Neuvoja aloittelijalle

Opastusta vasta-alkajille
LoveisHell

Neuvoja aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja LoveisHell » 09 Syys 2007, 15:39

Olen nyt pelannut pokeria noin kuukauden ajan, jos otetaan tauot pois laskuista. Aloitin pelaamalla Pokerihuoneella Hold 'emia pienimmillä panoksilla mitä löysin (NL4 = buy-in 4€?) ja shortti pöydässä (6 pelaajaa). Fixed-limitiin en koskenut jostain syystä, vaikka aloittelijan olisi kuulemma hyvä aloittaa siiitä. Muistaakseeni peli oli suhteellisen voitokasta ja rupesin pelaamaan seuraavalla panostasolla (NL10), siellä voitin jonkun aikaa ja taisin saada rollini 60€ asti. Sitten jostain syystä peli heikkeni ja rupesin häviämään, pelasin luultavammin liian löysästi. Olin samalla siinä vaiheessa pelannut myös Prima-verkossa, jossa onnistuin myös häviämään rahani, vaikka ensimmäisenä pelipäivänä uudessa verkossa voitin 30$.

Nyt olen pitänyt pienen tauon ja lukenut pokerikirjallisuutta (Pokerin käsikirja, Little Green Book, Pelaa pienillä panoksilla ja voita.., ja puolet Pokerin teoriasta) ja uskon olevani parempi pelaaja kuin aikaisemmin. Aloitin pelaamaan NL10 tasolla short pöytiä, mutta viikonlopun kokeilun jälkeen olen huomannut etten pysty voittamaan tällä tasolla suhteellisen suoraviivaisella peruspelillä. Kahden päivän jälkeen olen noin 20$ tappiolla. Olen ottanut aika paljon suuntaa antavia ohjeita tästä oppaasta, koska pokerikirjoissa ei käsitellä short-pelejä.. http://www.pokerimestari.com/pokerioppa ... ml?garpg=8

Mitä mieltä olette oppaasta ja voitteko antaa neuvoja miten voisin parantaa peliäni. Haluaisin kovasti oppia pelaamaan paremmin.

Case

Viesti Kirjoittaja Case » 09 Syys 2007, 16:16

Tervetuloa foorumille!

Heti ensimmäisenä viestistäsi osui silmääni, kuinka sanoit: "Aloitin pelaamaan NL10 tasolla short pöytiä, mutta viikonlopun kokeilun jälkeen olen huomannut etten pysty voittamaan tällä tasolla suhteellisen suoraviivaisella peruspelillä. Kahden päivän jälkeen olen noin 20$ tappiolla."
Kaksi päivää on aivan liian lyhyt asia tekemään johtopäätöksiä sen suhteen onko pelisi voitollista vai ei. Vasta kymmenien tuntien jälkeen saat luotettavampaa suuntaa sille oletko oikeasti voitollinen pelaaja vai et. Täysi varmuus tulee vasta satojen tuntien pelin jälkeen.

NL10-tasolla ei kannata kummemin tehdä muuveja. ABC-pokerilla esimerkiksi tuon linkittämäsi oppaan ohjeiden mukaisesti teet melko varmasti voittoa. Bluffeja toki saa tehdä, mutta suuntaa ne vain niitä pelaajia kohtaan jotka tunnistat taitavemmiksi. Valitettavasti omat neuvoni NL10-tasolle jäävät tähän, sillä pelaan itse isompia tasoja.

Kassanhallinta on myös jotain mitä tosissaan pokeria aloittelevan kannattaa muistaa. Hyvä nyrkkisääntö aloittelijalle on "vähintään 20 buy-iniä". Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että pienemmälläkin kassalla voi pelata jos poikkimeneminen ei ole mitenkään vakava juttu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että 5 buy-inin heitto suuntaan tai toiseen on solidillakin pelillä helposti mahdollista saman päivän aikana. Mainitsemasi $20 tappio NL10-pöydässä on siis aivan perus heilahdus alaspäin. Pokeria ammatikseen pelaavat pitävätkin usein itsellään jopa yli 50 buy-inin pelikassan.

Yksi oman pelin kehittämisen apuväline voisi olla myös blogin pitäminen (esimerkiksi täällä pokerisivuilla), johon lisäilet silloin tällöin mielenkiintoisia/haastavia pelitilanteita muiden ihmisten kommentoitavaksi.

Dempsey

Viesti Kirjoittaja Dempsey » 09 Syys 2007, 16:49

Ehkäpä kannattaa kokeilla full-pöytiä aluksi? Siellä luulisi aivan peruspelillä pärjäävän paremmin kuin shortissa, jossa on pakko "arpoa" vähän enemmän, ja joutuu useammin vaikeisiin tilanteisiin. Opettelet siis ensin fullin pelaamista, ja sitten myöhemmin voit siirtyä shorttipöytiin kun kokemusta on jo karttunut.

Mun mielestäni fixed limit on tietyssä mielessä jopa vaikeampi peli kuin no limit, mutta ehkä aivan täysin keltanokille se on "turvallisempi" peli siinä mielessä, ettei ole niin välitöntä vaaraa hävitä "suurta" summaa yhdellä kertaa.. Jos siis lähtökohtana on lähinnä pelaamisen opettelu eikä voitollinen pelaaminen ole niin välitön tavoite. (Suomeksi sanottuna siis: jos olet huono pelaaja, niin todennäköisesti häviät vähemmän limitissä kuin no limitissä... :) )

Mutta jos vähän ymmärtää pelistä jotain, niin mielestäni voi kyllä hyvin pelata suoraan no limitiä... Itsekin käytännössä aloitin no limitillä. Pot limit on melkein sama asia kuin no limit, mutta pot limit -pöydät ovat usein vähän löysempiä, joten kannattaa katsastaa niitäkin, jos sopivia pöytiä sattuu verkostasi löytymään.

Case

Viesti Kirjoittaja Case » 09 Syys 2007, 17:01

Olen samaa mieltä Dempseyn kanssa; full voi olla fiksumpi alkuun ja NL kannattaa aloittaa heti, jos se enemmän kiehtoo. Itseäni on jälkeenpäin harmittanut miksi hieroin kohtuu heikolla tuloksella FL:ää lähes vuoden ja tajusin vasta sitten aloittaa NL. Omat helpot ja vaikea jutut molemmissa peleissä on ja pienillä tasoilla biittaa kumman vain ihan solidilla peruspokerilla. Kyllä ne paistit nykyään suuntaa yhä enemmän ja enemmän vain NL-pöytiin katsottuaan TV:stä turnauspokeria.

LoveisHell

Viesti Kirjoittaja LoveisHell » 09 Syys 2007, 17:22

Tämä on hyvä tietää. En siis pakosti pelannut täysin huonoa peliä vaan tälläinen saattaa olla normaalia. Ja tulevaisuudessakin tälläisiin pudotuksiin on hyvä varautua. Nähtävästi pitäisi sitten lisätä pelikassaa hieman, koska minulla on tuosta 20 buy-innista tällä hetkellä 2.6.

Kiitos paljon neuvoista. Myös muita neuvoja otetaan vastaan esim. sivuston valinnasta tai sellaisilta pelaajilta jotka pelaavat alemmissa limiiteissä.

degnic

Viesti Kirjoittaja degnic » 09 Syys 2007, 17:22

itse aloitin shortstack fullring peluulla, siitä fullring max buyin ja siitä shorthanded max buyin ja suosittelen tätä. Shortstack peluulla oppii hyvin antamaan muiden käsille handrangeja ja muutenkin peruspelin oppii nopeammin tätä kautta mielestäni.

Case

Viesti Kirjoittaja Case » 09 Syys 2007, 17:41

LoveisHell kirjoitti: Kiitos paljon neuvoista. Myös muita neuvoja otetaan vastaan esim. sivuston valinnasta tai sellaisilta pelaajilta jotka pelaavat alemmissa limiiteissä.
Kannattaa valita sivusto joka tarjoaa jonkinnäköisen talletusbonuksen ja/tai rakebackin. Rakeback siis tarkoittaa sitä, että maksamastasi rakesta annetaan takaisin tietty prosentti esim kerran kuukaudessa (jos käsite oli epäselvä...). Alkuun nyt voisi suositella vaikka FortunePokeria, joka kuuluu Bossin verkkoon (samoin kuin esim 4champs, PokerHeaven,...). Sinne saa Pokerisivujen kautta (linkki etusivulla) 30% rakebackin ja talletusbonuksen - molemmat yhtä aikaa. Talletusbonusta maksetaan pienissä erissä suoraan tilille, joten vaikka pelaisit vähemmän niin osan bonuksesta saa kohtuu helposti grindattua.

Zami80

Viesti Kirjoittaja Zami80 » 09 Syys 2007, 18:13

LoveisHell kirjoitti:Tämä on hyvä tietää. En siis pakosti pelannut täysin huonoa peliä vaan tälläinen saattaa olla normaalia. Ja tulevaisuudessakin tälläisiin pudotuksiin on hyvä varautua. Nähtävästi pitäisi sitten lisätä pelikassaa hieman, koska minulla on tuosta 20 buy-innista tällä hetkellä 2.6.

Kiitos paljon neuvoista. Myös muita neuvoja otetaan vastaan esim. sivuston valinnasta tai sellaisilta pelaajilta jotka pelaavat alemmissa limiiteissä.
Kannattaa varautua näihin swingeihin. Sitä on vaikeaa uskoa sillon kun menee hyvin ja voittaa koko ajan, mutta joskus voi tulla esim 5-10 buy iniä putkeen tappiota vaikka olet pelannut ihan yhtä hyvin kun ennenkin. Kannattaa varautua niihin niin henkisesti kun rahallisestikkin.
Cash game rules everything around me

Dempsey

Viesti Kirjoittaja Dempsey » 09 Syys 2007, 19:04

NL10 full-pöytiä tosiaan grindaamaan vaan suosiolla... Sitten jos tuntuu että peli sujuu, niin avaat mieluummin lisää niitä NL10 full-pöytiä kuin käyt tasoa nostelemaan tai pelityyppiä vaihtamaan. :) Sitten vasta kun tuntuu, että homma TOSIAAN sujuu, niin sitten voit alkaa ottaa shottia ylemmäksi tai shorttiin.

Tosin jos sattuu löytymään PL10 -pöytiä, niin niitä voi pelata ihan yhtä hyvin tai jopa mieluummin.

Ja muistat pelata koko ajan niin hyvin kuin osaat, etkä saa pelätä häviämistä. Jos tuntuu, että olet johdossa, niin ei muuta kuin rahaa keskelle vaan. Mieluummin liikaa kuin liian vähän...

LoveisHell

Viesti Kirjoittaja LoveisHell » 09 Syys 2007, 19:11

Kiitos kaikille vastauksista. On mukavaa kun on joku joka jaksaa vapaaehtoisesti antaa neuvoja ja opettaa

Jarkse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkse » 09 Syys 2007, 21:17

Pokerivideot selostuksen kera on myös oiva tapa oppia hiukan lisää. Kunhan vaan videon pelit pyörii lähellä omaa tasoa.

seam

Viesti Kirjoittaja seam » 09 Syys 2007, 21:19

LoveisHell kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista. On mukavaa kun on joku joka jaksaa vapaaehtoisesti antaa neuvoja ja opettaa
Hei,

lue ihmeessä nämä viestiketjut koskien NL10 vs NL25 ja NL25 vs NL50 -tasoja!
http://www.pokerisivut.com/keskustelual ... ght=#51320
http://www.pokerisivut.com/keskustelual ... c&start=15

NL10-tasolla täytyy pelata abc-pokeria sen takia, että floppi katsotaan erittäin usein ja flopista saa maksuja kaikenlaisilla vedoilla ja kärkipareilla huonolla kickerillä tms. Bluffia ei kannata. Täällä kannattaa myös itse loppupään positoista pelata halvalla floppia kaikennäköisilla konnarisuiteilla tms, pelkkiä monstereita ei kannata kytätä.

Ero NL10 ja NL25 -tasoilla voi olla todella suuri. NL10 pelistrategiaa kannattaa tiukentaa jo NL25 tasolla.
NL25 tasolla peli rauhoittuu hieman ja flopista ei enää lähdetä niin herkästi eteenpäin ilman TPTK kättä ym... Vihuja pitää osata lukea, että tietää keltä saa helppoa rahaa ja ketkä ovat kyyliä.

:seam
Ohion ohi on vedettävä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aloittelijan kysymyspalsta”