanssa lottorivin tekemisen, lahjaksi saadut arvat, raaputuskalenterin, laivareissun pelikoneet, Riihelän kioskin pelikoneen, Mascotin pelikoneet, torin R-kioskin pelikoneet ja veikkauspisteen.

Olin varmasti jo 14 vuotiaana peliriippuvainen ja vaikken ketään haluakaan syyttää niin iso tekijä ollut varmasti Veikkaus ja hyvin pelimyönteinen kasvuilmapiiri. Ehkä siksi pelaaminen on tuntunut niin kodikkaalle kun kivat muistot jännityksestä ylettyvät lapsuuteen saakka.

Ehkä vasta viimeisen 5 vuoden aikana tietoisuus tai ilmapiiri pelaamista kohtaan on kääntynyt terveemmälle tollalle. Toki edelleen tekee pahaa lottoriviä lasten kanssa väsäävät ja lahjaksi lapsille arpoja ostavat, mutta yleisilmapiiri pelaamista kohtaan on muuttunut ja olen varma, että peliongelmaisten määrä pienenee tulevina vuosikymmeninä kiitos tämän.

Tajusin myös, että sinällään 90 luvun alussa syntyneenä täysi-ikästyin aikaan, jolloin nuori jullikka sai puhelimella tai netistä satoja euroja minuutissa paheisiin. En siis yhtään ihmettele miksi 25-44 vuotiaat miehet ovat 15% maksuhäiriöisiä.
En tunne yhtään taloudellisesti valveutunutta tai kulutuskäyttäytymiseltään normaalia pikavipin ottanutta.

Onneksi tähänkin on viimevuosina tullut tolkkua, mutta edelleenkään en näe mitään rationaalista syytä niiden olemassaololle kuin riippuvaisilla rahastamisen (on riippuvuus mikä tahansa).

Mutta ei siinä onneksi niidenkin haasteisiin yhdessä maksuhäiriömerkinnän kanssa on herätty ja määrät pienentyneet merkittävästi, well done!

Eli vaikka kannan vastuuni niin täytyy sanoa ympäristön olleen ammattilaispeliriippuvaiseksi hyvinkin otollinen. Toki yhtähyvä alusta minulla olisi ollut myös alkoholistiksi kasvamiseen. Minun kohdalla vaarin alkoholimismin näkeminen ja isän tietyn kärsimyksen siitä ymmärtäminen on pitänyt suuren varauksen siihen aineeseen.

Alkoholille on edelleen hyvin otollinen kasvualusta, se on edelleen hyvin hyväksytty päihde. Sitä tuetaan valtion toimesta ja viime vuosina erinäiset mahtavat panimot ja tislaamot ovat tehneet siitä siistimpää kuin koskaan. Nuorten pitää saada ryypätä ja rentoutuminen kaljalla kuuluu raskaisiin töihin. Olen siis 100% varma, että alkoholiongelmien määrä ei ainakaan tulevaisuudessa pienene. Toivon, että tämäkin joku päivä muuttuu parempaan suuntaan.

Uusi varjo toki on kannabismyönteisyyden lisääntyminen, kun tupakka on jo jäänyt. Toivon, että lääkkeet pysyvät vielä hallinnassa Suomessa, ettei päädytä Jenkkilän menoon.

Eli päätän tämän pohdinnan siihen, että ehkä haluan sanoa riippuvaisille ettette todellakaan ole yksin ja ehkä se ei ole yksin meidän huonoutta ja syytä, että olemme tilanteessa jossa olemme. Asiat ovat harvoin mustavalkoisia. Historialle emme mahda mitään, voimme rakentaa itsellemme ja tuleville sukupolville askeleen terveempää huomista.

Minulle tuli taas helpotuksen aalto kun muistot tulivat mieleen. Muistan taas palan historiasta ja täydentää vastausta oleelliseen kysymykseen: ”Miksi minä?”

Mahtavaa viikonloppua kaikille!

Kyyberi

Viesti Kirjoittaja Kyyberi » 13 Maalis 2021, 06:37

Tohon soppaan kun lisätään teineille peleissä myytävät arvat. Eräskin kaveri teinipoikana osteli johonkin ammuntapeliin laatikoita, josta saattoi voittaa tavaroita. Ja niitä vaikka myydä sitten eteenpäin. Eli käytännössä selkeä arpa. Sinne meni viikkorahat, ja ajattelin että varmaan tulee arpajuttujen ja peline kanssa haasteita isompanakin. Ja tulikin.

Pikavippejähän on ollut iät ja ajat, ennen nettiä työpaikoilla oli kottikassat. Sieltä sai rahaa, ja tilipäivänä piti maksaa 10% korolla takasin. Ja hyvin pyöri. Toki se tuotto meni sitten "virkistyspäivänä" siihen "virkistäytymiseen", joten ei sinänsä niin paha. Huonot säästäjät maksoivat muiden viinat.

2013 kun olin peluurissa ja peliklinikassa harjoittelussa, tuli juuri päiviteltyä sitä että silloin sai yli 100K velat hetkessä kännykällä aikaiseksi. Ja kun kaikki velalliset eivät siitä kerro ulkopuolelle, niitä todellisuudessa oli todella paljon.

Pikavippien rajoittaminen taas on siinä mielessä haastavaa, että kysymys on yksilönvapaudesta verrattuna yhteiskunnan holhoamiseen. Miten paljon yhteiskunta voi puuttua vapaaseen markkinaan ja valintaan? Se nyt on selvää, että noista pikavipeistä suurin osa oli lähes petoksia. Harhaanjohtavaa markkinointia ja piilokuluja. Tähän kun lisätään keskivertoihmisen kyvyttömyyden minkäänlaiseen matemaatiseen ajatteluun, niin soppahan on valmis. Juuri luin nuoresta, joka ihmetteli kun pikalaina ei lyhene, vaikka maksaa sitä joka kuukausi. Korot olivat niin kovat, että se valittu maksuerä ei riittänyt edes korkoihin. Eli kaveri lyhensi lainaa joka kuukausi satasella, mutta takaisin maksettava määrä vain kasvoi. Ja kun asioihin puututaan lakien avulla, juonikkaat yrittäjät keksivät keinoja kiertää niitä. Esimerkiksi nykyäänhän ei ole pikavippejä, vaan kyseessä on laina jota voi nostaa nostorajaan asti. Koska lainoissa ilmeisesti on eri säädökset kuin vipeissä. Veikkaan, että kun korkokatto painetaan riittävän alas, lainoihin tulee piilotetut avaus-, tilinhoito- ja laskutusmaksut. Eli halpa korko, korkeat kulut. Johan tätä meikäläisellekin ujutettiin kun tarjottiin autolainaa nollakorolla. Korko oli vaihdettu lainanhoitomaksuksi.

Meidän hieman varttuneempien nuoruudessa oli mummorullat, pajatsot, lotto ja ässäarvat. Kaikki kiinteästi osa perinnettä. Nykynuorilla on pelit, lapset pelaa slottipelejä leikkirahalla. Siitä kun koko ajan voittaa, niin eiköhän osa ajattele että kun täyttää 18 ja saa rahaa tekstarilla, sitä voikin rikastua pelaamalla niitä oikealla rahalla.

Kouluissa pitäisi ehdottomasti olla yläasteella oppiaineena elämänmatikka, looginen ajattelu ja odotusarvon käsite.

Summerliu

Viesti Kirjoittaja Summerliu » 13 Maalis 2021, 07:45

Kyyberi mahtavaa pohdintaa ja kiva kun avasit ajatuksia.

Ykislönvapaus on toki taiteiltava juttu, mutta asettamalla yhteisen tietokannan lainoista ja jonkun 10K lainakaton vakuudettomille lainoille voitaisiin estää edes lainojen osalta pilaa elämäsi yössä tyyppiset caset. Ja vaikka matemaattisesti lahjakkaana (lukion mittapuulla) olenkin ymmärtänyt korot ja kaiken niin, ei se estänyt uskottelemasta itselle, että lainaa otti vain, koska voittaa varmasti takaisin....

Ja aivan kohtuuttoman velkaantumisen estämistä pidän heikommassa asemassa olevan suojelemisena. Tästäkin muuten ”hassu” juttu, yritin vapauduttuani toisen kerran veloistani löytää keinoa millä estää lainanottaminen. Nooh, paras keino olisi pyytää jokaiselta lainakielto, onneksi niitä ilmestyä vielä silloinkin uusia kuukausittain. Yritin myös saada takuusäätiöstö maksuhäiriömerkintää, mutta sekään ei onnistunut. Omakielto muuten ihan hyvä, mutta kun sen voi itse poistaa. Mulla on edelleen lääkärinlausunto peliriippuvuudesta, jotta olisin voinut hakea vaimoni edunvalvojakseni. Mitä en koskaan tehnyt, kun ei kuulostanut loppuunsaakka aiva hyvältä ja tämän prosessin aikana ehdinkin hankkia jo 30k velkaa....

No ulosottoa pidän muistutusvelkana, eli saan vielä aika pitkään maksaa kuukausimaksua pelaamisen haittojen muistutuksesta 😂🤩.

Edit: ja noi kouluaiheet on hyviä ja lisäisin vielä riippuvuuksien perusteet johonkin jaksoon :)

Kyyberi

Viesti Kirjoittaja Kyyberi » 13 Maalis 2021, 13:49

Vakuudeton lainakatto ei toimi, koska sen valvominen on mahdotonta. Ja sitten on ihmisiä, joille sitä isompi vakuudeton laina ei ole ongelma. Remonttiin yms.

Yhteiskunnassa on aina tasapainoilua sen suhteen, miten paljon enemmistöä rajoitetaan vähemmistön takia.

Starsailor

Viesti Kirjoittaja Starsailor » 13 Maalis 2021, 15:35

Kyllä laina & pelaaminen yhtälö olisi mahdollista ratkaista, mutta jostain syystä tähän ei löydy suurta halukkuutta. Tai nykyinen hallitus ratkaisee ongelman kerralla ainakin Maltan suuntaan. Pikavipit ym. nopeat lainat eivät taida olla kuin Suomessa (ja ehkä muissa pohjoismaissa) tarjolla? En nähnyt Espanjassa vastaavia mainoksia. Voin olla väärässä, mutta epäilen tämän liittyvän kansanluonteeseen ja lainsäädäntöön. Suomalaiset pyrkivät maksamaan lainat viimeiseen asti ja lainsäädäntö mahdollistaa velkojen perimisen liki 20-vuotta. Kaikissa maissa ei ole samanlaisia mahdollisuuksia. Tästä syystä ilman takaajia rahoittajat ottavat takkiin, jos lähtevät näille markkinoille. Suomessa taitaa olla kansanryhmä, jonka aikuisista enemmän kuin puolet on ulosotossa. He ottavat heti täysikäisenä kaikki mahdolliset lainat ja käyttävät nämä tavalla, joka mahdollistaa pienen pesämunan muille bisneksille. Raha liikkuu heidän ommissa lähinnä käteisenä, joten ulosotto ei ole mikään ongelma. Eteenkin, kun ei ole aikomusta koskaan työllistyä ns. normaalisti.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Blogit”