Pokeri - mitä sen jälkeen?

Pokerisivut.comin käyttäjien omat blogit
mystikala

Re: Pokeri - mitä sen jälkeen?

Viesti Kirjoittaja mystikala »

KiraKirAxu kirjoitti: 17 Huhti 2021, 00:14 Itsehän olen kaikenlaiseen hihhulointiin taipuvainen enkä luota pelkkään loogiseen ajatteluun. Mutta muiden käännyttäminen ja helvetillä pelottelu ei oikein ole koskaan innostanut. Jumala joka lähettää syntiset helvettiin ei kuulosta sori vaan kovin rakastavalta. Helvetin ja kadotuksenhan toit heti kättelyssä esiin; tällaista pelottelusta ja tuomitsemisesta liikkeelle lähtevää uskonnollisuutta en ole koskaan ymmärtänyt. Siksi kristinusko hengellisyyden lähteenä lakkasi innostamasta itseäni jo teini-ikäisenä ja siirryin henkisessä etsinnässäni itämaisempaan suuntaan.
Itsekin teini-ikäisenä lähdin etsimään sitä jotain muualta. Täysillä elämistä, juhlimista mutta se tyhjyys vaan vaivasi. Olin masentunut ja ahdistunut ja koitin mm. Sahaja joogaa ja reiki energiahoitomuotoa johon minulle oli tehty vihkimyksetkin. Aluksi tuosta reikistä sainkin helpotusta, kunnes asiat meni aika kummallisiksi. Näin myös erikoisen unen joka laitto jarruja päälle. Lopulta olin joutunut sellaiseen tilanteeseen etten voinut sanoa muutakuin Jeesus auta. En tiennyt mitään muuta mitä tehdä. Siitä alkoi minun muutokseni, sain apua Jeesukselta. Olin miettinyt onko mitään totuutta olemassa. Onko se edes mahdollista? Uskoon tulon jälkeen tajusin että totuus oli ollut koko ajan edessäni. Vanhempani ovat uskossa ja heillä on kotonaan Raamattu. Totuus on Raamatussa. Kaikki mitä ihminen elämäänsä tarvitsee. Ohjekirja inhimillisyyteen ja pelastukseen. Olin muut tiet kokeillu mut ajattelin etten koskaan uskoon tule. Koin sen ahdistavana enkä uskonut siihen. Kumminkin kun tulin uskoon tajusin että se totuus jota olin koko elämäni etsinyt olikin tuossa kirjassa. Se tuntui käsittämättömälle. Se oli ollut niin salattu minulta etten sitä ollut ymmärtänyt.

Sain valtavan ilon ja rauhan mitä en ollut koskaan kokenut ja tiesin että tätä olen koko elämäni etsinyt. Ihmisen sisällä on kaipaus Jumalan puoleen, sitä kaipausta koitetaan saada täytettyä monilla eri asioilla. Osa pyrkii laittamaan sen pois ja kovettamaan itsensä. Osa etsii vastauksia muista uskonnoista, mutta se mikä on lohdullista myös sinä ja kaikki muut ihmiset voivat tulla tuntemaan totuuden.

Matt.7:8-9
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Jos etsit totuutta ja sydämessäsi rukoilet että Jeesus jollain tapaa näyttäytyisi että Hän on todellinen ja elää tänäkin päivänä, Sanan mukaan sinulle vastataan. Minulle vastattiin myös, ei heti mutta kolmen kuukauden päästä alkoi tapahtumaan.

Joh. 6:37
Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

Elämä on välistä kovaa ja on minullakin omat karikkoni ollu vaikka uskossa olen ollutkin. Se mikä on eri mitä ennen uskoontuloa että nyt on toivo. On toivo mistä pitää kiinni. Ennen ei sitä ollut ja tätä toivoa tämä maailma tarvitsee. Ja se ei ole uskottelua että joku rakastaa vaan Jumalan antamaa uskoa että Jeesus rakastaa minua, on antanut Pyhän Henkesä minuun asumaan joka minua lohduttaa ja auttaa. En ole yksin tämän pimeän maailman keskellä vaan Hän joka minua rakastaa on minun kanssani.

Ja myönnän. Olen heikko ihminen. Rikkinäinen edelleen. Mutta heikkoja ja toivottomia tapauksia varten Jeesus tuli.
tangamash

Viesti Kirjoittaja tangamash »

mystikala kirjoitti: 18 Huhti 2021, 11:21 Osa etsii vastauksia muista uskonnoista, mutta se mikä on lohdullista myös sinä ja kaikki muut ihmiset voivat tulla tuntemaan totuuden.
Miten islamin uskoiset vaikka Lähi-Idässä, saa tulla tuntemaan totuuden? Siellä on miljoona tolkulla Jumalan luomaa kansaa, jotka ei ole ikinä kuullut Jeesuksesta. Aika epäreilu jako pelastuksen kannalta, syntyä noille seuduille
mystikala

Viesti Kirjoittaja mystikala »

tangamash kirjoitti: 18 Huhti 2021, 21:26
mystikala kirjoitti: 18 Huhti 2021, 11:21 Osa etsii vastauksia muista uskonnoista, mutta se mikä on lohdullista myös sinä ja kaikki muut ihmiset voivat tulla tuntemaan totuuden.
Miten islamin uskoiset vaikka Lähi-Idässä, saa tulla tuntemaan totuuden? Siellä on miljoona tolkulla Jumalan luomaa kansaa, jotka ei ole ikinä kuullut Jeesuksesta. Aika epäreilu jako pelastuksen kannalta, syntyä noille seuduille
Islamilaisiinkin maihin tehdään lähetystyötä ja niistä on pieni osa tullut uskoonkin. Jotkut Islamin uskoiset ovat kertoneet että Jeesus ilmestyi heille unessa ja he sitä kautta tulivat uskoon. Se on pimeättä aluetta kyllä. Mutta nykyään Suomenkin kenttä on pimeätä, erilailla. Täällä tarvitaan myöskin lähetystyötä, pimeys on täällä erilailla sitonut ihmisiä. Paljon toivottomia, ahdistusta, itsetuhoisuutta, mielenterveysongelmia yms. Toki Islamilaisia on älytön määrä ja työtä hirvittävästi sekä vankka kutsumus täytyy työhön olla koska on niin vaarallinen paikkakin. Mutta kaikille kansoille pyritään viestiä viemään eteenpäin.
Kyyberi

Viesti Kirjoittaja Kyyberi »

Jos jumala on luonut kaiken, ja luo edelleen, niin miksi ihmeessä hän on luonut suurimman osan maailman ihmisistä uskomaan valejumaliin? Tää on tätä logiikkaa, joka ei avaudu mitenkään. Jos jumala olisi yritys, niin luultavasti voittaisi palkinnon maailman huonoiten pyöritettynä yrityksenä.
Tuulenhalkoja

Viesti Kirjoittaja Tuulenhalkoja »

Kyyberi kirjoitti: 19 Huhti 2021, 11:42 Jos jumala on luonut kaiken, ja luo edelleen, niin miksi ihmeessä hän on luonut suurimman osan maailman ihmisistä uskomaan valejumaliin? Tää on tätä logiikkaa, joka ei avaudu mitenkään. Jos jumala olisi yritys, niin luultavasti voittaisi palkinnon maailman huonoiten pyöritettynä yrityksenä.
Oisko se tuo vapaa tahto, tai vastaava miksi sitä kutusutaan missäkin uskonnossa.

Jos jumala niminen yritys ois luonut universumin parhaan videopelin, mitä myytäisiin miljardeja, niin pitäisiskö sen tulla jokaisen luokse pelaamaan se peli, sen pelin ostajan puolesta? Elämän tarkotuskin pitäisi selvitä jo kannessta..

edit. Mikrosta ottamani ateria poksahti silmille, pääsi sponttaani ”jumalauta”, siitä se ajatus sitten taas lähti… oishan se hienoa jos kaikkialla ois monty python tai ”TRUMP” tyyliin jumala yrityksen mainostauluja, mitä ei vois tulkita väärin. Lokit ois semmosia lentäviä ”GOD” tekstejä, aurinko ois itse pomon muotokuva.. Ehkä se on jo? :-k
Kyyberi

Jos jumala loi kaiken, mutta nyt katsoo sivusta koska ihmisillä on vapaa tahto, niin mikä idea on rukoilla? Kun niihin vastataan, ihmiset puhuvat kielillä, parantuvat ihmeellisesti yms. sehän todistaisi jumalan mahdollisuuden vaikuttaa maailmaan? Kaatuuko puu jumalan tahdosta, vai eikö jumalalla ole mahdollisuutta vaikuttaa luonnonilmiöihin? Vapaa tahto itsessään on jo sellainen mindfuck-käsite, että siihen kun sotketaan jumalan mahdollisuus tai mahdottomuus mukaan, ei ihme että oikein kukaan ei täysin selvillä ole mihin itsekään uskoo.
Erotic Razz

Viesti Kirjoittaja Erotic Razz »

Vastaan miten itse tulkitsen uskon aatteita, en välttämättä miten itse uskon.

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Hän antoi ihmiselle vapaan tahdon valita, eli ihminen voi itse ottaa uskon sydämeensä. Rukous on siis valinta ja tie Jeesuksen luo. Omnipotentia ei edellytä potentian aktualisoimista.
Anyway, Hemingway, aurinko myös laskee.
Tuulenhalkoja

Rukoileminenkin on myös aika monimuotoinen kokonaisuus jonka idea on varmaan jokaiselle taholle vähän eri. Tapa, meditaatio, opetettu asia, traditio… Ei sekään ole mikään täydellisesti toimiva automaatti ”tossa on ohjekirja. Älä laita kissaa sinne!”.

Niin, itse ainakin oon joskus järkeillyt, että ilman vapaata tahtoa ois ”fixattu” maailma jossa kaikki tapahtuis kontrolloidusti. Tai oltais ihan samallaisia perus moraalit omaavia eläimiä kun kaikki muut luontokappaleet. Vapaalla tahdolla saatiin kyky vilkasta esiripun taakse, laajemman tietoisuuden taakka ja ”jumala” ei puutu suoraan meidän tekemisiin.
Erotic Razz

Totta. Ja vapaan tahdon tulisi olla perusoikeus. Jos itse olisin ukko ylijumala, arvostaisin enemmän jos ihmiset tulisivat tahdostaan luokseni, kuin jos tunkisin atraimen epäröivän perseeseen ja vetäisin genitaaleista tyköni. Toisaalta pelote manalasta lienee psykologista pakottamista.

Oli ihminen kristitty tai ei, hengellisyys hyvin laajassa mielessä on arvokasta. Elämän tarkoituksen miettiminen. Arvojen ja moraalin pohtiminen. Filantropia ja ympäristön kunnioittaminen. Hiljentyminen.
Kyyberi

Mites sitten ajatus siitä, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, osuu jumalan kanssa yksiin? Sulkeeko vapaan tahdon puuttuminen pois jumalan? Joskus kuuntelin esitystä juuri tästä "onko vapaata tahtoa olemassa?" ja mitä enemmän sitä funtsi niin sitä kipeämmäksi pää tuli. Varmaan pitäisi aloittaa siitä, mitä on vapaa tahto.
Tuulenhalkoja

Kyyberi kirjoitti: 19 Huhti 2021, 16:30 Mites sitten ajatus siitä, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, osuu jumalan kanssa yksiin? Sulkeeko vapaan tahdon puuttuminen pois jumalan? Joskus kuuntelin esitystä juuri tästä "onko vapaata tahtoa olemassa?" ja mitä enemmän sitä funtsi niin sitä kipeämmäksi pää tuli. Varmaan pitäisi aloittaa siitä, mitä on vapaa tahto.
Eiks se paratiisi vaihdettu vapaaseen tahtoon. Eli oltais paratiisissa vielä eläimenä viettämässä harmoonista elämää?

Eipä näitä ole tullu vuosiin mietittyä. Rupee vähän jomottelemaan, ehkä se tekee ihan hyvää. :)
Erotic Razz

Hyvää pohdintaa ja näitä on kiva miettiä ja oppia uusia näkökulmia.

Miksi ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa? Ihmisellä ei ole aina vapaata valintaa (laki tai vaikkapa fasismi), mutta ihmisellä on vapaa tahto ajatella asioista tietyllä tavalla ja toimia osin sen puitteissa. Vai viittaatko että olemme geeniemme ja ympäristön kahleissa ja siten tahtomme on determinististä, vaikka luulemme toisin?
Kyyberi

Se siinä oli ajatuksena, että kaikki valintamme ovat tulos aiemmasta elämästämme. Se tuntuu vapaalta, mutta joki saa meidät tekemään valintamme. Geenit, kasvatus, ympäristön vaikutus, tunteet yms.

Esim. minulla on vapaa tahto valitava, syönkö tämän karkin vai en. Toisen näkökulman mukaan se tuntuu vapaalta, mutta koko aiempi elämämme lopulta ratkaisee, kumman päätöksen teemme. Keskustelussa oli näkökulmana se, pitäisikö rikollisia rangaista, koska rangaistuksen ajatus perustuu vapaaseen tahtoon. Toki aika simppeli asia, ilman rangaistuksia todennäköisesti epäsuotuisan käytöksen määrä kasvaisi. Mutta kun aletaan miettimään missä menee raja, päästäänkin mielenkiintoisiin tilanteisiin. Esimerkiksi lapsena pahoinpidelty ja vaille hyvää kasvatusta jäänyt lapsi, josta tulee empatiakyvytön, tunteiden hallinnalta vajavainen, väkivaltainen ja väkivallasta fantasioiva ilman omaa valintaa, ja tekee sitten väkivaltaisen teon toista ihmistä kohtaan. Pitääkö rangaista, ja jos pitää niin miten paljon?

Varsinkin lastensuojelun puolella, niiden raffeimpien tapausten kohdalla, tätä tuli pohdittua. Luultavasti asiakkaista (pieniä lapsia) osa tulee olemaan isompana juurikin niitä, jotka sitten päätyvät lehtien otsikoihin ja koko kansan sylkykupeiksi. Mutta kun peilaa siihen lapsuuteen ja taustaan, niin väkisinkin herää kysymys miten paljon lopputulemasta oli heidän omaa valintaansa ja syytänsä. Toki on aina helppo ottaa esimerkki ihmisestä, joka on käynyt saman läpi mutta päätynyt paremmalle polulle. Joskus se on pienestä kiinni, ja päällisin puolin samanlaiset taustat eivät tarkoita samanlaisia lähtökohtia. Vankilan tarkoitus Suomessa on vapaudenmenetyksen ohella kuntouttaa asiakas takaisin yhteiskuntaan. Jos vertaa jenkkien systeemiin, se toimii erittäin hyvin. Vankilaan palaamisprosentti on aika pieni. Nyt jos se rikollinen on sekaisin, eli syyntakeeton, hänet määrätään pakkohoitoon. Mutta entäs, kun asiakas on osittain syyntakeeton?

Esimerkiksi Koskelan murhakeissin pääjehu. Osan mielestä vaan nirri pois ja linnaan loppuiäksi. Veikkaan, että jos pojan historiaan pääsisi käsiksi, sieltä löytyisi aika traaginen tarina. Mikä on siis oikea rangaistus?

Vähän lähti rönsyilemään. :)
Tuulenhalkoja

Kun on vapaa tahto niin joutuu itse etsimään ja määrittämään rajat. Sekä yksilötasolla, että yhteiskunnallisella. Oot vapaa tekemään myös virheitä. Jos ei olisi vapaata tahtoa ja kaikki olisi täysin ”herran hallussa” niin ei tulisi tilannetta missä voisit syödä liikaa karkkia.
Ketunnaama

Viesti Kirjoittaja Ketunnaama »

Ite ollu lähes aina sitä mieltä, että kaikki uskonnot pitäis kieltää.

Mut hauska nähdä että, ei niin kovin uskonnollisella uhkapelifoorumilla, kyseinen keskusteluaihe on ns. kuuminta hottia.

Jatkakaa. I am out ja aamen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Blogit”