Pitchfork huomioi Albinin WSOP-voiton

Pokeri on noussut esiin yllättävässä asiayhteydessä. Maailman suosituin indie-musiikkimedia Pitchfork nosti tuottajalegenda Steve Albinin WSOP-rannekkeen parhaiden vuonna 2018 tapahtuneiden asioiden listalleen.

”Kenties tunnet Steve Albinin Big Black- tai Shellac-yhtyeen nokkamiehenä”, kirjoitti Pitchfork. ”Tai kenties tunnet hänet työstään Nirvanan, the Breedersin, Pixiesin, the Jesus Lizardin, PJ Harveyn, Ty Segallin, Cloud Nothingsin tai lukemattomien muiden yhtyeiden kanssa. Mutta vuonna 2018 Albinin on saattanut saavuttaa todellisen huippunsa – kultarannekkeen ja yli $100,000 tienestit World Series of Pokerissa. Albini hymyili voittajakuvassa intensiivisemmin kuin koskaan aiemmin.”

Albini voitti viime kesän WSOP:ssa turnauksen numero 31 ($1,500 Seven Card Stud). Paremmin Albini tunnetaan kuitenkin musiikkituottajana. Tämän käsialaa ovat mm. Pixiesin Surfer Rosa ja Nirvanan In Utero. Albini on tuottanut myös mm. PJ Harveyta, Manic Street Preachersia, The Stoogesia, Mogwaita, Godspeed You! Black Emperoria, Jarvis Cockeria ja Bushia.

56-vuotias Albini on pelannut korttipelejä pienestä pitäen, sillä tämä oppi pokeria isoisoäidiltään jo 6-vuotiaana. WSOP-turnauksistakin Albinilla oli ennen voittoaan jo muutamia rahastuksia, mukaan lukien 14. sija Seven Card Studista vuodelta 2010. Albinin suurin yksittäinen rahastus ennen rannekevoittoa oli runsaat 40,000 dollaria. Seven Card Stud -menestys toi miehelle $105,629 tienestit.

”On upeaa, että kaltaiseni keskinkertainenkin pelaaja voi peitota kaikki nämä huippupelaajat ja voittaa rannekkeen”, Albini totesi kesäkuussa voittajahaastattelussa. ”Sain myös hyötyä siitä, että tämänvuotinen Stud-turnaus meni päällekkäin sekä Seniors Eventin että $50,000 Poker Players Championshipin kanssa. Tänä vuonna field oli varmasti historiallisen pehmeä, mikä antoi jopa kaltaiselleni hupiukolle mahdollisuuden selviytyä finaalipöytään. Runnasin myös aika helvetin hyvin.”

Albini on ollut viime vuosina aktiivinen Chicagon mixed games-yhteisössä, jonka pokerissa meritoituneimpia jäseniä ovat mm. Brandon Shack-Harris ja Eric Rodawig. Heads Up-valmennusta Studiin Albini taas on saanut Matt Ashtonilta. Valmennus tulikin varmasti tarpeeseen, sillä Albinin heads-up-vastustajana oli kivenkova Stud-spesialisti, kuuden WSOP-rannekkeen mies Jeff Lisandro.

Albinin voiton lisäksi vuoden parhaita uutisia olivat Pitchforkin mukaan mm. Kendrick Lamarin voittama Pulitzer-palkinto sekä Meek Millin vapautuminen vankilasta. Koko listan löydät täältä.

Vuonna 1996 perustetulla Pitchforkilla on kuukausittain yli 1,5 miljoonaa lukijaa.




Vaikka Albini peittoaakin jo WSOP-rannekkeiden määrässä esimerkiksi kolmea vaille kaikki suomalaiset, pokerin parissa tällä on vielä matkaa saavutuksiinsa musiikkituottajana. Albini itse tosin vihaa kyseistä termiä, ja intohimoinen musiikkimies on jo 1990-luvun alusta kieltäytynyt ottamasta vastaan tuottajan krediittejä levyillä. Albinin mukaan tuottajan laittaminen vastuuseen levytyssessioista tuhoaa usein koko levyn, kun tämän suosima termi äänisuunnittelija kuvaa paremmin miehen näkemystä oikeanlaisesta musiikkituottamisesta: äänisuunnittelija äänittää muusikkojen soittaman musiikin uhkaamatta näiden kontrollia omasta tuotoksestaan.

Albinin tuottamista (tai äänisuunnittelemista) albumeista tunnetuin lienee Nirvanan viimeiseksi studioalbumiksi jäänyt In Utero. Yhtyeen nokkamies Kurt Cobain oli mieltynyt suuresti Albinin tuottamista albumeista sekä Pixiesin Surfer Rosaan että The Breedersin Podiin, ja otti itse yhteyttä Albiniin saadakseen tämän tuottajaksi legendaarisen Nevermind-albumin seuraajalle. Cobain piti Nevermindia liian hiottuna, kun Albini tunnettiin nimenomaan rosoisesta soundistaan. Albini taas ei kuulunut Nirvanan faneihin, mutta suostui lopulta kuitenkin yhteistyöhön, koska "sääli yhtyettä, joka oli tullut levy-yhtiönsä hyväksikäyttämäksi".

In Utero nauhoitettiin lopulta kuudessa päivässä, mutta sen kummemmin Nirvanan jäsenet kuin levy-yhtiökään eivät olleet tyytyväisiä äänityssession hedelmiin. Närää aiheuttivat etenkin laulu- ja bassoraitojen liian matala volyymi, ja yhtye pyysi lopulta Albinia miksaamaan levyn uudestaan. Albini ei tähän suostunut, ja remasteroimaan hälytettiin ulkopuolista apua. Albinin mukaan lopputulos ei kuulosta juuri lainkaan siltä levyltä, jonka tämä ja Nirvanan jäsenet alun perin nauhoittivat. Albinin alkuperäinen kädenjälki on kuultavissa In Utero: 20th Anniversary Edition-levyllä (2013).

Albini on tullut tunnetuksi myös jyrkistä, musiikkibisnestä ja etenkin levy-yhtiöitä kritisoivista mielipiteistään. Albinin ehkä tunnetuin essee aiheesta on ”The Problem with Music” joka julkaistiin vuonna 1993 The Baffler-lehdessä. Esseessään Albini kuvaili levy-yhtiöitä hyväksikäyttäjiksi, ja haukkui samalla liudan tuottajia väittäen, että näiltä puuttuu ymmärrys itse äänittämisprosessin suhteen. Albini on myös ilmaissut toistuvasti inhoaan pop-musiikkia kohtaan. Esimerkiksi vuonna 2015 mies sanoi sydneyläisen radiokanavan haastattelussa pop-musiikin olevan ”lasten ja idioottien musiikkia”. Albini ei myöskään lievästi sanottuna pidä elokuvista; miehen mukaan ne eivät ansaitse tulla kutsutuksi edes taidemuodoksi. Albini kertoi GQ:lle vuonna 2010 katsovansa elokuvien sijaan ainoastaan kissavideoita YouTubesta.


WSOP:n pääsponsori on 888poker - voita paikkasi ensi kesän kinkereihin sivuston satelliiteista!

Tagit:
Uudemmat ja aiemmat uutiset
Kommentit