Pokeri - mitä sen jälkeen?

Pokerisivut.comin käyttäjien omat blogit
Kyyberi

Re: Pokeri - mitä sen jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Kyyberi »

Tossa linkin kirjoituksessa on vähän se ongelma, että siinä siteerataan yhden ihmisen yhtä teosta, jossa tämä ampuu alas aika lailla tieteen näkemyksen kehityspsykologiasta. Useaan kohtaan kirjan kirjoittaja vain ilmoittaa, että ei pidä paikkaansa, ja ainakaan tuossa linkin artikkelissa näitä ei käytännössä ollenkaan perustella. Alkuperäistä teosta en alkanut etsimään ja sieltä tutkimaan.

Eli toisessa vaakakupissa on tiede (psykologia), joka perustuu tieteellisiin argumentteihin, väittelyihin ja tutkimustuloksiin. Toisessa vaakakupissa on yksi mies, joka on eri mieltä. Eri mieltä oleminen ei tarkoita, että hän olisi oikeassa. Tieteessä saa ja pitääkin olla eri mieltä, siten tiede kehittyy. Ja kun eriäviä näkemyksiä pystytään riittävän hyvin ja useasta lähteesta argumentoimaan ja todistamaan, tieteen käsitys asioista muuttuu. Jos oikein ymmärsin, tämä herra on vain eri mieltä mutta tiede ei (ainakaan toistaiseksi) ole hänen kanssaan samaa mieltä.

Toki artikkelissa on paljon asiaa, jotka itsekin allekirjoitan. Persoonallisuuden "defaultin" luo geenit, ja ympäristö voi tätä "defaulttia" muuttaa. Yleensä negatiiviseen suuntaan traumojen ja kehitystä häiritsevien tekijöiden kautta, mutta myös positiiviseen suuntaan esimerkiksi kun tunnetaitoja tietoisesti vahvistetaan ja kehitetään. Prosenteista on turha vääntää, kukaan ei niitä tiedä ja veikkaan että esim. ympäristön vaikutusmahdollisuus on jokaisella yksilöllä erilainen, ja vieläpä erilainen eri osa-alueilla.

Vertauskuvana voisi käyttää autokolarissa loukkaantumista, jos ajaa ilman turvavyötä. Kumpi aiheutti loukkaantumisen, turvavyön puuttuminen vai kolarin ajaminen? Ilman toista ei olisi tapahtunut loukkaantumista? Toki kolari olisi voinut olla pahempi, ja turvavyön käyttäminenkään ei olisi estänyt loukkaantumista. Toisaalta vaikka ajaisi ilman turvavyötä, ei välttämättä loukkaannu. Se, kumpi (kolarin ajo vai turvavyö) on vertauskuvassa geenit ja kumpi perimä, onkin sitten lukijasta kiinni.
Starsailor

Viesti Kirjoittaja Starsailor »

En tiedä saako tätä kirjaa Suomeksi, mutta olen kuunnellut sen äänikirjana ja siinä käsitellään näitä samoja aiheita, eli sitä Tabula rasa / tyhjä taulu -teoriaa, jonka mukaan ihminen syntyisi tyhjänä ja imisi vaikutteita ympäristöstä, joka sitten muokkaa ihmisen hyvässä ja pahassa. Tämä on suurelta osin väärin, ei kokonaan ja koska geenit vaikuttavat ympäristön kautta, niin silläkin on merkitystä, mutta pohjalla jyrää se genetiikka, joka tekee esim. aikuisten kasvatustyöstä lähes turhaa. Riittää, että lapselle tarjoaa turvallisen kasvuympäristön ja sitten on käytännössä yhdentekevää mitä tekee, koska lapsesta kasvaa sellainen kuin kasvaa. Kirjassa myös käsitellään sitä mistä virheellinen käsitys ihmisluonnosta on peräisin ja miten se on ujutettu yhteiskuntatieteisiin ja mistä syystä.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Blank_Slate
Erotic Razz

Viesti Kirjoittaja Erotic Razz »

Näin tiedettä tuntemattomana ihmisenä mun mielestä on omituinen ajatus, ettei geeneillä olisi merkitystä. Jos suvussa on syöpää tai Alzheimeria, ympäristö ja elintavat toki laskevat riskiä sairastua, mutta eivät poista sitä. Tai jos suvussa on pitkiä ihmisiä, raskaat maastavedot 6-vuotiaana laskevat odotettua pituuskäyrää, mutta.. 😁
Anyway, Hemingway, aurinko myös laskee.
Starsailor

Viesti Kirjoittaja Starsailor »

Jos aihepiiri kiinnostaa, niin vielä sellainen täky, että vasemmisto/oikeisto poliittinen tahtotila on tässä asiassa sen suuntainen, että vasemmisto haluaa erojen johtuvat yhteiskunnasta (=ympäristö), kun taas oikeisto haluaa erojen olevan synnynnäisiä, jolloin olisi luontaista, että ihmiset päätyvät erilaisiin lopputuloksiin, oli se sitten tulotason ym. suhteen. Pokerista voisi miettiä, että päätyykö Lusakit ja muut miljonääreiksi, koska heillä on ollut ympäristö kunnossa, vai onko heillä jotain sisäisiä ominaisuuksia, jotka ovat tämän mahdollistaneet. Jos ei ole, niin silloin jokaisesta pokerin pelaajasta voisi tulla miljonääri.

Yhteiskuntatieteissä ns. marxilainen koulukunta vei voiton 60-70 luvuilla, koska heidän löydökset olivat silloin parhaiten todistettuja ja niissä oli paljon järkeen käypää, mutta suunta on kääntynyt siihen, että tabula rasa on väärin ja genetiikka ohjaa ja ihmisissä on eroja (vaikka tätä ei vieläkään saisi sanoa). Mikä on ihmeellistä, niin akateeminen maailma edelleen suoltaa "tiedettä", jossa näitä ei pidetä faktana, vaan puhutaan sitää vahvan yhteiskunnan merkityksestä (Sanna Marinin sosiaalidemokratia, jossa päämääränä on entistä vahvempi ja ohjaavampi yhteiskunta, joka sitä kautta parantaa asiat).

Mutta sosialisteilla/marxilaisilla on paljon totta heidän teeseissä, eli samasta populaatiosta voi tulla työtelijäitä ja rauhallisia ihmisiä, jotka voidaan toisessa yhteiskunnassa altistaa tappokoneistolle (natsit, ei koskaan mainita Neuvostoliittoa ja sen hirmuhallintoa tai muita kommunistihallintoja), mutta jää huomioimatta on, että ihmispopulaatiot muodostavat silti erilaisia yhteiskuntia, vaikka sen ideologinen järjestys olisi sama. Eli, silloin paljastuu ne keskimääräiset erovat populaatiotasolla toimintakulttuurissa ja kyvykkyydessä.

Yksi tärkeä ihmismielen ja -evoluution kannalta on alkuperäisheimot, jotka ovat olleet vailla kontaktia länsimaiseen kulttuuriin. Näitä tutkimalla on yritetty löytää sitä mikä on ihmiselle luontaista ja mikä opittua, yhteiskunnan ohjaamaa kulttuuria. Tuolloin marxilainen koulukunta väitti, että sota ja väkivalta johtuu resurssitaistelusta eriheimojen välillä, eikä ihmisen sisäisestä vietistä ja väkivaltaisuudesta. Heimot taistelevat pääasiassa naisista ja resurssit ovat sivuseikka. Tutkittaessa kuolinsyitä ja määriä paljastui, että nämä Lempeät villit ovat itseasiassa väkivaltaisempia maan päällä eläviä ryhmiä, joissa liki puolet yhteisön miehistä on tappanut jonkun toisen ja keski-ikä on näistä henkirikoksista johtuen hyvin alhainen.
Kyyberi

Ei kai kukaan väitä, etteikö geeneillä olisi merkitystä? Sen sijaan näyttäisi olevan, että väitetään ettei ympäristöllä tai kasvatuksella ole merkitystä. Onko itsetunto geenien vai kokemuksien lopputulos? Väittäisin, että itsetuntoon vaikuttaa vahvasti kokemukset eli ympäristö. Ja kun mietitään miten vahvasti itsetunto vaikuttaa ihmisen kasvamiseen ja kehitykseen, on mielestäni suorastaan hullua väittää että kaikki on täysin kiinni geeneistä. Mä olen töissä itse nähnyt useammankin kerran, miten pitkäjänteinen työ vaikuttaa traumataustaiseen lapseen. Miten aggressiivisesta, eristäytyneestä ja psyykkisesti oireilevasta lapsesta kasvaa työn kautta tasapainoisempi ja empaattisempi.

Jos puhutaan huipputekijöistä lajissa kuin lajissa, ei kukaan tule huipuksi puhtaasti geenien ansiosta. Kyllä se vaatii erittäin paljon työtä. Vai onko meillä esim. NHL-pelaajia, jotka eivät ole koskaan treenanneet? Genetiikka antaa potentiaalin, työ määrittelee miten paljon siitä ulosmitataan.
mystikala

Viesti Kirjoittaja mystikala »

Hyvää alkavaa viikkoa pokerisivujen väelle! Olen tässä aloittamassa mielenkiintoista projektia itseni kehittämisen merkeissä. Tietoa näistä asioista minulla on ollut kyllä jo vuosia mutta ne ovat päässeet jotenkin unohtumaan, ts. tunteet ovat määrittäneet tekemistäni enkä monestikkaan ole toiminut oikealla tavalla vaan väärän opitun mukaan sitten tehnyt valintani. Aluksi haluan laittaa Raamatun paikan mistä lähden pohjustamaan tätä asiaa.

Sananl. 21:5
Vain hyödyksi ovat ahkeran ajatukset,
mutta kaikki touhuilijat saavat vain vahinkoa.

Tämä jae on puhutellut itseäni nyt muutaman päivän. Koen tällä hetkellä olevani juurikin tuo touhuilija joka saa vain vahinkoa aikaan. Päätöntä menoa sinne sun tänne, ahdistusta taloudellisella puolella ja olen mennyt enemmänkin vain solmuun. Taas jos fokus on selkeä ja päämäärätietoisesti sitä lähtee tavoittelemaan, on siitä vain hyötyä. Elämää ei voi rakentaa tunteiden varaan, ne ovat häilyviä eikä niihin voi luottaa. Tunteet eivät siis ole se mittari mikä määrittää todellisuuteni.

Jer. 17:9
Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen; kuka taitaa sen tuntea?

Sinänsä en tiedä onko tämä nyt oikea paikka tuoda tämmöisiä asioita esille, mutta ajatuksena ja toiveena on että joku löytäisi elämänsä Jeesuksesta ja löytäisi todellisen identitenttinsä siitä miksikä Jumala on ihmisen luonut. Kuulostaa ehkä korkealentoiselta mutta puhun vain kuinka Raamattu sen opettaa ja kuinka minulla itsellänikin on kokemus siitä vapaudesta mitä usko Jeesukseen parhaimmillaan saa aikaan.

Kuka todella olet? Mikä määrittää sen kuka olet? Ammattisia, ansioisi, ulkonäkösi, kuuluisuutesi, varallisuutesi? Minkälainen kokemus sinulla on itsestäsi? Vaikka elämä voisi näyttää päällepäin lähes täydelliseltä hyvin monesti ihmisellä voi olla vain tietty kuva mitä tuo esille, mutta sisältä ihminen voi olla hyvin hauras ja pelokas. Kuka sitä tietää mitä ihmisen sisällä on muutekuin ihminen itse. Ja monesti ihminen voi olla niin solmussa itsensä kanssa ettei edes tiedä mitä sieltä sisältä löytyy ts. on niin hukassa itsensä kanssa. Mutta tässäkin Jumala tietää mitä ihmisen syvimmällä sisimmässä on koska Hän on luonut ihmisen ja tietää kaikki ja voi häntä auttaa.

Kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen tämä syntyy Jumalan perheeseen. Hän ei ole enään hengellisesti kuollut vaan elävä. Ja mitä enemmän tämä totuus omasta itsestä alkaa ihmiselle valjeta, sitä vapaampi hän tulee olemaan ympärillä olevasta maailmasta. Hänen arvoaan ei määritä se onko hän köyhä vai rikas, menestyvä tai ei, mikään maallinen eikä edes luonteenpiirteet määritä hänen arvoaan ja todellisuuttaan mitä hän on.

Näin siis jos hän omaksuu ja ymmärtää asemansa Jeesuksessa. Tätä totuutta saatana yrittää pimittää että ihminen eläisi kuten ennen, näkisi itsensä huonossa valossa mutta tässä kamppailussa on ymmärrettävä se että tunteeni eivät ole se mikä minua määrittää vaan Jumalan Sana.

Raamattu kehoittaa meitä uudistumaan mielen uudistumisen kautta tutkiaksemme mikä on hyvää ja otollista Jumalalle. Eli ne valheet mitkä olen uskonut itsestäni on vain opittava laittamaan pois ja uudistuttava Jumalan Sanalla joka voi muuttaa täysin käsitykseni itsestä ja saada elää onnellista ja iloista elämää hänessä vaikka ympärillä oleva elämäni näyttäisi miten huonolta tahansa.

Kun olen antanut elämäni Jeesukselle otan Raamatusta muutaman paikan joka kertoo mm. että olen hyväksytty. Se on tarve mikä jokaisella ihmisellä on. Sen todellisen tarpeen täyttää vasta kun saa kokea että on hyväksytty Jumalan silmissä. Se luo vapauden. Nyt muutama Sanan paikka jotka vapaasti käännetty.

Joh.1:12 Olen Jumalan lapsi
Joh. 15:15 Olen Kristuksen ystävä
1. Kor 6:17 Minut on liitetty Herraan ja henkeni on yhtä hänen kanssaan.
Ef. 1:1 Olen pyhä.
Ef. 1:5 Minut on otettu Jumalan lapseksi.
Ef. 2:18 Minulla on Pyhän Hengen kautta esteetön pääsy Jumalan luo.
Kol. 1:14 Minut on lunastettu ja kaikki sytini on annettu anteeksi.

Ihmisessä on liha ja henki ja tämä taistelu on uskovassa jatkuvaa kuolemaan asti. Jos kumminkin päätän elää hengen mukaan on minulla hengen mieli ja pystyn sitä kautta kuolettamaan lihan himot ja halut sekä elämään harmoonista onnellista elämää. Synti saa aikaan kuolemaa mutta hengen elämä on elämä ja rauha.

------

Tässä nyt vähän syvempää tekstiä mutta Jeesus haluaa meidät pelastaa helvetiltä ja täällä maanpäällä meidän suurin vihollinen on yleensä me itse. Me itse monilla haitallisilla tavoilla tuhoamme hiljaa itseämme ja valheelliset asiat joita olemme omaksuneet elämämme aikana eivät ole totuus. Me olemme muokanneet itseämme ja koittaneet selviytyä elämän pelissä. Vain totuus voi ihmisen vapauttaa todelliseen vapauteen, sitä ennen ihminen on sidottu ja turmelee itseään monin tavoin. Vielä. Tämä prosessi johon olen nyt lähtemässä alkoi kun huomasin että olen mennyt monessa kohden solmuun, ajatukseni ovat itsestäni kielteisiä ja se on alkanut vaikuttamaan itseeni sekä läheisiini. Tiedän mistä voin saada todellista apua ja valoa. Jos painit samanlaisten asioitten kanssa, tiedät mistä löydät apua. :) Kaikkea hyvää tähän viikkoon jokaiselle! :)
Erotic Razz

Kuten sanoin aikaisemmin, kadehdin sun uskoa. Mut en mä pysty sua ottamaan täysin vakavissaan. Sä ignooraat täysin tieteen ja eri vaihtoehdot. Mä voin olla se fariseus, tosin Jeesus tatuoituna rintaan.
mystikala

Tuomas oli opetuslapsista epäilevä. Uskoi mutta halusi nähdä todisteet esim. reiät Jeesuksen käsissä. Kyllähän sitä saa olla epäilevä eikä kukaan voi "pakottaa" uskoon. Harvalla nämä asiat heti avautuukaan vaan niitä maiskutellaan ja nousee ajoittain mieleen.

En mä tiedettä vastaan ole mutta Raamattu on mun auktoriteettini. Monet tieteelliset asiat mielestäni perustuu oletuksille ja arvailuille eikä ole luotettavia minun mittapuulla. Raamattu sanoo että maailma on noin 6000 vuotta vanha. Se riittää minulle koska Raamattu on totuus. Voin ihan surutta hylätä kaiken sen pois mikä väittää toisin. Mielestäni valtavaa spekulaatioita tuo vain on ja mielettömyyttä että tiedettäisiin mitä "miljoonia" vuosia sitten on käynyt. Tieteellä ei ole näihin antaa mielestäni kuin arvailuja mitä jostain kumman syystä pidetään totena.

Tämä on vain vähän sellainen asia että ajatellaan siitä erilailla. Aina ei tarvi olla kumminkaan samaa mieltä. Suodettakoon se molemmille. :)
Erotic Razz

Samaa mieltä. Enkä missään nimessä pilkkaa sua tms. Jokainen menköön omia polkujaan ja vaikka oltaisiin eri linjoilla, tuetaan tarvittaessa 😊
mystikala

:yes:
Kyyberi

Nyt tuli vahvat Maria Nordin-vibat. Maria lähetti kirjeen Puolustusvoimille, missä kertoi kasvomaskeissa olevista nanoboteista. Marian mukaan maskeissa on jotain liikettä, ja tutkijat sanovat että se johtuu staattisesta sähköstä. Tämä ei Marian mielestä kuulosta uskottavalta, vaan Kiinan asentamat nanobotit ovat hänen mielestään uskottavampi selitys. Vaikka staattisesta sähköstä maskeissa on tutkimustietoa, nanoboteista ei. Eli tieteellinen data heitetään roskiin epäuskottavana, ja pelkkä sana otetaan täysin uskottavana tietona.

Tiede ei sinänsä perustu arvailuille tai oletuksille, vaan teorioille ja niiden kautta faktoille. Teorioita pyritään kumoamaan, ja mikäli tämä ei onnistu tiede pitää teoriaa uskottavana. Täysin päinvastoin kuin uskomusasioissa siis.

Mystikala pitää maapalloa 6K vuotta vanhana, koska kirjassa niin sanotaan. Sen sijaan tieteellinen TODELLA vakuuttava data on epäuskottavaa. Tässä on se perustava ero, mikä tekee tieteen ja uskonnon keskustelusta mahdottoman; tiede on valmis muuttamaan mielipidettään todisteiden valossa, uskonto ei. Tällöin keskustelussa näiden osapuolten välillä ei ole mitään järkeä, mutta keskustelussa itsessään voi olla paljonkin saatavaa lukijoiden kannalta.
mystikala

Mulle taas nämä ajatukset että ollaan lähtöisin apinoista ja miljoonia vuosia vanhasta planeetasta ovat vieraita ja minua viisaammat kun kyseenalaistavat evoluutioteoriaa ilmeisesti usan johtavilta evoluution kannalla olevilta tohtoreilta ovatkin sormi suussa, eivätkä osaa vastata kysymyksiin mitä heille esitetään. Taas kun lähdetään purkamaan asiaa toistepäin eli ihmisestä apinaan niin siinä jo tulee esille miten mahdoton yhtälö se on.

En ole asiantuntija tässä asiassa kuten ei varmaan toisinkaan päin. Lapsille tuodaan vain jo koulussa tätä "totuutta" joka on istutettu tieteelliseen valoon. Mutta kun sitä aletaan tarkemmin tutkia huomataan sen mahdottomuus. Sitä ei vain haluta myöntää koska silloin koko kupla hajoaisi, olisihan se aika järkyttävää varmaan kun varmana tietona ollaan tätä levitetty ja koko tiedeyhteisön ylpeyden päälle voisi ottaa luulisin.

Ne on teorioita, mahdottomia sellaisia mitkä eivät kestä tarkempaa tarkastelua.

Tässä yksi pätkä mikä on vain yksi muiden joukossa mikä osoittaa sen mahdottomuuden. Jos näitä vain rehellisesti tarkasteltaisiin:

"Tuoreiden fossiililöytöjen merkitys on mullistava
Vallitseva akateeminen maailmakäsitys perustuu, todistamatta pätevänä pidettyyn, oppilauseeseen, jonka mukaan eläimiä on ollut maapallolla satoja miljoonia vuosia. Maakerrostumaa ei kuitenkaan voi ajoittaa satojen miljoonien vuosien ikäiseksi fossiileilla, joissa on yhä pehmytkudoksia jäljellä. Tämä vahvistaa viiltävällä tieteellisellä tarkkuudella, että kilometrien paksuiset, pääasiassa merieläimiä sisältävät kerrostumat ovat muodostuneet mittavassa maailmanlaajuisessa vesikatastrofissa tuhansia – ei satoja miljoonia vuosia sitten!"
Angelarch

Viesti Kirjoittaja Angelarch »

Mitäs Mystikala tulen Alien Formussa ensi Yönä Sinun Uniisi, mihin Uskot Huomenna, ..., Onko tämä Usko aina kuin toisin Todistetaan, &, ainoastaan tämä koko Ihmiskunnan Kupla voidaan poksauttaa vain Alien Lajilla, joka vieraili Unessa Minuna, älä pelkää, ...
www.instagram.com/j.3ss3/?hl=fi
mystikala

"Entisistä evoluution mannekiineista on tullut hirmuevankelistoja
Esiin voimalla rynnänneet tyranniliskot kaatavat nyt kehitysopin kulissit kuin keilat. Miljoonat vuodet muuttuvat menneisyyden myytiksi. Kehitysopin kulmakivi on tähän asti ollut väite, jonka mukaan kalliosta kaivettu dinosauruksen luu todistaa kallion yli 65 miljoonan vuoden ikäiseksi. Tämä muinainen, jumalankieltäjien mielikuvitusmaailma on kuitenkin haihtunut kuin aamukaste Saharasta, kun dinosaurusten jäännöksistä eristetään alkuperäisiä pehmytkudoksia. Eikä vain dinosaurusten jäänteistä, vaan muistakin fossiileista, kuten tästä jatkuvasti päivittyvästä luettelosta voidaan todeta:" List of Biomaterial Fossil Papers https://docs.google.com/spreadsheets/u/ ... view#gid=0
mystikala

Siinä osaa aineistoa. Tutkikaa pitääkö paikkaansa. Kyllä tämä usko Angelarch pysyy ei huolta. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Blogit”