Kannattaa ottaa huomioon se, mikä on oma riskinsietokykysi ja tavoitteesi sijotusta tehdessä. Jos aiot tuon 3k laittaa pitkäksi aikaa talteen, kannattaa mielestäni sijoittaa osakkeisiin. MISSÄÄN NIMESSÄ älä laita koko rahaa yhteen osakkeeseen, koska tälloin riski kasvaa huomattavasti. Eli ehdottomasti sinun kannattaa tehdä hajaitettu salkku, jossa toisen osakkeen arvon laskun voi kompensoida toisen osakkeen arvonnousu.
Jos kuitenkin aiot jälkeen päin sijoittaa tuon 50e/kk, suosittelen sijoittamaan nämä pienemmät erät rahastoihin. Monessa pankissa on rahastosäästösopimuksia, joista ei lähde merkintäkuluja, kun sijoitus tehdään tiettynä päivänä. Jos suunnitelet, että laitat 50e/kk osakkeisiin, on se lähinnä melko tuotttamatonta, koska merkinnöistä pankit rokottavat tietyn %-osuuden ja lisäksi vielä otetaan tilin hallinnointikulut, jotka ovat useimmiten n.3e luokkaa/kk (jos olen ihan väärässä korjatkaa?). Myös indeksilainoihin sijoittaminen voi olla varteenotettava vaihtoehto.
Jos itse ostaisin nyt osakkeita, hajauttaisin melko varmoihin aloihin. Ostaisin itse nyt: neste, fortum,yit, nordea, oriola, hkscan ja outokumpu. Nämä kuitenkin perustuvat omiin näkemyksiini, eivätkä ole mitään ostosuosituksia.
Jos olet valmis seuraamaan ja panostamaan asiaan, on mielestäni osakesijoittaminen paras vaihtoehto. Suosittelen myös käymään pankissa henkilökohtaisenpankkineuvojan kanssa juttusilla, koska he osaavat myös useimmiten kertoa pankin tuotteet ja mahdolliset kk kulutu. Tietysti kannattaa ottaa siellä huomioon, että he vetävät kotiin päin, kuten normaalisti bisneksessä tehdään, mutta osaavat kyllä asiansa.
Jos haluat perehtyä asiaan, kannattaa seurata seuraavia sivustoja ainakin: kauppalehti.fi, arvopaperi.fi, talouselama.fi.. Netistä löytyy myös paljon lisätietoa ja pankkien sivuilla on myös paljon infoa.
Toivottavast tämä nyt antoi hieman ohjeistusta asiaan ja onnea sijotuksiin.