Pokeri - mitä sen jälkeen?

Pokerisivut.comin käyttäjien omat blogit
Erotic Razz

Re: Pokeri - mitä sen jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Erotic Razz »

@Tonza, yksi kysymys. Piti jo kysyä aikaisemmin, mutta join sen varmaan pois.

Mikä sun moti on käydä tätä keskustelua? Siis tyyliin ajatuksenvaihto, uskossa olevien varoittaminen, katkeruus? Ja en missään nimessä kysy vittuillakseni, vaan ymmärtääkseni. Muutenkin olen toivottavasti tuonut ilmi, että aidosti arvostan sun mielipiteitä.

Kun itse kelaan että jos olisin uskonut pääsiäispupuun junnuna ja vanhempana katkonut sen korvat, ei mua nappaisi käydä keskustelua aiheesta.
Anyway, Hemingway, aurinko myös laskee.
nvolk

Viesti Kirjoittaja nvolk »

mystikala kirjoitti: 12 Marras 2021, 11:09
nvolk kirjoitti: 12 Marras 2021, 10:55
mystikala kirjoitti: 12 Marras 2021, 09:56 Jos jostain voin olla varma niin Jumalan olemassaolosta. Mitkään todistelut evoluutiolla tai muulla Raamatun vastaisella ei näkökantaani muuta.
Ovatko molemmat Raamatun luomiskertomuksistasi mielestäsi on parempia kuin evoluutioteoria, vai vain toinen? Miten asetat ne keskinäiseen oikeellisuusjärjestykseen? Toisessa ihminen luotiin ennen eläimiä, ja toisaalla eläinten jälkeen. Se missä eläimet luotiin ennen ihmistä on melkeinpä lähempänä evoluutioteoriaa kuin sitä luomiskertomusta, jossa ihminen luotiin ensin, ainakin jos aikajanaa vähän venyttää.

Miten perustelet että evoluutioteoria on Raamatun vastainen? Se ei kerro mitään elämän synnystä, ja keskittyy vain elämän kehittymiseen. Kannattaa tutustua siihen!
Ei ole olemassakuin yksi luomiskertomus. Se on heti Raamatun alussa 1 luvusta ja siinä näkyy tämä järjestys että eläimet luotiin ensiksi ja viimeiseksi ihminen. No ihan tuohon kohtaan pelkästään kun puhutaan että ihminen on polveutunut ties mistä lähtien, niin Raamatussa Jumala puhuu ensimmäiselle luodullee ihmiselle kuin kelle tahansa meistä. Simpanssi ei olis ymmärtänyt mitä Jumala tahtoo tarkoittaa. Puhumattakaan tehdä Jumalan tahtoa. Tämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
Et vastannut kysymykseeni, joten täsmennän: ensimmäisessä ja toisessa Mooseksen kirjassa kerrotaan maailman luomisesta ja ihmisten, eläinten ja kasvien luomisjärjestyksestä keskenään hyvin ristiriitaisesti, ja niitä pidetään yleisesti kahtena eri luomiskertomuksena. Tuossa em. kirjojen mukaiset järjestykset siltä varalta, jos sinä tai random lukija halua/jaksa/viitsi tutustua lähdeaineistoon:

I: Kasvit - eläimet ("elävät olennot") - ihminen
II: Ihminen (mies) - kasvit - eläimet - nainen

Noissa on mielestäni melkoinen ristiriita. Minkä järjetyksen sinun yksi luomiskertomus antaa noille?

Sitten vielä evoluutioteorian todistava lainaus Mooseksen kolmannesta kirjasta:

"Sanokaa israelilaisille: Maaeläimistä saatte syödä kaikkia nelijalkaisia, joilla on kaksijakoiset sorkat ja jotka märehtivät ruokansa. Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia."

Olettaen, että Raamattu on totta, niin kirjoitushetkellä jänis on ollut sorkkaeläin. (Edit: tein tähän pienen sisältökorjauksen, joka ei muuta itse pointtia.) Nyky-jänis puolestaan ei ole sorkkaeläin eikä märehdi. Eli evoluutiota on tapahtunut, ja jänis on kehittynyt Raamatun kirjoitushetken jälkeen, ja vielä melkoisen radikaalisti noin kuudessa tuhannessa vuodessa!
The paths of glory lead but to the grave.
tangamash

Viesti Kirjoittaja tangamash »

tonza1379 kirjoitti: 12 Marras 2021, 11:45
tangamash kirjoitti: 11 Marras 2021, 20:56
tonza1379 kirjoitti: 11 Marras 2021, 14:45 Tota noin. Millä logiikalla Jumalan toteuttamat massamurhat vanhassa testamentissa olisivat jotenkin vähemmän valideja, kun arvioidaan Jumalan mielenterveydellisiä haasteita?

Jumalahan on Raamatun mukaan muuttumaton, joten se on se ja sama mitä testamenttia luetaan, sama Jumala se Raamatun mukaan on.
Jotain siihen suuntaan raamatussa lukee, että vanha testamentin hirmuteot kuitattiin/nollaantui Jeesuksen ristiinnaulitsemisella. Luulisi sinun tietävän noinkin käänteentekevän kohdan kun hämmentävän tarkkoja yksityiskohtia olet luetellut tähän blogiin.
Ei taida tällaista mainintaa löytyä. Ja vaikka löytyisikin, eivät Jumalan hirmuteot siitä mihinkään nollautuisi. Lisäksi on hyvä muistaa, että suurin Jumalan toimesta toteuttama massamurha on vielä edessä, kun hän tuhoaa kaikki jotka eivät usko häneen. Jotkut uskovat tämän lisäksi vielä helvettiinkin, jossa kidutetaan ikuisesti mm. meitä uskonnottomia. Tällaista kaveria ei sitten saisi määritellä moniongelmaiseksi mielenterveyspotilaaksi, jonka teot ylittävät hirveydessään kaikkien muiden tekemät hirveydet moninkertaisesti. Mielipteitä on monenlaisia, mutta joku roti kannattaisi pitää siinä, millaisia mieliluvitusolentoja lähtee puolustelemaan.
Oli miten oli, on täysi rimanalitus kutsua Jumalaa mielenterveyspotilaaksi. Jos jauhaisi tommosta paskaa vaikka buddhalaisen munkin blogissa hänen Jumalastaan, saisi vihapuhe leiman välittömästi niskaansa.
Kuten ihmisten, myös jumaluuksien toimia arvioidaan jumaluuden omien ansioiden mukaan. Vaikka jumaluuksia ei todennäköisesti ole olemassa, niiden sielunmaisemaa voidaan arvioida aivan samalla tavalla kuin Mustanaamion tai Roope Ankan sielunmaisemaa. Roope on kitsas mulkku, Mustanaamio kova tinttaamaan turpaan ja kristinuskon Jumalalla on vakavia itsetunto-ongelmia, jotka hän on pyrkinyt selvittämään luomalla ihmisen palvomaan häntä. Ne jotka eivät palvo häntä, hän murhaa.
Silloin varmaan pitää olla valmis jakamaan myös buddha ja islam jumalille samankaltaisia lääkärilausuntoja, ettei kuullostaisi niin angstiselta exlahkolaiselta
Erotic Razz

Pakko kyllä vähän ihmetellä, jos joku uskoo vanhaan testamenttiin kirjaimellisesti. Usko voi olla upea asia ja ihanaa jos se auttaa ihmisiä. Mutta ei nyt ole mitään järkeä olla kyseenalaistamaton idiootti.

@Mystikala, tee juuri kuin sinusta tuntuu oikealta ❤️ Yksi kysymys kyllä myös siihen suuntaan:

Jos kuolet ja vastoin todennäköisyyksiä pääset reflektoimaan elämääsi, ja huomaat että uskonnot oli täyttä kusetusta. Miten suhtautuisit? Ja herra armahda parjaukseni, mutta miten kokisit ”Jeesus pelastaa” -julistuksesi, jos kuulisit varmasta lähteestä, universumin arkkitehdiltä, että uskonnot on V-edätystä?

Tähänhän voisi reagoida monella tapaa:

-Perinteinen: vittu mitä paskaa, kostan kaikille
-Vähemmän suosittu: nyt kävi noin, veikkasin väärää heppaa
-Tai filosofinen: en menettänyt mitään uskomalla, todennäköisesti tuotin myös enemmän lisäarvoa muiden elämään kuin olisin tuottanut uskomatta

Edit. Ai että mä vihaan omia kirjoitusvihreitä.
tonza1379

Viesti Kirjoittaja tonza1379 »

Erotic Razz kirjoitti: 11 Marras 2021, 19:51 Mikähän siinä on, että kun entinen lahkolainen pääsee irti maallisen palvonnan köysistä, heti vihataan Jumalaa ja ollaan niin kalakavereita Saatanan kanssa? Ja silti puhutaan ateistina Jumalasta ja Saatanasta, miksei vielä joulupukkikin samaan syssyyn.
Eivät kaikki entiset lahkolaiset ole uskonnottomia. Riippuu aivan yksilöstä.
Koitin joskus avata näemmä tuloksetta Tonzalle, miten historia elää mukanasi hamaan loppuun saakka. Ei niin että se määrittäisi ajatteluasi, mutta näemmä ylläpitää antipatioitasi.
Ja minä koitan vielä toistamiseen alleviivata, että uskossa sinänsä ei ole mitään ihmeellistä tai moitittavaa. Ylimielisessä, denialismiin perustuvassa julistamisessa on.
@Tonza, yksi kysymys. Piti jo kysyä aikaisemmin, mutta join sen varmaan pois.

Mikä sun moti on käydä tätä keskustelua? Siis tyyliin ajatuksenvaihto, uskossa olevien varoittaminen, katkeruus? Ja en missään nimessä kysy vittuillakseni, vaan ymmärtääkseni. Muutenkin olen toivottavasti tuonut ilmi, että aidosti arvostan sun mielipiteitä.
Kultista irtautuminen allergisoi hölynpölylle. Hölynpölystä keskustelu on tietenkin eräänlaista masokismia, sillä ihmiset jotka uskovat hölynpölyyn uskovat siihen yleensä siksi, että he haluavat uskoa siihen. Siten faktaperustelullakaan ole yleensä suoraa vaikutusta ihmisen ajatteluun. Keskustelun motiivi onkin enemmän keskustelu itsessään ja se, että jos keskustelua seuraa joku joka ei tiedä miten käsiteltäviin aiheisiin suhtautua, hän saisi pohdiskeluun keskustelusta jotain eväitä tai vähintäänkin useamman erilaisen näkemyksen siihen.
tonza1379

tangamash kirjoitti: 12 Marras 2021, 12:32 Silloin varmaan pitää olla valmis jakamaan myös buddha ja islam jumalille samankaltaisia lääkärilausuntoja, ettei kuullostaisi niin angstiselta exlahkolaiselta
Ai että jos keskustelee kristinuskosta, on yhtäkkiä velvollinen kommentoimaan kaikkia muitakin uskomuksia? En nyt ihan seuraa logiikkaa vaikka samaa humppaahan ne muutkin ovat.
Erotic Razz

Onko olemassa universaalia ohjenuoraa, joka ei sitoisi ihmistä, vaan tuottaisi enemmän kuin ottaisi? Kultainen sääntö on sisäänrakennettuna melkein jokaiseen uskontoon eri sävelillä. Tykkään siitä. Joskus noudatin posken kääntämistä kirjaimellisesti ja se oli selkeä virhe. Sen jälkeisissä tapauksissa onneksi ymmärsin lyödä takaisin.
Kyyberi

Viesti Kirjoittaja Kyyberi »

Jos joku alkaisi tässä ketjussa todistelemaan, miten Allah tai Shiva on totta ja muut jumalat potaskaa, niin eiköhän siitäkin keskustelua saataisi aikaan.

Pääsiäispupu-vertaus ontuu siinä mielessä, että jokseenkin kaikki ovat samaa mieltä pääsiäispupun olemassaolosta. Jos tänne alkaisi joku kirjottelemaan siitä, miten joulupukki on oikeasti olemassa ja taikoo lahjoja tyhjästä jakaen ne kaikkii koteihin, ja vielä todistelisi tätä ties millä todisteilla, eiköhän siitäkin keskustelua saataisi. Jos joku olisi vakuuttanut litteästä maasta ja yrittäisi meitä saada uskomaan siihen myös, keskustelu voisi olla hyvinkin samansuuntaista ja -tapaista.
tonza1379

Erotic Razz kirjoitti: 12 Marras 2021, 13:01 Onko olemassa universaalia ohjenuoraa, joka ei sitoisi ihmistä, vaan tuottaisi enemmän kuin ottaisi? Kultainen sääntö on sisäänrakennettuna melkein jokaiseen uskontoon eri sävelillä. Tykkään siitä. Joskus noudatin posken kääntämistä kirjaimellisesti ja se oli selkeä virhe. Sen jälkeisissä tapauksissa onneksi ymmärsin lyödä takaisin.
Kultainen sääntö on ihan hyvä pohja, mutta siinä on sisäänrakennettu virhe. Se mitä minä haluan ei välttämättä ole ollenkaan sitä, mitä joku muu haluaa minun hänelle tekevän.

Niin kutsutut ateistien kymmenen käskyä ovat ihan hyvä pohja. Myös kultaisen säännön valuvirhe on korjattu siinä.
1. Ole avarakatseinen ja halukas muuttamaan uskomuksiasi uusien todisteiden valossa. (Jeremy Jimenez)

2. Pyri ymmärtämään, mikä todennäköisimmin on totta, älä uskomaan sitä, minkä toivoisit olevan totta. (Matthew Main)

3. Tieteellinen metodi on luotettavin tapa ymmärtää luonnollista maailmaa. (Isaiah Jackson)

4. Jokaisella ihmisellä on oikeus hallita omaa ruumistaan. (Chris Lager)

5. Jumalaa ei tarvita, jotta ihminen voi olla hyvä tai elää täyttä ja merkityksellistä elämää. (John Roso)

6. Ole tietoinen kaikkien tekojesi seurauksista ja tunnusta, että olet vastuussa niistä. (Jamie Andrews)

7. Kohtele muita kuten toivoisit muiden kohtelevan sinua ja voit odottaa heidän haluavan tulla kohdelluksi. Ajattele muiden näkökulmasta. (Carol Fly)

8. Meillä on vastuu ajatella muita, mukaan lukien tulevat sukupolvet. (Michale Marr)

9. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää. (Eli Chisholm)

10. Jätä maailma parempana paikkana kuin se oli saapuessasi. (Maury McCoy)
http://www.atheistmindhumanistheart.com/winners/
Erotic Razz

@Tonza, ehdin jo ulostaa tämän, joten postaan eka ja syvennyn sitten sun yo. tekstiin.

Pääsiäispupu päästettäköön vehreille laitumille, se oli ehkä vähän ohkaisesti pohjustettu pointti ja vertaus. Laitan ranskalaisilla seuraavat ajatukset, sorry, ne on ärsyttäviä. Ne ranskalaiset. Ja ne ajatukset. Toivottavasti.

-Mä tykkään fudiksesta, joten vierailen aihetta sivuavilla sivustoilla
-Mä rakastan historiaa, joten tilaan lehteä ja klikkailen linkistä linkkiin
-Mä uskon tasa-arvoon, mutta vihaan kiihko-feminismiä. En mä hengaile niillä sivuilla, koska mua ei kiinnosta.

En siis suoraan sanottuna usko neutraaliin ateismiin. Enkä nyt meinaa mitään lingvististä ”jos a on b ja kaikki a:t on c, vaan enemmän gnothi seauton, ymmärrä motiivisi. On hirveän helppoa ja mukavaa silittää vastakarvaan ymmärtämättä miksi edes tekee niin.
tonza1379

Erotic Razz kirjoitti: 12 Marras 2021, 13:56 -Mä tykkään fudiksesta, joten vierailen aihetta sivuavilla sivustoilla
-Mä uskon tasa-arvoon, mutta vihaan kiihko-feminismiä. En mä hengaile niillä sivuilla, koska mua ei kiinnosta.

En siis suoraan sanottuna usko neutraaliin ateismiin. Enkä nyt meinaa mitään lingvististä ”jos a on b ja kaikki a:t on c, vaan enemmän gnothi seauton, ymmärrä motiivisi. On hirveän helppoa ja mukavaa silittää vastakarvaan ymmärtämättä miksi edes tekee niin.
Minä taas olen vieraillut flättäreiden keskusteluissa ja hommafoorumilla, vaikka kristilliset ja persut ovat kaksi viimeisintä puoluetta, joita äänestäisin. Onko minulla siis joku salattu menneisyys litteän maan teoriaan ja persuihin liittyen, joka vaikuttaa käyttäytymiseeni? Vai voisivatko tällaiset aiheet olla kiinnostavia keskustelulle juuri kontrastin takia, ilman sen salatumpia motiiveja?
Erotic Razz

Validi pointti kultaisesta säännöstä. Toisaalta motiivien keskiarvoa voinee pitää vakiona(ish) (?). Vai onko mielestäsi väärin olettaa, että 99% ihmisistä ei esimerkiksi halua murhata tai tulla murhatuksi? Ja kultainen sääntöhän on moraalifilosofiaa, ei päde esim siihen mitä haluat katsoa Netflixistä.

1. Ole avarakatseinen ja halukas muuttamaan uskomuksiasi uusien todisteiden valossa. (Jeremy Jimenez)

-Hear

2. Pyri ymmärtämään, mikä todennäköisimmin on totta, älä uskomaan sitä, minkä toivoisit olevan totta. (Matthew Main)

-Nope. Ei ole totuutta.

3. Tieteellinen metodi on luotettavin tapa ymmärtää luonnollista maailmaa. (Isaiah Jackson)

-Nope. Tiede on äärettömän arvokasta. Se ei kuitenkaan ikinä saavuta maailmankaikkeuden totuuksia. Vahvasti samaa mieltä, että sen tulee ohjata arkista elämää.

4. Jokaisella ihmisellä on oikeus hallita omaa ruumistaan. (Chris Lager)

-Vahvasti samaa mieltä. Ei tule valitettavasti ikinä toteutumaan.

5. Jumalaa ei tarvita, jotta ihminen voi olla hyvä tai elää täyttä ja merkityksellistä elämää. (John Roso)

-Saako jokainen määritellä hyvän elämän kriteerit itse? Kuka määrittää lait ja normit? Jos minun intohimoni ja uskomukseni on se, että tapan, pilkon ja syön tusinan ihmisiä (ei oikeasti, ihmisen liha on kuulemma huonompi versio sian vastaavasta), kuka minua voi tuomita JA millä perustein? Yritä perustella tasapuolisen rationaalisesti miksi minä en saa tappaa naapuriani (muutin jo, se homo jäi henkiin). Ja anteeksi termin ”homo” käyttö negatiivisessa merkityksessä. Sisäänrakennettu omaan kieleen, koitan välttää. Seksuaalisuus ku seksuaalisuus, kaikki me ollaan yhtä arvottomia. Homoseksuaaleille stereotyyppinen pinna luovuudesta.

6. Ole tietoinen kaikkien tekojesi seurauksista ja tunnusta, että olet vastuussa niistä. (Jamie Andrews)

-Hyvä

7. Kohtele muita kuten toivoisit muiden kohtelevan sinua ja voit odottaa heidän haluavan tulla kohdelluksi. Ajattele muiden näkökulmasta. (Carol Fly)

-Ihan vitun paskaa. Siinähän olettelet, oleta 8mrd kertaa ja hämmästy.

8. Meillä on vastuu ajatella muita, mukaan lukien tulevat sukupolvet. (Michale Marr)

-Hyvin oikein

9. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää. (Eli Chisholm)

-Todellakin

10. Jätä maailma parempana paikkana kuin se oli saapuessasi. (Maury McCoy)

-Noooo tota, yksittäisen ihmisen vaikutus on aika minimaalinen. Ja kaikki ei synny autistisena Gretana. Jos mielesi tulee hyväksi kierrättämisestä, etkä ymmärrä esim että oikea vaikutus syntyy ilmastosopimuksista, paijaa toki päätäsi tällä. Joojoo, ajatuksena validi.
Viimeksi muokannut Erotic Razz, 12 Marras 2021, 14:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Erotic Razz

tonza1379 kirjoitti: 12 Marras 2021, 14:10
Erotic Razz kirjoitti: 12 Marras 2021, 13:56 -Mä tykkään fudiksesta, joten vierailen aihetta sivuavilla sivustoilla

Minä taas olen vieraillut flättäreiden keskusteluissa ja hommafoorumilla, vaikka kristilliset ja persut ovat kaksi viimeisintä puoluetta, joita äänestäisin. Onko minulla siis joku salattu menneisyys litteän maan teoriaan ja persuihin liittyen, joka vaikuttaa käyttäytymiseeni? Vai voisivatko tällaiset aiheet olla kiinnostavia keskustelulle juuri kontrastin takia, ilman sen salatumpia motiiveja?
Haluat vaan päteä. Ja sulla on tylsää. Intellektuelli turhamaisuus ei ole mielestäni tuomittavaa.
mystikala

Viesti Kirjoittaja mystikala »

Kyyberi
Jos mä lähtisin opiskelemaan teologiaa, ei musta pappia tulisi. Mistä ihmeestä syntyi käsitys, että ateistin kiinnostus teologiaan johtaa pappeuteen?
Näitä pappeja on jotka aivan selkeät Raamatun ilmoitukset mitätöi, mm. vedenpaisumuksen, neitseestä syntyminen etc. Saattaa olla että aihe sinänsä kiinnostanut ja lähdetty opiskelemaan teologiaa ja valmistuttu papiksi siinä samalla.

Tonza
Jos et olisi uskossa, mikä estäisi jumaluuksien realistisen arvioinnin "tohtimisen"?
Se, että joku ei usko Jumalan olemassaoloon, ei poista sitä etteikö Hän olisi olemassa.

Nvolk
Noissa on mielestäni melkoinen ristiriita. Minkä järjetyksen sinun yksi luomiskertomus antaa noille?
Minun pitää tarkemmin tuohon kohtaan paneutua.
Olettaen, että Raamattu on totta, niin kirjoitushetkellä jänis on ollut sorkkaeläin. (Edit: tein tähän pienen sisältökorjauksen, joka ei muuta itse pointtia.) Nyky-jänis puolestaan ei ole sorkkaeläin eikä märehdi. Eli evoluutiota on tapahtunut, ja jänis on kehittynyt Raamatun kirjoitushetken jälkeen, ja vielä melkoisen radikaalisti noin kuudessa tuhannessa vuodessa!
Tässä on pätkä Raamatusta tuohon liittyen.

5. Moos. 14:4-8
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi,

5 peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi,

6 kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.

7 Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset;

8 sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.

Tässä Raamattu sanoo että esim. lammas märehtii ja mitä tuossa listassa muita on. Kyllähän se jäniskin aika kovasti pupeltaa ja minusta ihan sopii tuohon kuvaan.

Edit.
Otin lainauksen toiselta sivulta missä asiaa oli paremmin käsitelty.

"Raamatun mukaan paratiisissa ei käyty sellaista isä-poika -keskustelua, jossa Jumala opastaa uutta tulokasta: "Katsos, Aadam, tämä tässä on kaksijakoinen sorkka, kun tuo tuossa puolestaan on häntä. Ja tuo hassu juttu, mitä tuo eläin tekee, se on märehtimistä." Ihminen on alusta asti luonut itse kieleensä käsitteitä. Ja ihminen on itse määritellyt sen, mikä eläin on märehtijä. Ja on tosiaan totta, että Jumalan sanassa on tuo lause, jonka nostit esille:

Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on
sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli,
tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia;
ne ovat saastaisia. (3. Moos. 11:4-6)

Tämän idea ei kuitenkaan ole, että Jumala paljastaa suuren salaisuuden: jänis on märehtijä! Ihmiset itse ovat pitäneet jänistä märehtijänä jostain syystä. Ehkä he ovat leikelleet sen sisuskaluja ja tehneet omia johtopäätöksiä tai sitten vain hassu puputtaminen syödessä on näyttänyt märehtimiseltä. Jumala joka tapauksessa puhui ihmisille heidän kielensä ja käsitteittensä mukaan. Eihän Jumala muutenkaan ole koko ajan korjaamassa: "Se väri, jota te sanotte vihreäksi, onkin oikeasti punainen. Joten ette viitsisi hieman tarkistaa juttuja." Vanhan testamentin ihmisille jänis oli märehtijä. Jumala antoi oman ilmoituksensa heidän käsitteistöään käyttäen. Ei siinä sen kummempaa.

Nykyään jotkut kristityt yrittävät tieteen keinoin osoittaa, että jänis on jotenkin märehtijän tapainen ruuansulatuselimistöltään. Se voi pitää paikkansa tai sitten se on vain toiveajattelua. Raamatun sanoman kannalta sillä asialla ei vain ole mitään väliä. VT:n aikana jänistä pidettiin märehtijänä, nykyään ei. Jänis kuului saastaisiin eläimiin sen perussäännön nojalla, että se märehti eikä sillä ollut sorkkia. Jos jäniksellä olisi sorkat tai sitä ei olisi pidetty märehtijänä, Jumala olisi jollain muulla säännöllä sanonut sen saastaiseksi tai sitten jättänyt sanomatta. Jos ihmisten nimitykset eläimistä muuttuvat, se ei pätkääkään horjuta Raamatun arvovaltaa."
Viimeksi muokannut mystikala, 12 Marras 2021, 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuulenhalkoja

Viesti Kirjoittaja Tuulenhalkoja »

Litteä maa.. huokaus. Eiks toi litteä maa juttu ole vitsi johon oikeasti uskoo vaan pari innokasta hullua, iso joukko suhtautuu läppänä ja viihteenä. Tostakin asiasta kuulee eniten niiltä, jotka vastustaa sitä vähän liian tosissaan. Jotain samankaltaisuutta kun uskonto keskustelussa. O:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Blogit”