GNAGL kirjoitti: ↑22 Helmi 2021, 15:02
HUPiin saakka päästiin ja siinä olikin sitten vastassa yksi näistä joka käsi all-in tyypeistä. Oon joskus aikaisemminkin tiedustellut (vastausta saamatta), että millä kädellä HUPissa kannattaa kopata jos pelataan erittäin syvinä (tyyliin 40BB) ja vihu laittaa joka kädessä all-in? Mulla ei oo oikein hajuakaan. Siis Q7:han on se average käsi HUPissa, mutta ei kai tuollaisessa tilanteessa kannata Q8:lla kopata vaan odottaa vähän parempaa kättä? Vai?!? En osaa yhtään hahmottaa millasta kättä tollasessa tilanteessa pitäis odottaa. Siis totta kai sen yhden käden näkökulmasta se Q8 koppi on +EV, mutta se ei kai voi olla optimaalistrategia jos tietää vihun menevän joka kädellä all-in eli pääsee varmasti arpomaan laatukäsilläänkin isosta potista?!?
Eikö tähän todellakaan kenelläkään ole heittää näkemystä? Tää on nyt jo toinen kerta kun kyselen samaa ja nolla vastausta tullut. Sitä luulisi, että pokerifoorumilla jollakulla olisi antaa tähän ainakin jotain kommenttia
Laitetaanpa blogin puolelle vähän vedonlyöntipohdintaa. Niin kuin olen aikaisemminkin kertonut niin olen miltei koko kauden ajan lyönyt rahaa Brightonin puolesta likoon, koska niiden peli on näyttänyt niin hyvältä. Puolustus pitää ja maalipaikkoja joukkue luo mukavaan tahtiin. No, eilen nähtiin jälleen kerran se tuttu tarina. Brighton dominoi peliä ja luo selvästi enemmän maalipaikkoja kuin vastustaja, mutta 90 peliminuutin jälkeen kuitenkin taululla 1-2 vastustajalle. Mistä vedonlyönnissä erottaa varianssin/huonon runin ja analyysivirheen? Tätä oon aika paljon pohtinut. Kuinka kauan voi luottaa pelkkiin omiin silmiin ja statseihin jos joukkueen tulokset pysyvät kuitenkin koko ajan selvästi heikompina kuin "pitäisi"?
Tämän kauden Brighton on malliesimerkki tästä. Luotuihin maalipaikkoihin pohjautuvan odotusarvoisen sarjataulukon mukaan joukkueen pitäisi olla Valiloliigassa tällä hetkellä sijalla 5!!! Oikeasti he ovat sijalla kuusitoista odotusarvoa 15.82 sarjapistettä vähemmän keränneenä! Maaleja joukkueen olisi odotusarvon mukaan pitänyt tehdä seitsemänneksi eniten sarjassa. Todellisuudessa he ovat kuitenkin tehneet vasta 14. eniten 11.85 maalia odotusarvoaan vähemmän. Onko tämä kaikki vain huonoa runia/varianssia?
Sinänsä ihan hyviä perusteluja löytää sille, miksi Brighton ei tee maaleja ja kerää sarjapisteitä niin paljon kuin "pitäisi". Brightonilla ei kiistatta ole sarjan kärkipään yksilöitä eikä kliinisiä maalintekijöitä. Tämä selittänee ainakin osan todellisuuden ja odotusarvojen eroista. Mutta kuinka ison osan? Miten yleensäkään tuota pystyy arvioimaan?
Otetaan toinen esimerkki, joka kertoo siitä, että varianssia joukkueurheilussa todellakin on. Ja myös niillä huippuyksilöitä sisältävillä joukkueilla. Viime kaudella Liverpool dominoi tuloksellisesti täysin Valioliigaa. Karkasi jo ajoissa muilta ja lasketteli ylivoimaiseen mestaruuteen. Tuolloin hämmästeltiin pitkään sitä kuinka odotusarvoisissa statseissa joukkue ei ollut millään tavalla ylivoimainen. Itse asiassa ainakin pitkään City oli niissä jopa Poolia edellä (en muista miten tilanne kehittyi loppukaudesta). Liverpoolin parhaat yksilöt ovat aivan maailman ehdotonta huippua toisin kuin Brightonilla, joten siinä mielessä on loogista, että he pystyvät tekemään maaleja ja keräämään sarjapisteitä odotusarvoja enemmän.
Vaan miten on sitten käynyt tällä kaudella? Pääosin samat yksilöt eikä odotusarvoiset statsit eroa radikaalisti viime kaudesta. Nyt joukkue on kuitenkin tipahtanut jo ajoissa mestaruusvauhdista ja sillä on suuria vaikeuksia päästä edes neljän joukkoon ja Mestarien liigaan. Osittain heikkoja tuloksia voidaan selittää puolustuksen loukkaantumissumalla ja etenkin maailman parhaan(?) topparin Virgil van Dijkin poissaololla. Toisaalta myös hyökkäyspeli on sakannut pahemman kerran. Joukkue on jäänyt hämmästyttävän monessa ottelussa nollille ja tehnyt nyt odotusarvoa vähemmän maaleja siinä missä viime kausina joukkue on tehnyt juuri päinvastoin selvästi odotusarvoisia lukuja enemmän maaleja. Pudotus on siis ollut melkoinen myös hyökkäystehoissa mitä eivät toppariongelmat suoraan selitä. Vain varianssia/huono runia, koska hyökkäyspäässä heiluvat ne samat huippuyksilöt kuin viime kaudellakin?
Tällaista pohdintaa tänään. Jos blogia sattuu lukemaan joku betsiammattilainen tai vastaava niin olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä näihin.