@Kauris
Mä vastailen tähän nyt täällä ensimmäisen ja viimeisen kerran. Enemmän kuin mielelläni jatkan privana/puhelussa tms. jos asia vielä painaa mieltä - lisää JOECOOLx#2355 Discordissa.
Aloitetaas ihan alusta. Allekirjoittanut oli aika aktiivinen psivujen streameissa ja varmasti on tullut kirjoiteltua vuosien varrella kaikennäköstä niin asiakommenteista trollailuihin kuin valistuneista arvauksista aivan paskapuheeseen pokerin osalta. Moni varmasti ihmetellyt miten se hero jaksaa olla välillä äänessä (Paken kuvaus kun tavattiin ekaa kertaa Tallinnassa: kirjottaa niin nopeesti että chatti vilisee silmissä). Suun vois varmasti pitää välillä kiinni niin sisältö ois herollakin laadukkaampaa, mutta kiusaajaksi tai moderaattorioikeuksien abuseejaks kukaan ei ole vielä tullut sanomaan. Päinvastoin, itse ainakin hyvin kiitollisena monista hyvistä kaverisuhteista mitä täältä on tarttunut mukaan ja välillä jopa ihmetellytkin, miten suomiskene näin mukavaa porukkaa vs ehkä tietyt piirit ulkomailla, mitä päässyt todistamaan vierestä. Ja joskus jopa kiitostakin saanut, kun jeesaillut vapaaehtoisesti streamin parissa työhommien päälle, jotta saadaan suomiskene urilleen.
Anyways, tapaus Kauris. Mä en oo streameissa kerennyt pyörimään ~puoleen vuoteen, enkä tosiaan henkkoht ikinä sun kanssa jutellut (?), joten vähän ihmetytti kun täällä kaivellaan auki vuosien takaisia patoumia silmät trendikästä cancel-kulttuuria kiiluen, ohimennen viitaten johonkin älyttömiin Twitchille lähetettyihin valituksiin ja suoranaisesti mustamaalataan heroa. Ensinnäkin pahoittelut on selvästi paikallaan, kun mun viestit on jäänyt sua kaivertamaan. Tämä ei ole mun minkään viestin tarkoitus ollut. Naljailua on varmasti ollut molemmin puolin, mutta jokainen tuolla chatissa enemmän aikaa viettänyt kyllä on huomannut et välillä vittuilen/trollailen kun aihetta on, ihan hyvissä mielin ilman mitään henkilökohtasta. Jos on tullut joskus sanottua "oos nyt hiljaa" -tyylistä, siihen vaaditaan kontekstia ympärille - eikä tässä virheettömiä todellakaan olla.
Ja jos streameri kysäsee mielipiteitä jostain hanskoista, ei se mun mielestä tarkoita sitä, että keskustelua chatin ehdotuksista ei saisi tulla. Yleensä näissä haetaan loppupäätelmänä teoriapohjaista näkemystä, jos joku on sattunut pyörittelemään vastaavaa spottia enemmän vaikka mainitussa HRC:ssä tai muuten peliteoreettisesti. Tällä päästään kuitenkin lähimmäs oikeaa vastausta, josta lähdetään sitten tarvittaessa soveltamaan. Arvailulla ei pitkälle pötkitä lähtökohtaisesti. Näin sitä opitaan, ja itse ainakin otan vaan oppina jos joku asiaa enemmmän tutkaillut avaa sanaista arkkuaan. Kuuluu asiaan, että saatan randomisti ottaa vaikka jonkun basistin käden esille ilman että siitä oli mitään kysymyksiä ja olla täysin eri mieltä siitä miten sen pelaisin.
Ilmeisesti nää sun patoumat johtaa juurensa jonnekkin kauas vuosien taakse. Muistan yhden streamin, kun erittäin tervetullut uusi pelaaja & katsoja alkoi kyselemään neuvoja chatissa. Jotain aika peruskamaa, ja puheeksi tuli tyyliin paras saitti MTT-aloittelijalle pienellä kassalla. Tästä päästiin sitten juttelemaan miksi olisi järkevää pelailla pienen fieldin micropelejä pehmeissä verkoissa, kun näitä suositeltiin useemman toimesta chatissa. Olit kuitenkin täysin toista mieltä, suositellen omaan korvaan absurdisti (täysin sen mukaan miten muistan) 11d pelejä 200d kassalla ja nimenomaisesti megafieldejä. Tosta muistan näpäyttäneeni, enkä ollut yksin mielipiteeni kanssa. Siinä hetkessä se näytti siltä, kun trollaisit tai haluaisit vaan nähdä uuden pelaajan menevän poikki. Mutta tästä on tosiaan helvetin monta vuotta aikaa, joten en lähde jotain yksittäistä keskustelua kaivelemaan enempää. Aikaa kulunut ja ymmärrän, että silloin varmasti yritit auttaa vain omalla tavallas. Mutta jäi vaan jotenkin mieleen se, miten sun kanssa argumentointi on todella raskasta, kun jatkuvasti uhriudut, jos sun mielipidettä tai neuvoa lähtee haastamaan. Sulla on täydet oikeudet kirjoitella täysin mitä lystää ja omia mielipiteitäs, ei niitä kukaan oo sensuroimassa. Mutta joka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön. Jos puhdasta argumentointia ei pysty harrastamaan, kannattaa varmasti miettiä miten usein voi lähteä laukomaan kommentteja ilman, että voi myöntää olevansa väärässä. Mun mielestä nykykulttuurissa argumentointi ja keskustelutaito on pikkuhiljaa hävinnyt taustalle, ja tilalle on tullut nimenomaan tahalleen väärinymmärtämistä ja uhriutumista. Sääli.
---
Tosta "-0,15 kuuluu virhemaginaaliin eli maksetaan" HRC-keskustelusta sen verta, että toit kirjaimelliseti esiin vanhan koutsisi kun kysyin perusteluja sun pointtiin, ja mä totesin siihen että uskon sen sijaan BBZ:n tapaan lukea HRC:tä enemmän kuin kenenkään muun tässä skenessä. Koutsini "fanituksen" sijaan voitaisiin tuoda esiin relevantimmat pointit esim. hänen 100% omistuksesta pisimpään pystyssä olleesta steikkitallista (johon betsaa vuosittain miljoonia), pitkä ura high stakes SNG-harjana ja varsinkin, että hänet tunnetaan pokeriappien HRC/PIO jne. edelläkävijänä ja yhtenä eniten näitä softia pyöritelleenä yksittäisenä henkilönä. Jos BBZ sisällöissään ottaa +0,1 spotit ja jättää aina ottamatta -0,01, se riittää mulle. Saman tiedon voi käydä kuuntelemassa $300/h hinnalla ja jatkaa eri mieltä olemista.
---
Kuten täällä muutkin totesivat, psivujen chatin moderointipolitiikka on varmasti Twitchin löysimmästä päästä eikä sensurointia juuri tapahdu. Et tainnut väittääkään, mutta en mielestäni ikinä sua timeoutannut. Ja jos olen, se on tapahtunut asperger-kommentin tapaisesta (edit: ed. viesti selventääkin tätä casea) henkilökohtaisuuksiin menosta enkä nyt ainakaan abusena. Muutenkin tää sun mandaatti "modeoikeuksien väärinkäytöstä" on hyvin kummallinen, kun niitä en varsinkaan itse mitenkään käytä. Eikä juuri kukaan muukaan. Jos sua koko ajan tuolla mykistettäis ja sensuroitais, olis varmasti ihan paikallaan julkinen keskutelu moderoinnin linjasta. Mutta mitään tämmöistä ei tosiaan oo tapahtunut. En tänne tosiaan enää vastaile kun koko case lähti suorilta yksipuoliseks mustamaalaamiseks, jatketaan privana jos haluat.