Euroviisuennakko: Suomea odottaa katastrofi, shokkiesitys jyrää

Kuohuviini odottelee kylmässä, munkit on paistettu ja haalistunut ylioppilaslakki on jälleen kerran kaivettu komerosta. Karjala-lippiksiin verhoutuvan jääkiekkokansan suosikkiturnauskin on jo oven takana. Edellämainitut merkit kertovat paitsi kulman takana vaanivasta toukokuusta, myös siitä, että yksi vuoden mielenkiintoisimmista vedonlyöntitapahtumista on aivan nurkan takana.

Euroviisut on Euroopan katsotuin ei-urheilulähetys. Sen loppukilpailua seuraa vuosittain yli sata miljoonaa katsojaa, ja myös tapahtuman pelivaihdot nousevat vuodesta toiseen tähtitieteellisiin lukemiin. Viisut tunnetaan yllätysvoittajistaan ja radikaaleista kerroinheilahteluistaan – esimerkiksi vuoden 2014 kilpailun lopulta näytöstyyliin voittanut, parrakkaana naisena muistettava Conchita Wurst tarjosi aikaisin liikkeellä olleille vedonlyöjille panoksensa takaisin 300-kertaisesti. Puhtaasti Wurstin voiton tuomilla rahoilla onkin ostettu tiettävästi ainakin yksi kattohuoneisto Helsingin keskustasta.

Tämän vuoden viisut kisataan 18. toukokuuta lsraelin Tel Avivissa. Kisassa on mukana tuttuun tyyliin sekalainen seurue musiikkiesityksiä laidasta laitaan. Suurta kohua – ja luonnollisesti vedonlyöjien mielenkiinnon – on ehtinyt jo herättää etenkin Islannin edustaja Hatari (kuvassa), jonka raskasta musiikkia ja teknoa yhdistelevä viisu Hatrið mun sigra (vapaasti suomennettuna ”Viha tulee voittamaan”) marssittaa lavalle zombimaisesti vääntelehteviä tanssioita S&M-asusteisiin kahlittuna. Hatari on arvioitu kertoimissa tällä hetkellä kilpailun kuutossuosikiksi ja Hatari-mania tuntuu vain yltyvän kilpailun lähestyessä.

Suomea kilpailussa edustavat Darude ja Sebastian Rejman. Kaksikon edustuskappale Look Away on vuoden heikoimpia viisuja ja suuressa vaarassa jäädä semifinaaliinsa.




Euroviisujen semifinaalit käydään 14. ja 16. toukokuuta. Kummastakin semifinaalista pääsee finaaliin kymmenen parasta, ja finalistit saavat seurakseen viisi rahoittajamaata (Espanja, Iso-Britannia, Italia, Saksa ja Ranska) sekä viime vuoden voittajan Israelin.

Vedonlyöntimielessä Euroviisujen suola ovat kaikenlaiset erikoisvedot. Vetoa voi lyödä käytännössä mistä tahansa, ja suosituimpia (sekä yleensä myös parhaan odotusarvon vetoja) tapaavat olla esimerkiksi head to head-, top 10- ja last place -vedot. Myös semifinaaleista voi lyödä vetoa paitsi jatkopaikkojen, myös esimerkiksi semifinaalin voittajan, viimeisen sijan tai top 3 -sijoituksen puolesta. Vaikka Euroviisut tuntuukin äkkiseltään hölmöltä vedonlyöntikohteelta, juuri kilpailun arvaamattomassa luonteessa piilee sen vedonlyöjäystävällisyys: Myöskään vedonlyöntitoimistojen kerroinlaskijat tuskin ovat kovinkaan vihkiytyneitä kilpailun saloihin, ja kertoimissa onkin vuodesta toiseen poimittavissa valtavirtalajeja selkeästi rajumpia virheitä.

Sekä semifinaalien että finaalien pisteet jaetaan puoliksi ammattilaisjuryjen, puoliksi puhelinäänten perusteella. Kunkin maan juryjen ja katsojien äänistä jaetaan pisteitä kymmenelle parhaalle systeemillä 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

Ensimmäinen semifinaali on tasoltaan selvästi toista yllätysalttiimpi ja heikkotasoisempi, sillä kilpailun neljä ykkössuosikkia (Hollanti, Venäjä, Ruotsi ja Sveitsi) esiintyvät kaikki vasta toisessa semifinaalissa. Ykkössemissä sen sijaan nähdään kilpailun selvästi erikoisimmat esiintyjät, mikä tarjoaa mielenkiintoista pohdittavaa vedonlyöjille.

Ensimmäisen semifinaalin maat esiintymisjärjestyksessä:


1. Kypros: Tamta - Replay

Koko vuoden tarttuvimpia kappaleita, hyvässä ja pahassa. Kappale on lähes suora kopio Kyproksen viime vuoden viisuissa toiseksi sijoittuneesta Fuegosta, ja tämän vuoden veisun nimi onkin sopiva: Replay. Kappale on kuin luotu radiosoittoon ja korvamadoksi, mutta käy rasittavaksi muutamalla kuuntelukerralla. Valtaosa katsojista kuulee kappaleen kuitenkin semifinaalissa vasta ensimmäistä kertaa, mikä taannee vahvan puhelinkannatuksen. Lähes seinävarma finalisti.



2. Montenegro: D-mol – Heaven

Suhteellisen sympaattinen kappale, joka on kuitenkin vaarassa jäädä seinäruusuksi. Epävireisen oloinen laulu ei ainakaan auta asiaa, ja vaikka Montenegro saaneekin diasporaääniä naapureiltaan, tuskin etenee finaaliin.

3. Suomi: Darude & Sebastian Rejman – Look Away

Kun Darude julkistettiin Suomen euroviisuedustajaksi, innokkaimmat viisufanit elättelivät toivoa jopa maamme toisesta viisuvoitosta. Realismi iski kuitenkin viimeistään sillä sekunnilla, kun viisukappale Look Away varmistui: Kappale tuskin selviytyy edes finaaliin. Rejman on koko kilpailun heikoimpia laulajia, joten juryääniä Suomi tuskin saa juuri lainkaan. Daruden on kaivettava melkoinen kaniini hatustaan, jotta Suomi selviytyisi edes finaaliin – onko vielä liian myöhäistä miksata kappaleeseen pieni pätkä Sandstormia? Taistelee lähinnä jumbosijan välttämisestä yhdessä Georgian kanssa.

4. Puola: Tulia – Fire of Love

Puolan tämänvuotinen kappale on tyypillisen erikoista viisuhöttöä ja sitä osastoa, joka saa suurimman osan viisuihin perehtymättömistä katsojista sulkemaan vastaanottimensa. Puola saa yleensä jonkin verran diasporaääniä, mutta nyt suurin osa sen kavereista on toisessa semifinaalissa (vain saman semifinaalin maat saavat äänestää jatkopaikoista). Kansanmusiikkimainen esitys saattaa karkottaa puhelinäänestäjiä, joita Puola kipeästi tarvitsisi. Saattaa silti päästä nilkuttaen jatkoon semifinaalin heikkoudesta johtuen.

5. Slovenia: Zala Kralj & Gašper Šantl – Sebi

Slovenian nuori indie-pariskunta on kisan sympaattisimpia esiintyjiä ja Sebi kuuluu illan miellyttävimpiin tunnelmapaloihin. Sloveniaksi laulettavan kappaleen lyriikoista katsojilla tuskin on mitään käsitystä, mutta modernit indie-soundit hellivät korvaa. Mikäli kilpailussa kisattaisiin studioversioilla, kappale menisi jatkoon heittämällä. Live-esitys nostaa kuitenkin pieniä kysymysmerkkejä suhteellisen varmana jatkajana pidetyn kappaleen ylle. Esitys oli Slovenian maafinaalissa pelkistetty ja Slovenian delegaatti on vahvistanut saman linjan jatkuvan myös itse kisassa. Parhaimmillaan taktiikka voi toimia täydellisesti (esimerkiksi puskista viisukakkoseksi vuonna 2014 noussut Common Linnetsin Calm After the Storm), pahimmillaan saada kappaleen vajoamaan unohduksiin. Todennäköinen finalisti, mutta ennen vedonlyöntiä kannattaa katsoa tulevana viikonloppuna alkavien harjoitusten videomateriaalia lavashow:n (tai sen puutteen) katsastamiseksi.



6. Tsekki: Lake Malawi – Friend of a Friend

Tsekki erottuu kilpailussa yksinkertaisella konseptilla: Maan edustaja Lake Malawi on pesunkestävä indiebändi. Niin erikoiselta kuin se musiikkikilpailussa kuulostaakin, esimerkiksi rumpusettiä viisulavalla harvemmin nähdään. The 1975 -yhtyeen soundeja kanavoivan Lake Malawin ehdoton vetonaula on laulaja Albert Černý, jonka tanssiliikkeet nostattavat tunnelmaa muuten melko melankolisen viisuillan keskellä. Friend of a Friend on niin tyhjänpäiväinen kappale, että sen tyhjänpäiväisyys on itsessään lähestulkoon taidetta. Tsekki ei yleensä ole saanut kauheasti diasporaääniä, mutta selviytynee nyt finaaliin helposti jo erottuvuudellaan, kunhan Černý pysyy lanneliikkeidensä tuoksinassa pystyssä.

7. Unkari: Joci Pápai – Az én Apám

Joci Pápai edustaa Unkaria viisuissa nyt toista kertaa kolmen vuoden sisään. Viimeksi tuomisina oli kahdeksas sija, mutta tämänkertainen kappale on selvästi vuoden 2017 tuotosta heikompi. Unkarin jatkopaikka lepää lähinnä diasporaäänten harteilla: Unkari tuntuu marssivan vuodesta toiseen jatkoon naapuriensa tuella lähes poikkeuksetta riippumatta teoksen laadusta. Az én Apámin jatkopaikkaa on vaikea ennustaa laatusyillä, mutta Unkari nähdään silti kohtalaisella todennäköisyydellä jälleen finaalissa. Siellä menestystä tosin ei ole luvassa.

8. Valko-Venäjä: ZENA – Like It

Valko-Venäjän pirtsakka pop-kappale vaatii onnistuneen lavastuksen päästäkseen jatkoon. Ei aivan toivoton, mutta lähtökohtaisesti karsiutumassa etenkin, koska moni kaverimaa puuttuu tästä semifinaalista ja aina luotettavasti naapuria auttava Ukraina jättäytyi pois koko kilpailusta. Jatkopaikka ei mahdottomuus, mutta todennäköisesti löytyy tulosluettelon loppupäästä.

9. Serbia: Nevena Božović – Kruna

Serbia on Unkarin tapaan maa, jolla on erittäin vahva diasporaetu. Maa pääsee lähes automaationa finaaliin esityksen laadusta riippumatta. Tänä vuonna homma ei mene edes tiukalle, sillä perinteisellä balladilla kisaan lähtenyt viisukonkari Nevena Božović loistaa yhtenä koko kilpailun parhaista naislaulajista. Kruna on tyylikäs, melankolinen ralli, jonka jousiosuudet viimeistään nostavat kappaleen selväksi jatkajaksi.

10. Belgia: Eliot – Wake Up

Belgiaa edustava 18-vuotias Eliot Vassamillet näyttää Idolsin junioriversion pelokkaalta kilpailijalta ja valitettavasti myös kuulostaa siltä. Belgian viime vuosien menestyksekkäimmän viisun City Lightsin säveltänyt Pierre Dumoulin on kirjoittanut jälleen laadukkaan kappaleen, mutta esittäjä on toistaiseksi kysymysmerkki. Ennen Belgiaan panostamista kannattaa katsoa tarkkaan tulevan viikonlopun harjoitukset. Aineksia jatkoon, mutta voi kaatua esiintyjän kokemattomuuteen. Tuskin kärkikahinoissa ainakaan finaalissa – siihen tarvittaisiin esimerkiksi City Lightsin laulanutta Blanchea. Voi kokea jopa shokkiputoamisen.

11. Georgia: Oto Nemsadze – Keep on Going

Georgian edustajan toivoisi toimivan kappaleen nimen vastaisesti: Keep on Goingin soisi loppuvan heti alkuunsa. Kappaleesta on hyvin vaikea keksiä hyvää sanottavaa, mutta suomalaisnäkökulmasta positiivista on sentään se, että Darude ja Rejman välttänevät jumbosijan nimenomaan Georgian ansiosta. Ei jatkoon.

12. Australia: Kate Miller-Heidke – Zero Gravity

Kate Miller-Heidke on koko kisan vahvimpia vokalisteja, mutta Australia on ensimmäistä kertaa viisuhistoriansa aikana ainakin jonkinasteisessa vaarassa jäädä semifinaaliin. Oopperaa ja hieman taustalle katoavaa EDM-biittiä yhdistelevä Zero Gravity saattaa olla liian erikoinen jopa euroviisuihin, eikä Australian maafinaalin katastrofaalinen staging ainakaan nosta sen osakkeita. Toisaalta Miller-Heidke on jo vahvistanut Australian laittavan stagingin täysin uusiksi, ja erittäin kokenut Miller-Heidke saattaa löytää keinot tehdä kappaleesta lopulta yleisöystävällisen. Ei aivan varma jatkoonmenijä, mutta luultavasti finaaliin. Parhaimmillaan taistelee jopa top 10 -sijoituksesta finaalissa, huonoimmillaan jää semifinaaliin. Kertoimet lähtenevät liikkumaan johonkin suuntaan harjoitusten alettua.




13. Islanti: Hatari – Hatrið mun sigra

Voittaa ainakin yhden epävirallisen kategorian, sillä tuskin mikään tulee syrjäyttämään Hataria vuoden puhutuimman ja sometetuimman viisuesiintyjän paikalta. Hatrið mun sigra on lähes varma finalisti, mutta esityksen yllä on myös kysymysmerkkinsä. Kappale lienee liian raju osalle euroviisuäänestäjistä, ja juryiltakaan tuskin ropisee massiivisia pisteitä. Lisäksi kappaleet, joissa kertosäe lauletaan huutotyylillä ovat pärjänneet heikosti viisuissa Lordia lukuunottamatta. Lähtökohtaisesti Hatrið mun sigra on finaalissa kuitenkin top 10 -esitys ja pärjännee etenkin puhelinäänissä. Islanti saa myös etua esityksen shokkiarvosta – pärjätäkseen viisuissa kappaleen on erotuttava, ja siinä Hatrið mun sigra totisesti onnistuu. Kokonaisuutena mielenkiintoinen arvioitava, mutta finaalista rannalle jääminen vaatisi jo pientä ihmettä.



14. Viro: Victor Crone – Storm

Ruotsalainen laulaja laulamassa periruotsalaista viisukappaletta edustamassa Viroa. Vakavammassa urheilukilpailussa moinen järjestely ei noin vain kävisi, mutta Euroviisuissa kaikki on sallittua. Viron epäkiitollisena osana on esiintyä heti Islannin perään, jolloin Storm saattaa mennä monelta ohi edellistä esitystä ihmetellessä. Toisaalta Viro toimii eräänlaisena katsojaystävällisenä saarekkeena kahden seinähullun esityksen välissä. Jatkopaikka ei ole missään nimessä selviö.

15. Portugali: Conan Osiris – Telemovéis

Portugali on lähettänyt viisuihin vielä Islantiakin erikoisemman esiintyjän. Conar Osiriksen ja paidattoman tanssijan yhteisshow on niin hämmentävä kokonaisuus, että sen kuvaileminen verbaalisesti on lievästi sanottuna haastavaa. Telemovéisin kaltaiset esitykset ovat selviytyneet usein semifinaalista jatkoon puhtaasti erikoisuudellaan flopatakseen sitten finaalissa. Nyt Portugali on kuitenkin vakavan karsiutumisuhan alla protestiäänten sataessa lähes varmuudella Islannille. Paradoksaalisesti Portugali olisi ollut todennäköisempi jatkaja kakkossemistä huolimatta siitä, että ykkössemin taso on kokonaisuutena paljon heikompi. Portugali kärsii myös diasporan puutteesta. Olisi kieltämättä hyvin euroviisumaista, jos Telemovéis pääsisi järjenvastaisesti kuitenkin finaaliin. Todennäköisempää on silti karsiutuminen.




16. Kreikka: Katerine Duska – Better Love

Ykkössuosikki voittamaan semifinaalin ja pääsee lähes varmasti jatkoon. Better Loven osalta voi siirtyä jo analysoimaan sen voittopotentiaalia, ja sitä arvioidakseen on nähtävä Kreikan lavashow. Maan staging-osasto ei ole aina onnistunut edes välttävästi, ja Duskan hyvin erikoinen lauluääni saattaa pahimillaan johtaa pahaankin finaalifloppiin. Toisaalta kaiken mennessä nappiin Better Love on potentiaalinen musta hevonen voittamaan koko kilpailun. Kappaleen pitäisi olla sekä juryjen että puhelinäänestäjien mieleen.

17. San Marino: Serhat – Say Na Na Na

San Marinoa edustava turkkilainen Serhat kruunaa illan kappaleellaan Say Na Na Na, joka buuattaisiin ulos jopa ruotsinlaivan aamuyön karaokesta. Serhatilla on kuitenkin muutama ässä hihassaan: pitkin Eurooppaa levittäytyneen turkkilaisen diasporan tuki, kappaleen camp-arvo sekä viimeisen esiintyjän niin sanottu pimp slot, joka tuo tilastojen valossa suurimmalla varmuudella jatkopaikan. Serhat saanee juryilta pyöreät nollat, ja jatkoon päästäkseen kappale vaatisi siten melkoisen vyöryn rakkautta puhelinäänestäjiltä. Myös Say Na Na Na kärsii siten todennäköisen protestiäänimagneetti Islannin läsnäolosta. Kappale on silti todennäköisempi finalisti kuin esimerkiksi Darude, ja porhaltaa jatkoon arviolta 35 prosentin todennäköisyydellä. Se, jos mikä kuvastaa hyvin Euroviisuja.




Toimituksen veikkaus jatkoonmenijöistä (päivitetty 13.5.2019): Hyvin todennäköisiä jatkoonmenijöitä ovat Kreikka, Kypros, Serbia, Unkari, Tsekki, Islanti ja Australia. Viimeisiä kolmea jatkajaa onkin vaikeampi ennustaa. Asemiaan on kohottanut upealla stagingilla etenkin Georgia, kun taas jo varmaksi jatkajaksi oletettu Slovenia on ollut yllättävän vaisu. Belgia ja Slovenia ovat kuitenkin lähimpänä seuraavia jatkopaikkoja, ja viimeistä kyttäävät etenkin Viro, Georgia, Valko-Venäjä ja San Marino (tässä järjestyksessä). Myös Portugalilla on pieni yllätyssauma, jatkotaistelusta täysin ulkona ovat vain Suomi ja Montenegro.

Euroviisukohteita löytyy pilvin pimein jo Unibetilta ja Coolbetilta.


Semifinaaliennakon toinen osa luettavissa täällä.


 

Tagit:
Uudemmat ja aiemmat uutiset
Kommentit